Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Folka (Bubbla) anno 57?  (läst 3623 gånger)

Fröken Löf

• Peace after revolution!
    • Övriga världen
Folka (Bubbla) anno 57?
« skrivet: 21 aug-11 kl 17:06 »
Hej!

Jag har "ärvt" en gammal Folka av min far. Han har haft den stående ute några år nu för att den inte gick igång sist. Han har mekat lite själv, men det var något med bränsle som inte gick fram eller hur det nu var. Det är nog inget svårt att fixa, men det som är svårt är nog att underredet har rostat så till den grad att man inte ens kan hissa upp den med hjälp av domkraft för det går då hål rätt igenom.

Jag älskar denna bil som är från circus 57-58-59 något sånt och nu vet jag inte VAD jag ska göra. Har alltid sett mig själv susa fram på vägarna i denna lilla bil men nu hotar farsan med att skrota den och jag har till i hösten på mig att hitta en lösning.

VAD GÖR JAG?!?!?!?!

Är det någon här som e bra på o meka, eller hur tusan kan man forsla bilen dit den går att fixa och vilka summor tror ni det rör sig om???

Väldans tacksam för svar!

Bilen finns några mil norr om Uppsala.

« Senast ändrad: 21 aug-11 kl 18:33 av InIty »

sydtobak

• Skogstorpare
SV: Folka (Bubbla) anno 57?
« Svar #1 skrivet: 21 aug-11 kl 17:21 »
Hallå.
Delar kan du kanske hitta här. http://www.vwcsp.se/index.html
Vad det sen kostar att svetsa ihop allt får du be någon titta på och lämna pris.
Om du inte vill repa den själv så lägg ut den på Blocket, Tradera eller här till försäljning.
Det finns säkert många samlare som är intresserade.
Hälsning
Kenneth
Min bästa ägodel är min vedspis!

J.S

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 21 aug-11 kl 17:28 »
Hej!

Jag har "ärvft" en gammal Folka av min far. Han har haft den stående ute några år nu för att den inte gick igång sist. Han har mekat lite själv, men det var något med bränsle som inte gick fram eller hur det nu var. Det är nog inget svårt att fixa, men det som är svårt är nog att underredet har rostat så till den grad att man inte ens kan hissa upp den med hjälp av domkraft för det går då hål rätt igenom.

Jag älskar denna bil som är från circus 57-58-59 något sånt och nu vet jag inte VAD jag ska göra. Har alltid sett mig själv susa fram på vägarna i denna lilla bil men nu hotar farsan med att skrota den och jag har till i hösten på mig att hitta en lösning annars hotar han med att skicka den till skroten.

VAD GÖR JAG?!?!?!?!

Är det någon här som e bra på o meka, eller hur tusan kan man forsla bilen dit den går att fixa och vilka summor tror ni det rör sig om???

Väldans tacksam för svar!

Bilen finns några mil norr om Uppsala.

Har du inte väldigt mycket pengar som du absolut måste bli av med så tycker jag du ska fundera på någon annan bil. Det är inte billigt att rusta upp gamla rostiga bilar.

Vill du ändå laga den så försök få tag i en reservdelsbil med frisk botten platta och flytta över den till din bil.

Annars är ett bra alternativ att dra hem bilen och låta den stå som prydnad på den egna gården, fast det kanske bara är jag som tycker gamla rostiga bilar är fina prydnader? OBS glöm då i så fall inte att ta till vara alla gamla oljor och bensinen som ev finns kvar i tanken så det inte läker ut i naturen...

Fröken Löf

• Peace after revolution!
    • Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 21 aug-11 kl 17:36 »
Har tyvärr ingen egen gård att ställa den på ännu. Men tack för tipset!

torbjorn

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 21 aug-11 kl 21:01 »
Frågan är också vad som har rostat sönder i underredet. Just domkraftsfästen och fotsteg var ju mer eller mindre förbrukningsvara på gamla VW, och att åtgärda sådana saker är enkelt. Fotstegen är skruvade till tröskellådor och stänkskärmar, men byte av sönderrostade domkraftsfästen kräver svetsning i bottenplattan, som regel är det också kexigt runt omkring domkraftsfästet.
Ska man göra en rejäl upprustning av bilen så är det relativt lätt gjort att lyfta av hela karossen från bottenplattan (åtminstone om de inte har råkat bli hopsvetsade någonstans vid tidigare rostlagningar, i få fall får man ha rondellen i beredskap).

nuts

• you reap what you sow
    • -
« Svar #5 skrivet: 17 sep-11 kl 02:21 »
FIXA UPP DEN!! Det är klart du ska ha en gammal bubbla att cruisa runt i  ;D Hade du bott lite längre upp hade jag och polarna hjälpt dig! Allt går att fixa på en bubbla  ;)
Men hur ser förutsättningarna ut? Får den stå kvar hemma hos din far eller måste den bort därifrån? Hur mycket pengar kan du tänka dig lägga ner på den? Har du några bilder hur den ser ut under, balkar och sånt, så hade det varit lättare uppskatta hur mycket jobb den behöver..
Men du vet inte vilken årsmodel det är på den? Är det en oval???

Sjaunja

• -
« Svar #6 skrivet: 17 sep-11 kl 08:55 »
Finns det nån gymnasieutbildning med bilmekartema i närheten? Dom brukar ta emot bilar att fixa upp. Brukar ta lite tid men blir väldigt billigt.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 17 sep-11 kl 21:58 »
Finns det nån gymnasieutbildning med bilmekartema i närheten? Dom brukar ta emot bilar att fixa upp. Brukar ta lite tid men blir väldigt billigt.

Problemet är att de som regel bara vill ta emot relativt moderna bilar. Jag köpte en gång en knappt 10 år gammal krockskadad bil från ett försäkringsbolag och det var på gränsen att en yrkesskola ville ta på sig att rikta den, just pga åldern.

Sjaunja

• -
« Svar #8 skrivet: 17 sep-11 kl 22:31 »
Problemet är att de som regel bara vill ta emot relativt moderna bilar. Jag köpte en gång en knappt 10 år gammal krockskadad bil från ett försäkringsbolag och det var på gränsen att en yrkesskola ville ta på sig att rikta den, just pga åldern.
Vad synd. Kanske skulle man starta ett veteranbilsgymnasium...

Junte

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 10 okt-12 kl 21:57 »
Hej där du lyckliga arvtagare av en ovalruta!
Min favvomodell. Behöver du tips om hjälp? Behöver du plats för bilen över vintern? Vill du prata med nån som gillat (sen -73), kört (sen -79) och mekat med vw typ 1 (sen -83) alltifrån dagligt fix-it, besiktningsmek, renovering och diverse trimning? Hör av dig. Jag har erfarenhet och lite kontakter inom folkisvärlden, allt från delar till avancerat motormekaniska insatser. Förutom det Volkswagenhistoriska (och tekniska) intresset gillar jag byggnadsvård och att samla på olika grejer. Om det betyder nåt.
Det vore roligt att hjälpa dej att rädda bilen. Skicka ett mail.

Anders

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser