Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Faxi är död, vad ska jag göra med henne?  (läst 1345 gånger)

Daniela B

• Halland
Faxi är död, vad ska jag göra med henne?
« skrivet: 23 aug-11 kl 13:35 »
Gick ner i hagen för att plocka björnbär, när jag kom upp 40 minuter senare hade någon bitit huvudet av hönan Faxi. Det är ca 20 grader ute. Kan jag ta vara på köttet? Hur gör jag?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Faxi är död, vad ska jag göra med henne?
« Svar #1 skrivet: 23 aug-11 kl 13:45 »
Jag skulle ta vara på köttet.

Man kan välja på att plocka eller flå hönan, vilket som är lättast beror på hönans ålder och om hon håller på att sätta nya fjädrar. Ju äldre höna desto svårare att flå. Ju mer nya fjädrar och piggar desto svårare att plocka.

Välj endera, behöver du närmre beskrivning på det så återkom med mer fakta. Sedan klipper du av den/de yttersta lederna på vingen, skär ett försiktigt snitt i buken, med knivspetsen så parallell med huden som möjligt, så att du inte har sönder inälvorna. Skär loss kloaken, dra ut tarmpaketet, ta vara på lever och hjärta. Luft- och matstrupe tas enklast ut inifrån, linda dem runt ett finger och dra. Ta av halsen, skölj kroppen noga på in- och utsidan. Kyl, frys eller tillaga direkt vilket du behagar.

Det är inte så svårt att ta ur ett djur, men det är enklare att visa med bilder eller i verkligheten än att beskriva med ord. Linkoso har en bra hemsida, kolla in den.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Daniela B

• Halland
« Svar #2 skrivet: 23 aug-11 kl 17:53 »
Tack för peppningen, ieenilorac! Nu ligger hon i kylen och ser ut som en annan köpekyckling! Det var första gången, jag hade nog tänkt mig en mera planerad slakt men det gick ju bra till slut (inte för Faxi, då...).

Funderar över vem som tagit henne av daga.  ??? Det var ett bitmärke på vardera sidan av kroppen, på "tjockaste" stället på kroppen. Det var bara märke efter en enda tand, rätt stor, på vardera sidan. Den som gjorde verkar inte ha varit intresserad av att smaka. Lös hund, kanske, men jag var mindre än hundra meter bort, jag borde ha hört skall...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 23 aug-11 kl 17:58 »
Svårt att säga vad det var som angrep hönan, men starkt av dig att ta vara på hönan, nu blir hon till nytta i alla fall, trots de tråkiga omständigheterna. Nu vet du ju att du kan och att det inte är så svårt som man kan tro innan man provat.

Alla hundar skäller inte under jakt, så det kan ju ha varit en hund. Håll i vilket fall lite extra koll de närmsta dagarna, om du ser något misstänkt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 23 aug-11 kl 18:03 »
Bravo, lycka till, och ...  ja, jag tycker också det låter som hund.  En mätt hund, som inte begriper annat än att jaga ändå.  Och den lär väl komma tillbaka ...   :o
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser