Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att köpa höns från Äggproduktion  (läst 5074 gånger)

blomsterhöna

• -
Att köpa höns från Äggproduktion
« skrivet: 24 aug-11 kl 16:09 »
Det är många som säger att man kan köpa de som inte värper lika effektivt längre, till ett bra pris, och att de värper tillräckligt till hushållet. Och sedan att få se dem bli 'hushållshöns' är rena lyckan  :)

Men, hur hittar man dessa...?
 ???

Jag är ingen google expert och det enda jag hittar är Fjäderfä-sidan, men där hittar jag inte heller någon information som hjälper mig något vidare..

Jimmy_C

• Småland
SV: Att köpa höns från Äggproduktion
« Svar #1 skrivet: 24 aug-11 kl 16:12 »
Bara att ringa ditt närmaste hönseri :) Jag köpte 20 "avtacklade" hönor förra året, dom värper igenomsnitt 1ägg om dagen var och det var hela vintern igenom så jag känner mig lycklig att få köpa så fina "hybrider" så billigt hehe

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 24 aug-11 kl 16:16 »
Man söker på äggproducent o sen ringer o frågar bara .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

blomsterhöna

• -
« Svar #3 skrivet: 24 aug-11 kl 16:21 »
Man söker på äggproducent o sen ringer o frågar bara .

Tack! Äggproducent var ordet som jag inte använde, men som var den hemliga ingrediensen!
Nu kom där hur många förslag som helst!

Tackar  :D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #4 skrivet: 24 aug-11 kl 16:25 »
Citera
Det är många som säger att man kan köpa de som inte värper lika effektivt längre, till ett bra pris, och att de värper tillräckligt till hushållet. Och sedan att få se dem bli 'hushållshöns' är rena lyckan 

De vilar rompan några veckor när de är c:a 18 månader, (ruggar) det är då man kan köpa dom. Sen värper de som vanligt igen, STORA ägg och ofta varje dag. När de är 2,5-4 år är risken stor att de får äggledarinflammation och behöver hjälpas till en bättre värld.

Se till att inte betala för mycket för dom, de som inte kan säljas får "äggfabrikerna" betala för att bli av med.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Xoot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 aug-11 kl 16:32 »
Kul att frågan har tagits upp igen! :)

Hur lägger ni fram frågan, ni som ringer och frågar efter billiga värphöns?
Har nämligen själv provat och fick först och främst ett Nej och sen ett skratt.  ::)

blomsterhöna

• -
« Svar #6 skrivet: 24 aug-11 kl 16:34 »
De vilar rompan några veckor när de är c:a 18 månader, (ruggar) det är då man kan köpa dom. Sen värper de som vanligt igen, STORA ägg och ofta varje dag. När de är 2,5-4 år är risken stor att de får äggledarinflammation och behöver hjälpas till en bättre värld.

Se till att inte betala för mycket för dom, de som inte kan säljas får "äggfabrikerna" betala för att bli av med.

De får gärna vila rompan och bli ompysslade istället  :)

Hur mycket, är inte för mycket att betala..?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 24 aug-11 kl 16:35 »
Dom brukar kosta max 25kr eller nåt sånt .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #8 skrivet: 24 aug-11 kl 16:39 »
25kr? Här kostade de 6kr/st. Hönseriet hade för övrigt ute annons i lokaltidningen...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Existens?

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 24 aug-11 kl 16:49 »
I kalkylerna står att bli av med hönsen som 3 kr. (kostnad alltså ). så det ger ju en fingervisning...

Har nämligen själv provat och fick först och främst ett Nej och sen ett skratt.  ::)

Det beror ju på var i produktionen man är.. Jag har flera som ringer och frågar efter höns, främst då för att koka till soppa, och många invandrare vill köpa i samma syfte.. Men när hönsen är 22 veckor gamla, är det ju inte direkt aktuellt, jag har ju trots allt gett närmare 60 kr för dom ganska nyss..

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #10 skrivet: 24 aug-11 kl 17:54 »
25kr? Här kostade de 6kr/st. Hönseriet hade för övrigt ute annons i lokaltidningen...

Samma här men det var för 5 år sen. Å så var de vita. Annons på blocket, man fick hämta dom på Linnebjörke för 5:-. Abbans va de värpte och va fina dom blev sen.
60-80 kr. nånting kostar de värpfärdiga, 16-18 veckor gamla.
Någon ställer upp med försäljning nånstans "där människor pläga samlas", tex. djurmarknader och då blir ju priset ett annat. Med all rätt!
« Senast ändrad: 24 aug-11 kl 17:56 av ToA »

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #11 skrivet: 24 aug-11 kl 18:01 »
Kul att frågan har tagits upp igen! :)

Skrattet är inget att bry sig om, det kostar nog mer att destruera dom än vad de kan få i näven vid försäljning, så det var inte din förlust.
 Bara att ringa & fråga!
F.ö. tycker en del att hönsen är som bäst till mat när de byts ut, 1,5 år gamla. Någon började sälja men det blev FÖR populärt. Alla ville köpa slaktade & färdiga för grytan.

Existens?

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 24 aug-11 kl 18:04 »
Sen har man ju en viss självbevarelsedrift..det är ju ingen fördel för mig om en massa köper höns av mig och behåller.. Jag vill ju sälja ägg...

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #13 skrivet: 24 apr-12 kl 17:29 »
om man skickar ett mail och frågar om dem har höns till salu vad ska man skriva typ ?
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Xoot

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 24 apr-12 kl 20:49 »
om man skickar ett mail och frågar om dem har höns till salu vad ska man skriva typ ?

Fick inga svar den vägen när jag provade. Telefonsamtal eller direkt besök på gården ger mest.
Se bara till att få ett par som överlever.

Annamax

• Övriga världen
« Svar #15 skrivet: 24 apr-12 kl 20:54 »
Glöm inte karantänen bara, lätt att få med ohyra och skit från hönserierna...

reuben

• Småland
    • Närproducerat i Kalmar AB
« Svar #16 skrivet: 24 apr-12 kl 20:57 »
Efter en viloperiod blir det väldigt trevliga och duktiga höns av dem. Tänk på att de är helt ovetande om "normalt hönsliv" när de kommer. En sådan sak som att en höna ska gå in och sätta sig på pinnen på kvällen behöver de träna på. Det är alltid bra om man har en eller flera kloka äldre höns som hjälper dem på traven. Men det är en bra pensionsplats för en äggproducent att få bli trädgårdshöna och min erfarenhet är att många äggproducenter också ser det så. Så ring och prata, funkar det inte vid första samtalet så ring nästa. Och, som någon här ovan antydde, räkna med att kanske inte alla klarar omställningen.
Bor utanför Påryd med sambo, 40 höns, ankor, gäss, kattor, hundar, gute- och texelfår och en växande Linderödsbesättning. För första gången på snart 30 år utan hästar...

Dajen

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 24 apr-12 kl 21:29 »
Jag har två bovan white som såg ut som vrak när de kom från hönseriet i höstas, och som betedde sig hysteriskt och o-hönsigt. Nu är de fina, tama och pickar efter mask tillsammans med de andra. De värper stora, fina, vita ägg - MEEEN: nu har de börjat äta äggen.  >:( Så jag ska ge dem några chanser till, preparera äckelägg och hoppas de blir avskräckta, funkar inte det så slutar denna saga inte så lyckligt som jag trodde ett tag. Då får det bli hönshimlen...

Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser