Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Beftruktade ägg?  (läst 879 gånger)

brattmyra

• Västerbotten
Beftruktade ägg?
« skrivet: 25 aug-11 kl 08:27 »
Jag funderar över det här med befruktningen på ägg från olika fjäderfän.
Efter att hönan träffat tuppen, hur lång tid tar det innan man kan plocka ägg för kläckning?
Har förstått att hos höns kan ägget vara befruktat upp till 3v efter mötet, men som sagt hur snabbt efter mötet brukar ni börja samla ägg för kläckning?
Är det olika tider för höns, vaktlar, kalkoner osv?

//linda

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Beftruktade ägg?
« Svar #1 skrivet: 25 aug-11 kl 08:32 »
Knäck ett ägg och kolla att det är befruktat. Finns bra bilder på linkosos hemsida.

Har för mig att jag läst att det tar i alla fall minst ett dygn innan det är sannolikt att ägget är befruktat. Men som sagt, det enklaste är att knäcka ett eller ett par ägg och titta efter.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Beftruktade ägg?
« Svar #2 skrivet: 25 aug-11 kl 09:01 »
Efter 3  dagar brukar det vara OK, men man bör kolla. Inte alla hönor tycker att nya tuppar är tillräckligt charmiga för att släppa till. Hönor kan nämligen "bajsa" ut sperman från tuppar dom inte gillar så det gäller att hönorna gillar sin nya partner för att befruktningen ska bli riktigt bra  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

300 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser