Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har lyst äggen men vad betyder det jag såg??!!  (läst 3161 gånger)

MarieA

• Västergötland
Har lyst äggen men vad betyder det jag såg??!!
« skrivet: 25 aug-11 kl 18:35 »
Nu har jag lyst lite ägg, för av de 13 ägg som ligger i kläckaren så är det bara två som har kläckts så jag tänkte jag skulle prova lysa och se om jag bblev något klokare.. det blev jag inte  :P
Vi har haft problem med de ägg från dessa hönor och tupp och har urusel utdelning!!
Vi har provat i två olika maskiner och har både luft och temp mätare i.
Jag har läst mig till att man ska ha ca 40-50% fuktighet tills första hålet och sen har jag ökat till ca 70%.. vänder har jag gjort 3 ggr per dag..
Nu till min fråga!! De ägg jag lyste hade stora mörka fält, mellan 1-2 tredjedelar av äggen var mörka (det var inte lätt att se några blodkärl och sånt,hade en vanlig ficklampa som passade sådär)  på den "trubbiga" sidan av ägget ut mot en sida var det mörkt..
Vad betyder det? vad jag kunde se på storleken av de svarta var det inga fler kycklingar på väg.. :(
Börjar ge upp hoppet.. har bara haft ägg av dessa vuxna hönor och kläckt av men det går inte bra så jag börjar tro att jag är helt inkompetent!!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Har lyst äggen men vad betyder det jag såg??!!
« Svar #1 skrivet: 25 aug-11 kl 18:57 »
Är äggen mörka med ca 1/3 genomskinligt så är det mörka en kyckling och det ljusa luftbubblan.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 25 aug-11 kl 18:57 »
Hm... Hade lite svårt att förstå (det där med trubbiga änden och... Äh. :P  :-[) men låter som döda foster. Här har du en film jag klippte ihop förut om lite olika utseenden. Bilder på några döda foster kan ni se runt 15:e sekunden in i filmen.

Lysa ägg 2
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 25 aug-11 kl 19:03 »
Aha, nu när jag läste Linas inlägg klickade det till lite mer. ;D Fick nämligen en syn av "först luftblåsan, sedan ett klart blodkärlslöst område i ägget och längst ned mörkt"  :-[ (som på fotot)
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

MarieA

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 25 aug-11 kl 19:25 »
Tack för svaren!!
Ska fixa en bättre lampa och vänta tills det blir mörkt så jag kan se om de rör sig..
Den "trubbiga delen".. inte så lätt att fatta vad jag menar :)
Inte spetsen på ägget utan den andra sidan..
Tack för filmen.. nu fattar jag lite mer hur jag ska göra och hur det ska se ut :)

MarieA

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 26 aug-11 kl 15:32 »
Ni som kan!!
Av 13 ägg lever 3 och 2 dog på väg ur äggen, de andra var alla befruktade men har dött ganska tidigt,man kan se en mörk fläck ca 1/3 av ägget och när man knäcker det så är det bara gula..
Vad kan det bero på?
Jag hade räknat fel på när jag hade lagt in äggen denna gång och har därför höjt fuktigheten 4 dagar för tidigt, inte på dag 19 alltså.
Men några utvecklades ju..
vill så gärna veta vad jag gör för fel för det känns lönlöst detta..

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 26 aug-11 kl 20:30 »
de andra var alla befruktade men har dött ganska tidigt,man kan se en mörk fläck ca 1/3 av ägget och när man knäcker det så är det bara gula..

Men om det bara var gula när ni knäckte det utan något påbörjat foster (unga foster ser ut som små rosa geleklumpar med stora svarta ögon) eller blodkärl i så lär ju äggen ej varit befruktade.  ??? Hos obefruktade ägg som ruvats ett tag så kan man se gulan som en mörk skugga i ägget vid genomlysning. Dock ej lika "svart" område som när det är en kyckling i ägget.

Heller missuppfattade jag ditt inlägg?

MarieA

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 27 aug-11 kl 18:52 »
Linkoso!!
Så är det nog då! för det fanns inget i som såg ut att vara foster!
Då var kläckningen inte så illa ändå :)
bara dålig tupp :)
Nu blev jag lite glad ändå :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

389 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser