Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bltpistol/slaktpistol - erfarenheter?  (läst 11080 gånger)

cocosbusen

• Bohuslän
Bltpistol/slaktpistol - erfarenheter?
« skrivet: 27 aug-11 kl 20:57 »
Hej!

Jag har lite funderingar på att skaffa hem en bultpistol för avlivning av höns, när nu det blir aktuellt. Har någon erfarenheter av detta? Är det svårt? Lätt att missa osv?

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: Bltpistol/slaktpistol - erfarenheter?
« Svar #1 skrivet: 27 aug-11 kl 21:29 »
På höns? För att träffa en hjärna som är lika stor som en ärta? Finns det?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

uppfödaren98

• www.uppfodaren98.n.nu
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 27 aug-11 kl 21:31 »
ta yxan ??

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #3 skrivet: 27 aug-11 kl 21:34 »
Jag hade också velat haft en bultpistol, ,men det för att kunna avliva en av hästarna utifall det måste göras snabbt.

Vet inte riktigt hur det skulle fungera till höns?
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

pålle

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 aug-11 kl 21:40 »
Jag hade också velat haft en bultpistol, ,men det för att kunna avliva en av hästarna utifall det måste göras snabbt.

Vet inte riktigt hur det skulle fungera till höns?
Men du måste ju sticka hästen med  bara så du är medveten om det  bulten gör dom ju bara medvetslös vad ja vet men det kan nog någon med mera erfaren het svara på.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 27 aug-11 kl 21:44 »
Fördelen med bultpistol är att man kan sikta i lugn och ro, kolla att djuret är still, innan man trycker av.  Yxa (baksidan då, utgår jag ifrån att Du menar) kräver träffsäkerhet.  För min del besitter jag ingen sådan, därför bultpistol för mig!

Men den som är mycket träffsäker med tillhygge kan ju använda det.  Kolla dock in den här tråden:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=104876.0

Gösta friades till sist, men reglerna verkar mer än lovligt snåriga ...  :P

Beträffande avblodning så sägs det att bulten/slaget enbart bedövar.  Och självklart måste man kolla det.  Att avbloda (öppna en eller flera pulsådror) medan djuret är medvetslöst är förstås ett effektivt sätt att se till att det inte vaknar upp igen och lider.  Men normalt sett borde allt uppvaknande vara omöjligt om hjärnan är tillräcklgt skadad.  Jag har hittills inte varit med om att någon vaknat upp efter att jag skjutit genom huvudet.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

pålle

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 aug-11 kl 21:47 »
Fördelen med bultpistol är att man kan sikta i lugn och ro, kolla att djuret är still, innan man trycker av.  Yxa (baksidan då, utgår jag ifrån att Du menar) kräver träffsäkerhet.  För min del besitter jag ingen sådan, därför bultpistol för mig!

Men den som är mycket träffsäker med tillhygge kan ju använda det.  Kolla dock in den här tråden:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=104876.0

Gösta friades till sist, men reglerna verkar mer än lovligt snåriga ...  :P

Beträffande avblodning så sägs det att bulten/slaget enbart bedövar.  Och självklart måste man kolla det.  Att avbloda (öppna en eller flera pulsådror) medan djuret är medvetslöst är förstås ett effektivt sätt att se till att det inte vaknar upp igen och lider.  Men normalt sett borde allt uppvaknande vara omöjligt om hjärnan är tillräcklgt skadad.  Jag har hittills inte varit med om att någon vaknat upp efter att jag skjutit genom huvudet.
Skulle du villa ta den risken med den häst ?obs seriös fråga allså.
« Senast ändrad: 27 aug-11 kl 21:53 av pålle »

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 27 aug-11 kl 21:53 »
Spelar ingen roll vilket djurslag det är.  Denna tråd handlar mest om höns, och dem kan det ju vara lite svårt att träffa, eftersom hjärnan är liten.  Även en häst torde dö om man krossar skallen på den, med hjärna och allt.  Även en höna torde kunna vakna upp och lida (eller inte bli medvetslös som den ska) av ett dåligt slag eller skott, som inte slår ut hjärnan ordentligt.

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #8 skrivet: 27 aug-11 kl 21:58 »
Men du måste ju sticka hästen med  bara så du är medveten om det  bulten gör dom ju bara medvetslös vad ja vet men det kan nog någon med mera erfaren het svara på.

Jag är medveten om att man måste avbloda, tyvärr har jag vart om två hästar som bultats. Men när hästen är "medvetslös" så tror jag att det är betydligt lättare att avbloda. Även om det måste vara fruktansvärt.
Jag började tänka på detta med egen bult när jag läste om hästar som inte avlivades i tid för ingen kunde komma ut och utföra det akut. Jägare poliser, alla var för långt borta och efter många timmars av lidande så var det över. I sådana otäcka fall hade jag velat kunna avsluta lidandet. Även om det måste vara en fruktansvärd upplevelse  :(
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

pålle

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 27 aug-11 kl 22:00 »
Spelar ingen roll vilket djurslag det är.  Denna tråd handlar mest om höns, och dem kan det ju vara lite svårt att träffa, eftersom hjärnan är liten.  Även en häst torde dö om man krossar skallen på den, med hjärna och allt.  Även en höna torde kunna vakna upp och lida (eller inte bli medvetslös som den ska) av ett dåligt slag eller skott, som inte slår ut hjärnan ordentligt.
slager på höna gör den ju bara medvetslös man får ju hugga huvudet av don sen . Hur det är med hästen vågar ja inte säga i mot  bara hoppas på att det stämmer .

pålle

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 27 aug-11 kl 22:04 »
Jag är medveten om att man måste avbloda, tyvärr har jag vart om två hästar som bultats. Men när hästen är "medvetslös" så tror jag att det är betydligt lättare att avbloda. Även om det måste vara fruktansvärt.
Jag började tänka på detta med egen bult när jag läste om hästar som inte avlivades i tid för ingen kunde komma ut och utföra det akut. Jägare poliser, alla var för långt borta och efter många timmars av lidande så var det över. I sådana otäcka fall hade jag velat kunna avsluta lidandet. Även om det måste vara en fruktansvärd upplevelse  :(
Jo så är det man får va sin egen dräng liksom hur hårt det än det är mänskans lott att sköta sådant .

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 27 aug-11 kl 22:12 »
Jupp.  Det är för sådana akutlägen som man alltid vill ha en hemma, med kringutrustning (ammuniiton och sånt) - OCH kunskapen om hur den ska användas.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #12 skrivet: 27 aug-11 kl 22:14 »
Jupp.  Det är för sådana akutlägen som man alltid vill ha en hemma, med kringutrustning (ammuniiton och sånt) - OCH kunskapen om hur den ska användas.

Vid såna lägen har jag stuckit djur och avblödat dem utan att bedöva dem med bultpistol, även om det var lite jobbigt att komma nära den älgen med 2 brutna ben, den ville liksom inte bli dödat.

cocosbusen

• Bohuslän
« Svar #13 skrivet: 27 aug-11 kl 22:16 »
Jag har läst att man kan använda samma pistoltyp på höns som man använder på kaniner, men jag vet inte. Det var bara en fundering. Jag har lite svårt att se mig själv svinga min Brahma-tupp på 5 kilo på mot något hårt för att bedöva honom så jag tänkte att det kanske vore ett "enklare" alternativ.

Vi får se - tackar tackar :)

Trollmor

• -
« Svar #14 skrivet: 27 aug-11 kl 22:18 »
Vid såna lägen har jag stuckit djur och avblödat dem utan att bedöva dem med bultpistol, även om det var lite jobbigt att komma nära den älgen med 2 brutna ben, den ville liksom inte bli dödat.
Lite skillnad kanske på tama och vilda djur, hur de upplever en människa som kommer.

Höns tar man ju upp, även om de inte är handtama.  Även 5 kilo håller man ju i famnen eller motsvarande.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #15 skrivet: 27 aug-11 kl 22:20 »
Lite skillnad kanske på tama och vilda djur, hur de upplever en människa som kommer.

Höns tar man ju upp, även om de inte är handtama.  Även 5 kilo håller man ju i famnen eller motsvarande.

Svårt skadade hästar är inte heller särskilt tama, men angående bultpistolen så är min erfarenhet att den inte finns i närheten när en snabb avlivning behövs medans en kniv kan man alltid låna, så just den anledningen känns fel att skaffa bultpistol förr. Man ska även ha lite intresse i vapenvård för en dålig skött bultpistol är sämre än ingen bultpistol.

Trollmor

• -
« Svar #16 skrivet: 27 aug-11 kl 22:21 »

Se bara till, vilken metod Du än fastnar för, att Du har kunskaperna och färdigheterna "i ryggmärgen", för när/om det händer något akut (t ex en räv som sliter av halva magen på en höna), då hinner Du varken öva eller leta efter grejor!

För egen del har jag alltid en yxa i bilen för ev påkörda djurs skull.

Lycka till!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #17 skrivet: 27 aug-11 kl 22:23 »
Skulle vara svårt att pricka en hönshjärna tror jag , dom är ju aldrig stilla med huvet heller .

Men ang att dom är medvetslösa efter bultning ..
Jag var med när våra två hästar bultades .
När mitt sto bultades så föll hon till marken omedelbart .
Jag la mej över henne o grät o sammtidigt lyssnade jag till hennes hjärtljud .
Dom stannade .
Hon dog .

Sen kom han o tog hand om henne och avblodade i containern .
Så nej dom kan inte resa sej o leva efter en korrekt bultning .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #18 skrivet: 27 aug-11 kl 22:25 »

Men ang att dom är medvetslösa efter bultning ..
Jag var med när våra två hästar bultades .
När mitt sto bultades så föll hon till marken omedelbart .
Jag la mej över henne o grät o sammtidigt lyssnade jag till hennes hjärtljud .
Dom stannade .
Hon dog .

Hon kan dock med sina sista dödsryckningar fortfarande sparka ihjäl dig. Så jag brukar rekommendera lite avstånd tills det dödade djuret har slutad med sånt.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #19 skrivet: 27 aug-11 kl 22:40 »
Hon kan dock med sina sista dödsryckningar fortfarande sparka ihjäl dig. Så jag brukar rekommendera lite avstånd tills det dödade djuret har slutad med sånt.
Även om han hade sagt nåt sånt till oss så hade vi nog skitit i det , vår sorg var för stor ,
Jag håll på att slitas i tu av sorg då skiter man i om risk för sparkar finns .
Hennes son stod några meter bort och såg alltihop , det var det enda som fick mej att kliva upp den gången .Hennes föl behövde mej .

Ang tråden ...nej jag skulle aldrig vilja prova att pricka en sån liten hjärna .
Att hålla en höna upponer så dom en stilla , knacka den snabbt i huvet o sen hugga huvet av den är så mkt lättare .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

430 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser