Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Den minst avancerade kläckaren  (läst 15672 gånger)

Bunnykit

• Hälsingland
SV: Den minst avancerade kläckaren
« Svar #20 skrivet: 13 sep-11 kl 23:25 »
Skiter det sej helt så hojta då kan jag ta dom .
Tack :) Är lite orolig för flytten...ett dygn och flyttas runt kanske är jobbigt för dem. Jag vet inte hur känsliga två veckor gamla vaktel kycklingar är? :S Ska kolla om jag hittar en polare med möjlighet att husa dem i ett dygn eller så. Ska ju köpa värmelampa, men men...vi får se hur detta löser sig.

Jag lyste äggen nu ikväll och såg små fötter sparka inne i ägget, oh så bedårande! Det var nästan magiskt. Här har jag gått och vaktat dem (nästan) dygnet runt i två veckor, och nu ser jag små bäbis fötter. Jag hoppas verkligen att de kläcks som de ska!  :D

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #21 skrivet: 14 sep-11 kl 15:51 »
Bästa är ju att nån nära dej kan ha dom några dygn , vart bor du ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 14 sep-11 kl 17:52 »
Åh, vilken härlig tråd. Fick för mig igår kväll att jag måste prova att med någon egen lösning försöka
få en liten kyckling. Min nya svarthöna har gått med en tupp innan hon kom hit och vi hade inte ätit
mer än ett av hennes ägg så tog fram de fyra andra jag hade i kylen och valde bort ett som var lite
litet och tog de andra tre. Har gjort en liten historia här och håller just på att försöka få till temperaturen.
Så läste jag den här tråden.

Men jag funderade på en sak när jag gjorde min lösning.. Mår de inte dåligt av att de är så ljust som
det blir av en glödlampa? Jag har lagt en trasa över.

Jättekul att någon mer gör likadant och få följa hur det går :D. Hoppas det går bra för dig och de två små
liven i äggen.
« Senast ändrad: 14 sep-11 kl 17:56 av Paradisgården »
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #23 skrivet: 14 sep-11 kl 20:39 »
Bästa är ju att nån nära dej kan ha dom några dygn , vart bor du ?
Jag bor i Orminge, ska flytta till Tyresö i stockholm.

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #24 skrivet: 14 sep-11 kl 20:41 »
Men jag funderade på en sak när jag gjorde min lösning.. Mår de inte dåligt av att de är så ljust som
det blir av en glödlampa? Jag har lagt en trasa över.

Jag tror inte personligen att ljuset påverkar dem. Många många människor har kläckt ägg med hjälp av varma lysande lampor, och jag tror aldrig jag sett någon kyckling som tagit skada, om nu inte lampan är så nära att de kommer åt den när de börjar skutta runt efter kläckning, då bränner de sig nog lätt. Ljuset i sig överlever dem fin fint, tror inte det stör.

Därimot kan trasan hindra äggen från att få syre och fukt, och rent av döda dem. Om du har den där bara för ljuset så skulle jag personligen hellre ta bort den.

Lycka till du med! Hoppas vi båda blir mammor snart :)
« Senast ändrad: 14 sep-11 kl 20:45 av Bunnykit »

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #25 skrivet: 14 sep-11 kl 20:50 »
Ljuset är inte farligt men om man vill så kan man ju köpa en färgad glödlampa eller en värmeglödlapa (röd) på tex granngården för 69kr .

Vilket Orminge? Jag känner till tre olika i stockholmstrakten .

Jag tycker att om du har nånstanna att ställa vaktlarna i nån låda eller liten bur så är det väl skitsamma vart eller hos vem domstår ett dygn .
Så trevligt att ha vaktlar inne ei en bur sen så du vill nog ha dom kvar .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #26 skrivet: 14 sep-11 kl 20:54 »
Ah, förlåt :) Saltsjö-boo/nacka Orminge menade jag. Men som sagt, snart blir det Tyresö. Mitt nya rum är jättestort, jag ska ha en hel hylla med små akvarium och avla guppies, och behåller jag kycklingarna så får de bo i en kaninbur på golvet. Det går väll bra? De är ju så små fåglar, så jag tror väll inte att utrymmet är någon fara :)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #27 skrivet: 14 sep-11 kl 20:59 »
Japp så små fåglar som kommer att krypa ut mellan gallren *S*  :o
Jag hade en hamsterbur till mina  ::) Men dom är knäppa så att dom gillar att bo i bur  ??? ::) o lägger goda ägg redan vid typ 6v ålder eller dyl .

Sätt ut annons att du söker vakt till dom under det dygnet o fråga alla du känner där i närheten , kanske du tom kan hyra in dom på djuraffären under det dygnet .

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #28 skrivet: 14 sep-11 kl 21:03 »
Japp så små fåglar som kommer att krypa ut mellan gallren *S*  :o

Sätt ut annons att du söker vakt till dom under det dygnet o fråga alla du känner där i närheten , kanske du tom kan hyra in dom på djuraffären under det dygnet .

Hahahaha, jag får visst armera kanten en bit upp för att hindra det. Dock har jag en stor plastback jag tänkte att de kunde bo i tills de växt till sig lite, och sen ge dem en riktig bur :) Och sån där mat/drick automat för undulater.
Smart med djurbutiken! Kommer ihåg att de sagt något om inakorderingar förut, och den ligger inte ens 100m från huset där jag är nu! Jätte smart! Blir en liten resa att hämta dem sen, men inte så farligt. Eller om jag har med dem till kompisen som jag kommer bo hos det dygnet, vi får se.

De kommer att heta Zelda och Yoshi om de kläcks iaf!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #29 skrivet: 14 sep-11 kl 21:15 »
Dom är som små humlor när dom föds *s* så du kan ju tänka dej hur stor en kaninbur är då hahahaha

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #30 skrivet: 14 sep-11 kl 21:25 »
Dom är som små humlor när dom föds *s* så du kan ju tänka dej hur stor en kaninbur är då hahahaha

Hahaha, ja, det är inte mycket mat på dem i den åldern om man säger så xD

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #31 skrivet: 14 sep-11 kl 21:25 »
Hmm klubba? Rostad vaktelklubba *s*

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #32 skrivet: 14 sep-11 kl 21:27 »
Hmm klubba? Rostad vaktelklubba *s*

Ungefär som det måste vara att steka äggen...små stekta ägg blir det, som plättar och pannkakor i jämförelse :D

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #33 skrivet: 14 sep-11 kl 21:30 »
Kokta vaktelägg ätes med liiiiten silversked o utsträckt lillfinger  ;D

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #34 skrivet: 14 sep-11 kl 21:34 »
Ohohoho.... xD Hoppas jag har två små damer i äggen i kläckaren då. Vore lite trist om det var två tuppar O_O

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #35 skrivet: 14 sep-11 kl 23:05 »
Bästa vore väl en av varje  ;D

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 14 sep-11 kl 23:09 »
Jag tror inte personligen att ljuset påverkar dem. Många många människor har kläckt ägg med hjälp av varma lysande lampor, och jag tror aldrig jag sett någon kyckling som tagit skada, om nu inte lampan är så nära att de kommer åt den när de börjar skutta runt efter kläckning, då bränner de sig nog lätt. Ljuset i sig överlever dem fin fint, tror inte det stör.

Därimot kan trasan hindra äggen från att få syre och fukt, och rent av döda dem. Om du har den där bara för ljuset så skulle jag personligen hellre ta bort den.

Lycka till du med! Hoppas vi båda blir mammor snart :)

Okej. Tack. Då vet jag att det nog inte har så stor betydelse. Men jag hade velat ha den där om jag var ägg så den får ligga kvar :).
Det är bara en bomullstrasa så syresättningen och fukten är det nog inga problem med :), inte i det här läget i alla fall. Får väl göra
lite justeringar senare om det visar sig att det är något liv i dem och i så fall när det börjar närma sig att livet vill ut.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #37 skrivet: 15 sep-11 kl 00:14 »
Okej. Tack. Då vet jag att det nog inte har så stor betydelse. Men jag hade velat ha den där om jag var ägg så den får ligga kvar :).
Det är bara en bomullstrasa så syresättningen och fukten är det nog inga problem med :), inte i det här läget i alla fall. Får väl göra
lite justeringar senare om det visar sig att det är något liv i dem och i så fall när det börjar närma sig att livet vill ut.
Mmm...kom bara ihåg att temperaturen under trasan kan vara annorlunda än ovanför trasan. Dessutom så KOMMER den att absorbera mycket av fukten, och av värmen.

Som sagt, ljuset är inte skadligt, så det finns inget bra skäl att riskera kycklingarnas liv med den chansningen. Det dröjer tills slutet av ruvningen innan de kan använda ögonen, så pass att de kan se och förstå vad de ser, och det är då du planerar att ta bort den. Så även om du har den för att skydda mot ljus så är till och med det motstridigt. Upp mot två veckor iaf skulle jag gissa, innan ögonen är utvecklade så pass att de är i närheten av användbara. Hjärnan, ögonen, nerverna osv måste alla vara utvecklade. Men det är dina ägg :)

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #38 skrivet: 15 sep-11 kl 10:44 »
Termometern ligger också under ;). Men jaja! Jag tar väl bort den då ;)

Men det blev lite varmt inatt... :-\ Som mest var det uppe i 39.7 grader... och så vet jag inte hur mycket
tempen diffar... La dit dem igår och lyste nu, kunde inte se något alls mer än lite skiftningar i skugga.
Vet ju inte om de är befruktade heller. Men hur mycket klarar ett ägg under en kortare tid?
« Senast ändrad: 15 sep-11 kl 10:56 av Paradisgården »

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #39 skrivet: 15 sep-11 kl 11:06 »
Över 39 och upp mot 40 överlever inte de flesta. Ledsen, men jag tror inte du har så mycket liv kvar :/ det finns en liten chans dock, så låt dem ligga en vecka och lys dem med en ficklampa. Men som sagt, över 39 är lite taboo.
« Senast ändrad: 15 sep-11 kl 14:10 av Bunnykit »

Dela detta:

* Inloggade just nu

333 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser