Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kloklippning för nybörjade med otama kaniner...  (läst 6881 gånger)

Dalton

• Dalsland
Kloklippning för nybörjade med otama kaniner...
« skrivet: 29 aug-11 kl 15:57 »
Har två blandisar som skulle behöva få sina klor klippta. Men eftersom jag tänkte äta upp dem om ett tag har jag inte lagt någon energi på att få dem supertama, tänkte det skulle vara lättare så...  :-[  De går bra att klappa om jag har med mig gräs, grenar eller något annat smaskigt men att bäras mer än någon sekund inne i buren gillar de inte och att hållas fast gillar de då rakt inte. Helt förståligt så klart. Var tvungen igår då de kommit utanför buren och jag skulle bära tillbaka dem - har fina sår på underarmarna nu.  :(

Hur som, jag hade verkligen helt glömt bort att klorna behöver klippas när de inte kan gräva så hur gör jag nu detta utan att stressa dem allt för mycket? Blanda in en handduk på något vis kanske?

Ugglans

• Småland
    • dixietown
SV: Kloklippning för nybörjade med otama kaniner...
« Svar #1 skrivet: 29 aug-11 kl 16:07 »
Jag tycker det är absolut lättast att lägga kaninen på rygg i knät. I princip alla kaniner blir "paralyserade" då, men skulle de trots allt vara lite bångstyriga kan man ha öronen mellan sina knän och klämma åt lite så att man s.a.s håller i öronen med knäna.

Långärmat och långbyxor är att rekommendera!  ;D
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

MorAnna

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 31 aug-11 kl 09:19 »
Förut när jag har avmaskat vissa ovilliga katter har jag tagit en handduk och lindat in dem till "mumier" - har tänkt göra samma sak med kaninerna. Funkar förstås bäst när man klipper framklorna, men man kan väl göra på motsvarande sätt när baktassarna ska klippas...

Det finns en artikel på kanin.ifokus.se som beskriver hur man kan göra:
http://kanin.ifokus.se/articles/4d717021b9cb46221d07fb3b-att-klippa-klorna#articles-2

Mallis

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 31 aug-11 kl 11:52 »
Det där knepet med handduken är bäst på katten iaf. Både kloklippning och fästingplockning. Kattkorv :P

Det lär jag köra med när jag fått mina kaniner.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 31 aug-11 kl 12:05 »
Inte menat som nån pik, utan mer en tanke... Om man nu ska slakta kaninerna, så tycker åtminstone jag att det är en fördel att försöka få dem så tama att man kan ha dem i knät utan att de blir allt för stressade... Bara för att slippa stressa upp dem vid själva slakten...

I övrigt så ska jag prova det där "öron mellan knäna-tricket"... Mina behöver definitivt kloklippas, å det snaraste!

Dalton

• Dalsland
« Svar #5 skrivet: 04 sep-11 kl 22:26 »
Så, då var 50% avklarat.  :)

Beväpnad med långärmat, handskar, handduk och klosax skred jag till verket. En stor hög med havre hälldes upp och sedan började cirkusen.. Mina kaniner hade nämligen aldrig hört att de skulle ligga stilla och snällt om man la dem på rygg.  ::)
Första kaninen lindade jag in till ett paket och hon låg stilla när jag skulle klippa första bakklon, försiktigt och pyttelite var planen och preciiiiis när jag klipper så rycker hon till och det slutade givetvis med massa blod och en förskräckt kanin.  :'(
Tänkte som så att släpper jag henne nu så får jag aldrig tag i henne igen så jag klippte klart de övriga klorna på baktassarna och sen släppte jag henne. Hon tittade surt på mig i tre sekunder och skutta sedan tillbaka till havrehögen. Klappa henne fick jag med, tjoho.  :D

Stärkt i sinnet närmade jag mig den andra kaninen och efter en stunds krånglande med handduken så kom jag fram till att jag inte kunde ha så hon såg ut för då skulle hon bara ta sig loss. Så hon fick handduk över ögonen med och det gillade hon inte alls utan började skrika. Eller vad man nu kan säga att en kanin gör. Hennes baktassar klipptes dock utan missöden och hon fick också skutta tillbaka till havrehögen. Henne fick jag också klappa direkt efter så inga bestående men av händelsen verkar det som.  :)

Nu är det ju då framklorna kvar men det känns bättre nu när jag vet att jag klarar av det i alla fall. Har de bara något gott framför sig så får jag pilla på framtassarna i stort sett hur jag vill, hade varit väldigt praktiskt att kunna klippa dem när de satt ner. Får väl öva på det.  ;D

Fru Jansson - jag tar det inte som en pik! Alla tips är välkomna.   :)   Just sitta i knät går jättebra så länge de har något ätbart framför sig, då sitter de så still så still. Det är det där med att sitta fast som de inte gillar alls. Jag får klappa dem på hela kroppen som jag kommer åt utan att vända på dem så att säga, tom "dra" i svansen.   :P  (Nej jag drar givetvis inte...)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 04 sep-11 kl 22:31 »
Alla djur som bråkat vid kloklippning ( kaniner illrar hundvalpar mm mm ) har jag lyft försiktigt i nackskinnet .
Sen stött dom mot mitt knä o sen klippt .
Just nackskinnet lyfter ju mamman i när dom lessnar på ungarna o då blir dom blickstilla .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dalton

• Dalsland
« Svar #7 skrivet: 04 sep-11 kl 22:44 »
Men hur skall jag både kunna hålla i nackskinnet och klippa samtidigt?  ???  Enlighten me please!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 04 sep-11 kl 23:27 »
Jag är högerhänt så jag greppar nackskinnet i vänster hand o har klotången i höger hand.
Lyfter kaninen i vänster så den hänger i luften nån sek , sätter mej på tex en stol .
Sänker kaninen så bakfötterna ligger platt mot mitt ben , klipper klo för klo utan att hålla i annat än just nackskinnet då kaniner faktiskt är stilla med det greppet .
När det är dax för framtassar så sänker jag ner kaninen så framtassarna ligger mot mitt andra lår o klipper dom .
Beroende på stl på kaninen så kan man få flytta dom lite så man ser klorna bra eller kanske klippa bort lite päls längst ut så man ser klon .

Tom höns har nackskinn upptäckte jag av en händelse *S*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Mallis

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 06 sep-11 kl 16:11 »
Den tekniken måste jag prova!
Fick en vass nin tass på halsen igår :( snart så kommer hon inte undan hehe.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 06 sep-11 kl 19:20 »
Jag som har hermepluttar med miniöron lägger istället kaninen på rygg längs med min mage, med huvudet under min armbåge. Knätricket medför nämligen en fara (speciellt på stora kaniner), det vill säga stora starka bakben i perfekt läge för att sparka i ansiktet...
//Lina

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #11 skrivet: 06 sep-11 kl 21:42 »
Jag brukar ha kaninene sittande i min venstre armkrok. På små kaniner får jag doch lite problemer med innvendig klo på kaninens venstre framtass, så då måste den på rygg  :P

Jag klipper klör första gong vid 6 veckors ålder. Då är dom lugna och det blir inte problem nästa gong när dom är större  :D
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser