Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tankar ang. uppvärmning med gjutjärnsspis  (läst 5566 gånger)

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
Tankar ang. uppvärmning med gjutjärnsspis
« skrivet: 30 aug-11 kl 07:59 »
Ska renovera pipan till våran gjutjärnsspis...

Tittat lite på den och det är ju inte mycket att elda "i" dvs. där man kastar in veden är ytte pytte ;D.....

Vad tror ni om att fylla hela ugnen med täljsten för bättre värmemagasinering?? (någon som tänkta så??)

Vilket tror ni ger mest en måttanpassad pelletskrog eller ved?

hen

• Småland
SV: Tankar ang. uppvärmning med gjutjärnsspis
« Svar #1 skrivet: 30 aug-11 kl 08:16 »
vad kan jag fylla ugnen med om jag inte hittar eller har råd med täljsten?

bua

« Svar #2 skrivet: 30 aug-11 kl 08:20 »
Ved tror jag. Gissar att det inte blir tillräckligt bra drag för att de ska brinna fint i en pelletskorg. Defenitivt inte innan spisen är bra varm iaf, och att ha 2 sorters bränsle blir knöligt.
Visst kan det vara bra att fylla ugnen med något värmelagrande just för nattvärmen men tror att täljsten är overkill för det blir inte tillräckligt vrmt i ugnen för at tillgodogöra sig täljstenens specifika värmelagringsegenskaper. Fyll ugnen med billigare material och ha en 20 liters vattengyta uppepå är mitt tips.

bua

« Svar #3 skrivet: 30 aug-11 kl 08:22 »
Tegelstenar...

hen

• Småland
« Svar #4 skrivet: 30 aug-11 kl 12:21 »
Mycket bra tankar...

Någon som har fler :D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #5 skrivet: 30 aug-11 kl 12:30 »
Vatten lagrar bäst! Går det att få till en tank i rostfritt eller corten-plåt som passar exakt i ugnen?
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Misse

• nr 9424
« Svar #6 skrivet: 30 aug-11 kl 12:37 »
Japp, vatten är totalt överlägset när det gäller värmelagring o:)
Om man använder vatten med lite glykol i så går det fint med helt vanlig plåt till vattentanken. Finns ''spillglykol'' att få nästan gratis på nästan varjendaste bilskrot.

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

TW

• Finland
« Svar #7 skrivet: 30 aug-11 kl 19:54 »
Tegel är bra på att magasinera värme. Därför skall muren bakom en gjutjärnsspis ha kanaler enligt samma princip som en kakelugn. Med sommarspjället öppet kan man elda igång draget vintertid men då man har fått drag i skorstenen stänger man sommarspjället och öppnar vinterspjället så att röken går genom cirkulationskanalen.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Nipgubben

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 30 aug-11 kl 22:19 »
Tegel är bra på att magasinera värme. Därför skall muren bakom en gjutjärnsspis ha kanaler enligt samma princip som en kakelugn. Med sommarspjället öppet kan man elda igång draget vintertid men då man har fått drag i skorstenen stänger man sommarspjället och öppnar vinterspjället så att röken går genom cirkulationskanalen.
Hej!lät ju intressant det där o så fick jag lite huvudbry för jag har ju en gammal gjutjärnsspis som
det på sidan om muren finns ett spjäll till som jag aldrig förstått riktigt vad det fyller för funktion?
Men får ändå inte ihop det riktigt (trögfattades förening)!!! har det i fullt öppet läge hela tiden,
hör till saken att jag har en öppen spis på andra sidan muren som jag trodde det hade nåt samband med,ja ja får väl ta hit nån som är lite mer kunnig på området kanske! :P

hen

• Småland
« Svar #9 skrivet: 31 aug-11 kl 13:24 »
Om jag ska ha vatten med glykol då måste jag väll ha en pysventil och fylla på med nytt vatten glykol....
-detta alternativet tycker jag verkar krångligt men ganska billigt   <<< åsikter här snälla!!!

Jag funderar helt klart på att sätta in tegelstenar i ugnen och lägga någon typ av platta ovan på spisen...
-behöver tegelstenarna vara eldfasta som ska vara inne i ugnen?

mer åsikter mycket intressant

JAg har även fungerat på "bastusten" att fylla ugnen med det...

Ulric Eriksson

• Gäst

hen

• Småland
« Svar #11 skrivet: 31 aug-11 kl 15:33 »
Japp, vatten är totalt överlägset när det gäller värmelagring o:)
Om man använder vatten med lite glykol i så går det fint med helt vanlig plåt till vattentanken. Finns ''spillglykol'' att få nästan gratis på nästan varjendaste bilskrot.

Varför ska jag ha glykol i? :D

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 01 sep-11 kl 08:43 »
Ska renovera pipan till våran gjutjärnsspis...

Tittat lite på den och det är ju inte mycket att elda "i" dvs. där man kastar in veden är ytte pytte ;D.....

Vad tror ni om att fylla hela ugnen med täljsten för bättre värmemagasinering?? (någon som tänkta så??)

Vilket tror ni ger mest en måttanpassad pelletskrog eller ved?

Personligen skulle jag helt enkelt kopplat pipan till en rorstenspis eller en kakelugn.

Typ sa har:

_____k_______
          u

Dar _______ ar vagg, k ar kakelugn och u ar ugn.

Men man kan aven ha dom sida vid sida.

Varmen i ugnen gar ut i rummet som stralningsvarme, kort och intensivt och mycket behagligt. Varmen ifran "pipan" (=rok) gar ut i kakelugnens rokkanal och utnyttjar darmed dess varmelagrande kapacitet.

Pa detta staller man sedan en stor kastrullvatten som varms upp av spillvarmen fran spisen, som ju redan har namnts.

Om du inte har varken kakelugn eller rorspis och skall bygga nagot helt nytt kan man ju tanka en hel uppsjo losningar som alla involverar vatten (acctank eller mantling) och kanske aven rok (eldfast tegel och en fet rokkanal).

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #13 skrivet: 01 sep-11 kl 10:03 »
...........och så elda dygnet runt i typ 2 månader för att värma upp all sten, förutom rökkanalen. Vill minnas eldutrymmet var pyttelitet.

Då är det nog lättare att få varmt genom att elda i kakelugnen. Eldutrymmet och värmeaccen bör passa ihop någorlunda om det ska fungera bra.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

TW

• Finland
« Svar #14 skrivet: 02 sep-11 kl 08:56 »
Hej!lät ju intressant det där o så fick jag lite huvudbry för jag har ju en gammal gjutjärnsspis som
det på sidan om muren finns ett spjäll till som jag aldrig förstått riktigt vad det fyller för funktion?
Men får ändå inte ihop det riktigt (trögfattades förening)!!! har det i fullt öppet läge hela tiden,
hör till saken att jag har en öppen spis på andra sidan muren som jag trodde det hade nåt samband med,ja ja får väl ta hit nån som är lite mer kunnig på området kanske! :P
Det vanliga systemet här i trakten fungerar såhär:
Muren bakom vedspisen innehåller tre lodräta halvstens (ett storleksmått) kanaler i rad. Järnspisen är ansluten till den mellersta kanalen. Uppe under mellantaket finns sommarspjället som stänger den mittersta kanalen. Nedanför sommarspjället finns en öppning i mellanbalken till den ena sidokanalen. Då sommarspjället är stängt tvingas röken genom öppningen i mellanbalken och in i sidokanalen där den fortsätter nedåt. I bottnen på sidokanalen fortsätter rökan framåt genom en vågrät U-sväng i murningen under järnspisen och in i bottnen på den andra sidokanalen. Där forträtter röken uppåt. Uppe under mellantaket finns vinterspjället. Ovanför vinterspjället och sommarspjället förenas de båda utgående kanalerna till en och går rätt upp och ut.
Då man kokar mat sommartid och inte vill ha varmt i huset har man sommarspjället öppet och vinterspjället stängt. Vintertid öppnar man båda spjällen då man tänder brasan. Då man har eldat en liten stund och har draget igång skjuter man igen sommarspjället tills det är helt stängt. Då går all rök genom cirkulationskanalen och hela muren värms upp. På ett par tre timmars eldning har man muren ganska varm. Då glöden har slocknat skjuter man igen vinterspjället också för att inte den magasinerade värmen skall smita ut genom skorstenen.

En enkel vedbesparande uppfinning som fanns i nästan varje boningshus som byggdes från 1920-talet och ända tills järnspisarna gick ur mode på 1960-talet. Tyvärr är det få av oss yngre som förstår systemet så många murar igen cirkulationskanalen eller murar ny skorsten med rakt rör ut. Så blir det då man inte tar reda på hur saker fungerar.
« Senast ändrad: 02 sep-11 kl 08:59 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

hen

• Småland
« Svar #15 skrivet: 02 sep-11 kl 10:58 »
då ska jag leta efter sådant på min spis :)

Gottfrid

• -
« Svar #16 skrivet: 09 dec-13 kl 19:07 »
Sen va det inte alltid som dessa slingor fungerade sm det va tänkt heller.Så därför murade man om dom. Vet dock en som har baksidan på muren i sovrummet.De blir varmt å gott när man lägger sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

235 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser