Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninförsäljning  (läst 6718 gånger)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Kaninförsäljning
« Svar #20 skrivet: 06 sep-11 kl 04:52 »
Om själva meningen med uppfödningen är att sälja ungar behöver man tillstånd från länsstyrelsen.
//Lina

jebo

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 06 sep-11 kl 20:14 »
Men det är ju inte meningen med genbanken att få alla djur sålda, alla duger inte ens för att blir genbankskanin!

Genbankerna är till för att föra generna vidare.. det kan mycket väl betyder att man inte sälja en enda kanin under flera år och det behövs inte heller. Ät upp kaninerna och byt ut förälderdjuren med långa intervaller, inte efter en eller två säsonger och ni gör genbanksarbetet en stooooor tjänst !

/Januschka
Vad menar du? Om man får 8-9 ungar i varje kull och får två kullar per år står man med 16-18 ungar. De kan man inte behålla allihop.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #22 skrivet: 06 sep-11 kl 20:46 »
Om själva meningen med uppfödningen är att sälja ungar behöver man tillstånd från länsstyrelsen.

Vad stöder du detta påstående på för någon lagtext?

lialan

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 06 sep-11 kl 21:08 »
Janouschka menar nog att du kan räkna med att sälja fyra och äta upp 14 ;)
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 06 sep-11 kl 21:09 »
Vad menar du? Om man får 8-9 ungar i varje kull och får två kullar per år står man med 16-18 ungar. De kan man inte behålla allihop.

Man kan inte sälja dem heller. De ungar som blir kvar när avelssäsongen är slut äts upp.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #25 skrivet: 06 sep-11 kl 21:54 »
Vad stöder du detta påstående på för någon lagtext?

Det har diskuterats i många andra trådar härinne i sommar. Jag surfar mobil just nu så har svårt att länka. Du kan söka här eller på jsv.se. Hobbyuppfödare undantas tillståndskravet förutsatt att man har kaninerna i tydligt hobbysyfte (det är luddigt beskrivet men ex empelvis genbanker, utställare, hoppare, hushållskött/ull har tydliga egna syften och undantas).
//Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser