Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Liten stuga... isolera  (läst 11060 gånger)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Liten stuga... isolera
« Svar #20 skrivet: 04 sep-11 kl 17:56 »
Vad skulle du med vindpappen till?  >:D Och hur ska du få det att inte pysa förbi vid reglarna? Det blir bara knöligt att sätta dit om du inte river panelen. Och DET verkar ju inte va aktuellt. Nu behöver du en häftpistol att skjuta fast de väl tillskurna pappbitarna med. 
OM du inte kan byta pappen mot frigolit.

Om du lägger 50-100 mm frigolit ytterst och resten mineralull så blir det vindtätt utan papp.

Och hönsen bryr sig som sagt inte.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Broberg

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 04 sep-11 kl 20:34 »
Jag hävdar fortfarande att man bör använda miljösnälla alternativ som diverse cellulosaisoleringar. Eller varför inte en såg- och kutterspånblandning om man får tag i det billigt/gratis någonstans.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #22 skrivet: 05 sep-11 kl 07:24 »
Eller varför inte en såg- och kutterspånblandning om man får tag i det billigt/gratis någonstans.

Måste säga att jag tycker det verkar vara bäst i det här fallet, tycker det vore tillräckligt i ett hönshus Men då måste jag sätta bräder istället för skivor annars blir det väl alldeles omöjligt att fylla? Så därför får det nog bli mineralull ändå.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #23 skrivet: 05 sep-11 kl 07:33 »
Hade du varit snickare och byggt åt folk som skulle bo där så hade det varit värre. Dina höns kommer inte att bry sig. Vik ihop pappen och sätt skivorna som det passar. Det gör inget om det blir luft i väggen. Det är sämre om isoleringen blir sammanpressad. Frigolit är nog svårare. Mineralullen kan du "dutta" in lite som det passar.
Det är ju bara att prova sig fram och lära sig under tiden. Inte ens proffsen är alltid överens, och vissa metoder som helt avfärdas kan visa sig fungera bra i verkligheten. Alla som har snickrat på gamla hus och sett vilka lösningar folk har använt sig av vid reparationer genom åren vet att det kan fungera fint trots att det bryter mot alla regler.

Tack båda, nu känner jag mig inte så missmodig längre. :-*
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Broberg

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 05 sep-11 kl 09:30 »
Måste säga att jag tycker det verkar vara bäst i det här fallet, tycker det vore tillräckligt i ett hönshus Men då måste jag sätta bräder istället för skivor annars blir det väl alldeles omöjligt att fylla? Så därför får det nog bli mineralull ändå.

Jo, det är sant. Då får man nog köra liggande råspont och sen en masonitskiva utanpå det.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 05 sep-11 kl 09:55 »

Men... sån där cellulosaull är väl ungefär som mineralull att arbeta med, fast den håller inte fukt (dvs, blir den fuktig så gör det inte så mycket, för fukten stannar inte kvar i ullen, utan kan vandra vidare).. Eller har jag helt fel för mig då? I vart fall miljövänligare än mineralullen.

Broberg

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 05 sep-11 kl 09:58 »
Men... sån där cellulosaull är väl ungefär som mineralull att arbeta med, fast den håller inte fukt (dvs, blir den fuktig så gör det inte så mycket, för fukten stannar inte kvar i ullen, utan kan vandra vidare).. Eller har jag helt fel för mig då? I vart fall miljövänligare än mineralullen.

Jo och den finns ju i skivor också numera.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #27 skrivet: 05 sep-11 kl 11:25 »
 :-\ fast om den nu är så lik mineral-ull och -skivor så kan man ju fundera över hur olik den är, betr. att avge fukten igen. 
Och hur miljövänlig den är i tillverkning.

EGENTLIGEN alltså, i verkliga verkligheten.

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #28 skrivet: 05 sep-11 kl 11:51 »
Jag har skivor av stenull i mina hönshus, det äter inte mössen och det tycker jag är viktigt!

Broberg

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 05 sep-11 kl 12:20 »
:-\ fast om den nu är så lik mineral-ull och -skivor så kan man ju fundera över hur olik den är, betr. att avge fukten igen. 
Och hur miljövänlig den är i tillverkning.

EGENTLIGEN alltså, i verkliga verkligheten.

Det har nämnts någon bok här tidigare där sådana jämförelser görs. Den borde man snoka upp och läsa.

Broberg

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 05 sep-11 kl 12:21 »
Jag har skivor av stenull i mina hönshus, det äter inte mössen och det tycker jag är viktigt!

Med stenull vet jag inte, men i glasull älskar de att göra fina gångar och bon. Blir bra ventilation då...

Solksinnsfabrikken

• Ekorenoverar gammalt hus, till ny tanke tank.
    • Norge
« Svar #31 skrivet: 07 sep-11 kl 12:34 »
Bygg en enkel trä konstruktion (ca-1/0.8m) meter mellan reglar. Häfta fast plast nät och fyll med sågspån (flis till hästar funkar bra och är super billigt) packa till det, och täck inner fasaden med lera. Bra recept finns på nätet, jobbar själv med en blandning av blålera, eko häst skit och hö. Superbilligt, och de hydroskopiska egenskaperna hos leran skapar bra fuktregularande inne klimat för djuren. Och det bästa av allt, inga kemikalier, liten co2 fotatryck/inga energi krävande tillverkningsmetoder. trä ca: 2.5 kg co2/kg hö/fiber ca 1.6 kg co2/ kg och lera= 0. 

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #32 skrivet: 07 sep-11 kl 22:51 »
Men vänta nu lite... Ska det verkligen vara plast??? Miljövänligt? ::)

tinna.m

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 07 sep-11 kl 23:10 »
Citera
Bygg en enkel trä konstruktion (ca-1/0.8m) meter mellan reglar. Häfta fast plast nät och fyll med sågspån (flis till hästar funkar bra och är super billigt) packa till det, och täck inner fasaden med lera
Plst+nät eller plastnät? Kliner du leran rätt på där?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Solksinnsfabrikken

• Ekorenoverar gammalt hus, till ny tanke tank.
    • Norge
« Svar #34 skrivet: 08 sep-11 kl 09:58 »
Ja precis, ska inte ge mig på att försöka förklara hur man lägger på leran, men det finns helt säkert instruktioner och youtube filmer som förklara det bättre, är lite messy och man bör vara nogrann (speciellt med hur man blandningen). Du sätter alltså leran direkt på plastnätet i givet antall lager, efter att plastnätet är säkrat och fast. så håller den fast i både din isolering och säkrad i plast nätet.
Jo, plastnät är ju tyvärr gjort av just plast, men man använder i sammanhanget väldigt lite, ej jämförbart med den enorma produktions energin som krävs vid t ex glasfiber, eller mängd för den delen.
Det är ett tunt starkt nät som enbart är till för att hålla isoleringen på plats och ge leran en grogrund att fastna på.

Tänk på att vara nogrann med hus din ventilation ser ut, kanske inte är ett problem i just detta lilla hus, men så att det är sagt iaf. Tycker själv att naturlig ventilation är fascinerande, och kanske kan du överväga att öppna upp en vent lucka i din dörr, sedan följa den kommande luftströmmen till motsatt hörn i taket. Men det finns det säkert folk som kan mer om än mig.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #35 skrivet: 08 sep-11 kl 10:29 »
Citera
sedan följa den kommande luftströmmen till motsatt hörn i taket.........
.......där den varma luften, (som alltid samlas vid taket eftersom den är lättare) pyser ut.

o:)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #36 skrivet: 08 sep-11 kl 22:04 »
Ang. ventilation och takisolering så tänkte jag göra som det står i en gammal hönsbok jag har... tilluftstak och ventilationsrör upp genom taket.

Skogsola

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 11 sep-11 kl 00:07 »
Säckväv kanske funkar istället för plast. Det är ju jätte-eko! Men jag tror mer på ursprungstanken med OSB skivor. Det kan inte misslyckas helt. Ventilationen kommer säkert att räcka till. Den brukar inte fattas i gamla uthus.

Dela detta:

* Inloggade just nu

355 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser