Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölksyrejäsning av kidneybönor?  (läst 1509 gånger)

sydtobak

• Skogstorpare
Mjölksyrejäsning av kidneybönor?
« skrivet: 31 aug-11 kl 13:11 »
Hej
Finns det någon som provat mjölksyrejäsning av kidneybönor?
Jag får massor av bönor i år, vilket ju egentligen är ett kärt problem.
Tidigare år har jag bara torkat bönorna och använt dem efter uppblötning på olika sätt i olika rätter.
Men i år får jag så stora mängder så jag knappt vet hur jag skall ta till vara allt.
Det var då tanken om mjölksyrning dök upp.
Jag hade tänkt mig att använda mig av de anvisningarna som finns i handboken här på nätet.
Är det någon som har erfarenhet?
Hur blir resultatet?
Tacksam för svar och synpunkter.
Kenneth

Min bästa ägodel är min vedspis!

SurOve

• Skåne
SV: Mjölksyrejäsning av kidneybönor?
« Svar #1 skrivet: 01 sep-11 kl 23:19 »
Skrev nyss ett långt svar men det försvann. Återkommer en annan kväll när jag har tid för jag har massa erfarenhet av att syra bönor.
Syrar ofta. Surar ibland.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #2 skrivet: 01 sep-11 kl 23:36 »
Tråkigt att det försvann  :(  :(Hoppas att du har tid och ork att återkomma. Har nu satt en liten sats på de första bönorna jag plockat (jag har fortfarande fullt upp med att torka bruna bönor som jag håller på att drunkna i  :D ) Vad jag gjorde var att skölja bönorna och stoppa dem i en ½ L konserveringsburk. Den fyllde jag sedan upp med salt vatten ( 1 msk/L ). Nu jäser det och pyser om burken och i morgon ställer jag ner den i jordkällaren där det är ca: 14-15 grader. Jag får väl vänta ett par veckor på utvärdering. Men innan dess hoppas jag du har återkommit med lite tipps.
Min bästa ägodel är min vedspis!

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 22 jul-12 kl 18:04 »
Fiskar upp den här tråden för jag tycker det är intressant. har just ätit en jättegod sallad på olika mjölksyrejästa bönor och ärtor. Supergott. Kan dock inte ta åt mig äran för den var köpt. Är det någon här som skall mjölksyrejäsa bönor av årets skörd och har lust att berätta litet hur ni gör?

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

682 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser