Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rosa pärlspånt  (läst 3231 gånger)

RäddförDamien

• söker beskydd mot demoner
    • -
Rosa pärlspånt
« skrivet: 31 aug-11 kl 21:04 »
Hur vanlig är den rosa färgen på pärlspånt? Jag tänker mig perioden sekelskifte till ca 40-50tal? Ljusare grön i kombination med rosa? Finns det andra traditionella färger man kan kombinera med den pastelliga (men ändå lite dova) gröna färgen?

Borde man tänka på att bevara?

Vill gärna behålla det tradtionella men är inte så mycket av en rosa person.... :)
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Rosa pärlspånt
« Svar #1 skrivet: 31 aug-11 kl 21:08 »
Äggskalsgult borde ju passa.

RäddförDamien

• -
« Svar #2 skrivet: 31 aug-11 kl 21:14 »
Jaa, gult är en underbar och glad färg!

Andra förslag?  :D
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

RäddförDamien

• -
« Svar #3 skrivet: 03 sep-11 kl 13:50 »
Hej igen,
Puttar lite...

Visst finns det fler målarmästare på alternativ som vet vilka färger som var populära när? Vilken period skulle ni sätta den rosa kulören och då särskilt i kombination med grönt? Skulle det vara helgerån att måla över den?
Den rosa har en nyans som klappgröt ungefär.... alltså ingen modern ljusare rosa utan en mera dov sådan...

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 sep-11 kl 14:49 »
Lägg gärna in en bild på det rosa! Jag kommer ju också att ha "pärlspontsfärgsproblem" i framtiden, och vill gärna se en bild på hur det såg ut innan, och kanske efter.

Jag är inte mycket av en rosa person heller, men lägenhetsköket fick en ljust lila färg, som i kombination med gråvitt blev riktigt riktigt fint! (även om det var ett lägenhetskök från sextitalet, och inte alls pärlspontigt)

bua

« Svar #5 skrivet: 04 sep-11 kl 12:30 »
Kolla in Gysinge byggnadsvårdcenter, de har tagit fram färeger för olika tidstypiska interiörer.

RäddförDamien

• -
« Svar #6 skrivet: 04 sep-11 kl 14:39 »
Tack båda! Ska kolla Gysinge och bilder kommer så småningom.... Det måste ju hur som helst dokumenteras före och efter.

Anemona

• Grönavågare i sta'n, singel
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 04 sep-11 kl 14:58 »
Turkos kunde vara fint
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

Sågaren

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 09 sep-11 kl 16:00 »
själv tycker jag att lindblomsgrönt är fint.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

RäddförDamien

• -
« Svar #9 skrivet: 13 sep-11 kl 18:45 »
Här är den rosa färgen! Vad säger du Fru Jansson: is it a keeper?

(om jag lyckades posta fotot...)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 13 sep-11 kl 19:28 »
Väldigt mycket handlar ju om, som Fru Jansson var inne på, vad du kombinerar den rosa färgen med. Hur stilen i resten av huset är. Jag tror den rosa du har i trappen skulle vara snygg i kombination med ljusgrå. Vill man ha tapet finns det en från boråstapeter som är ljusgrå med små vita prickar .... det hade blivit kul..... om det är kul man är ute efter vill säga ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

RäddförDamien

• -
« Svar #11 skrivet: 11 okt-11 kl 20:51 »
Hej Jennyt och alla andra med goda förslag:

Denna fina tapet finns bredvid den rosa och jag har nu bestämt att låta den finnas kvar i anslutning till den rosa färgen i trappen... en annan vägg som vetter åt andra hållet och där tapeten inte längre är fin får bli ljusgrön. Det gråa kommer jag också att plocka upp i huset enligt förslag... Grått och rosa är en väldigt fin kombination. Jag tror att jag kan tillföra det genom textilier - gardiner och kanske sittkuddar till verandan..... ja.. om det låter rörigt oroa er inte... bilden är klar i mitt huvud!  Och så kommer det bilder så småningom.....så får ni också vara med och bedöma!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 11 okt-11 kl 22:37 »
Rackarns vilken snygg tapet :o :P..... vill haaaaa
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

RäddförDamien

• -
« Svar #13 skrivet: 14 okt-11 kl 06:44 »
Jamen visst är den?!  Jag har anledning att tro att den inte är äldre än tidigt 70-tal men om någon känner igen den och vet annat så säg gärna till!

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #14 skrivet: 16 okt-11 kl 22:00 »
Är den rosa originalfärgen på pärlsponten? Den rosa färg man hittar i äldre hus är nog ofta bränd terra och vitt. Tror Gunnar Ottossons kontsnärsfärgs sortimet visar på bra nyanser när man blandar olika pigment med vitt. CaputMortum blir också roliga kulörer....
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

RäddförDamien

• -
« Svar #15 skrivet: 16 okt-11 kl 22:50 »
Tack Ylvak för dina fina råd - ska läsa på och kolla. Tror faktiskt att den rosa är original - den har en underton som är dov så bränd terra låter helt rätt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser