Värdering är svårt… Jag betalade ALDRIG mer än ca 75 % av varans mervärde, det vill säga försäljningspris minus inköpspris. På så sätt kompenserar du för momsen. Många saker är det bra att ha ett ”högsta enhetspris” på, till exempel inte ge mer än 10 kr för barnböcker oavsett hur nya, eftersom du lätt kan fara på en loppmarknad och köpa mängder av barnböcker för 5 – 10 kr styck. Samma sak gäller för videofilmer, där folks uppfattning om värde kan vara mycket förvirrad. Såg en person som försökte sälja Disney-VHS på Blocket för 100 kr st. Verkligt värde… 10 - 20 kr. OBS dock att dina varor ÄR värda mer än de på loppmarknaden. De kräver inte att man trängs, sätter av tid en lördag, tar bilen till nästa stad etcetera, samt du kommer snart att ha ett bättre utbud och enklare tillgänglighet. Du ska helst inte heller ge mer i inlöp än personerna får för varan på en loppmarknad: du erbjuder pengar i handen, det är en tjänst i sig. De behöver inte boka bord, åka dit, stå flera timmar en lördag etc. etc…
En sak att tänka på är att vissa varor kan ha ett högre återbesöksvärde än vinstvärde: om du exempelvis garanterar återköp av barnvideofilmer för 5 kr och säljer dem för 10 skapar du stadigt återvändande kunder, fast din ekonomiska vinst är löjligt liten.
Gerillamarknadsföring… Som leifhh nämner, se till att få den (närmast obligatoriska) ”Nytt företag på orten”-artikeln. Men förbered dig innan och tänk på vad du vill gå ut med. Prata inte för mycket - ju mindre du säger, desto mindre irrelevant information hamnar i tidningen. Förbered dig också på att detta inte kommer att ge så mycket kunder som du tror, en tidningsartikel är rätt opersonlig och det är sällan annonsliknande information som adress med mera slipper förbi reportern.
Andra gerillaförslag…
Affischera överallt där det är tillåtet och överallt där det inte är bokstavligen jätteförbjudet. Skapa en uppseendeväckande, stilren och informativ form för affischerna och HÅLL DIG TILL DEN.
Tänk på att namnet på din butik gärna ska återspegla vad du gör och/eller vara uppseendeväckande. ”Lilla affärern”, ”Butiken på hörnet”, ”Annas plejs”… Inte bra ur marknadsföringssyfte.
Kopiera upp flygblad, fyra på ett A4 och skär itu. Be att få lämna buntar på öppen förskola, barnavårdscentralen, bibliotekets barnavdelning. Framhåll att du vill göra det enklare och billigare för barnfamiljer. Beskriv dig (blygsamt, märk väl) mer som en filantrop än en företagare.
Erbjud ansiktsmålning i samarbete med någon lokal hamburgerkedja som normalt inte har detta (till skillnad från de stora). Dela ut ballonger och flygblad.
Skaffa/tillverka en djurkostym eller liknande och dela ut godis och flygblad på stan. En annons i lokaltidningen, ca 700 kr och i princip osynlig. 700 kr, cirka 14 kilo godis och MÄNGDER av människor med en positiv association och ett personligt möte.
Köp billiga men sympatiska mjukdjur på loppis. Knyt en lapp runt halsen: ”Jag vill hem till NAMNET PÅ DIN AFFÄR om ni lämnar tillbaka mig får ni 10% rabatt på ett köptillfälle och en godispåse (eller annan premie).” Placera ut på parkbänkar, lekplatser, i busskurer…
Skapa billiga mervärden. Ha mjukdjurssjukhus och laga dem gratis, erbjud ”nallepensionat” åt barn som reser bort (en docksäng i ett hörn blir bra) ställ ut någon bekants Barbiesamling och affischera på biblioteket, köp billiga halsband på loppis och erbjud ”gör det själv” hörna åt barnen där de får göra sitt eget halsband på en snodd av bestämd längd. Erbjud gratis kursverksamhet för barn i stil med ”skapa i trolldeg”, ”marmorering för nybörjare” etcetera en lördag i månaden.
Nu tog det slut på spontana idéer, så det får bli allt (för den här gången?)… Hoppas något faller på läppen, eller ger inspiration. Brainstorma själv med bekanta och OBS: pröva idéer på någon snäll men ärlig vän innan du sätter dem i verket… Och kom ihåg: viljan att ”skämma ut sig” är en viktigt framgångsfaktor!
