Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ barnbutik  (läst 3658 gånger)

Tigerironlady

Alternativ barnbutik
« skrivet: 10 sep-06 kl 11:41 »
Jag är på gång att starta upp en alternativ barnbutik i mellersta halland. Förhoppningsvis öppnar jag inom några veckor.

Jag tar gärna synpunkter och ideer. Min tanke är att dels ta in begagnade barnprodukter mot tillgodokvitto; och det innebär att man i stället för att vänta tills varorna är sålda redan med en gång kan byta ut det man hade med sig. Tyvärr inte riktigt rakt över; för det kostar en del att driva en butik per månad. Men man får i varje fall "panten" mer än väl, tillbaka.

Jag skall även saluföra olika paritier av nya kläder, företrädesvis märkeskläder, till halva nypriset eller under. Detta är dock förra säsongens produkter i stor utsträckning. En hel del går förstås att använda året runt i varje fall, om man inte tycker att kläder har en livslängd på max tre månader vilket modeindustrin tycks förespråka.

Dyrare produkter som tex väldigt nya vagnar måste jag däremot ta in per kommission; dvs jag får en andel av försäljningspriset och inlämnare får rästen vid avklarad försäljning.

För och emot, synpunkter, ideer etc. Vad tror ni?
Det är dumt att spotta pärlor i motvind om det inte går en ko på isen och ropar hej!

snarken

Re:Alternativ barnbutik
« Svar #1 skrivet: 10 sep-06 kl 21:19 »
Hejsan! Har ett antal år i begagnatbranchen (lyckligt och väl) bakom mig. Några tips...

Bind upp så litet pengar i inventarier/dylikt som möjligt. Det mesta kan skaffas i andra hand. Kassaregister = dyrt - handskrivna kvitton med karbonpapperbaksida helt okej hos skatteverket...

Ekvationen öppentimmar - inkomst är det tyngsta i butikssvängen. Förbered dig mentalt på många timmar bakom disken. En butik med sporadiskt öppenhållande tappar fort sina kunder. (Min minst uppskattade lapp på dörren var "Stängt på grund av badväder" - men det var det värt)

Du kommer att få träffa många roliga människor och, tyvärr, många tråkiga. De senare kommer att pruta, klaga över sortimentet och reta sig på att du "tjänar pengar på dem" när du tar in deras varor för försäljning. Låt det inte gå dig på nerverna - skaffa ett häfte och skriv ner det bästa av det värsta som rolig läsning framöver.

Tänk dig för innan du skriver på ett hyreskontrakt. Det är ofta hyresvärden som tjänar mest på en butik, i alla fall de första åren. Har du möjlighet att sköta försäljningen hemmifrån, gör det.

Lämna aldrig ifrån dig något utan betalning i handen, hur trevliga och pålitliga människor äv verkar! "Väntar" fortfarande på några hundra kronor från en sympatisk äldre dam vars skuldförbindelse, adress och telefonnr jag har - men som låter sin förståndshandikappade son svara då det ringer alternativt hävdar att hon är sin syster... :(

Spontant kan jag känna att kombinationen begagnade varor - märkesklädesoutlet innebär aningen kolliderande målgrupper. Håll gärna isär ditt sortiment - gör det möjligt för märkesmänniskorna att undvika "den otäcka lumpen" och för begagnatfyndarna att slippa se "märkesskräpet" :)

Lycka till med företagandet!

Tigerironlady

« Svar #2 skrivet: 12 sep-06 kl 14:11 »
Stort tack, Snarken för ditt tankeväckande inlägg!

Jag har vid det här laget kört land och rike runt när det gäller begagnade inventarier; för det är onekligen både ett stort sparande jämfört med att köpa nytt och det går att hitta riktigt schyssta grejjer begagnat. Men det kostar förstås på ändå om man inte har gott om kulor i fickorna... så jag har fått ta det i den takt jag kan.

Just kassaapparat är nog det enda jag inte har för avsikt att spara på, utan jag tror att både installation, servicemöjligheter och bra kontakt med säljaren som har rekommenderat en ganska hygglig, inte jättedyr apparat med de funktioner som jag behöver underlättar betydligt när det gäller tex bokföring. Snart verkar det som att det finns nya krav på redovisning och funktioner på kassaapparater om jag inte är helt ute och seglar? Så där jag har tänkt bekvämt för att spara tid.

Lappen om stängt pg badväder tror jag aldeles säkert att jag kommer att praktisera, så tack för tipset!! Så får jag försöka att kompensera med andra öppettider istället, kan jag tro? Varför inte göra som man gör i många länder; tillämpa Siesta?? Faktiskt inte helt dumt en varm sommardag kan jag tro? Vi får väl se.

jag kommer att läsa ditt inlägg ett par gånger till!! Kommer du på något mer, så bara skriv loss, jag är idel öra!! /Gitte
Det är dumt att spotta pärlor i motvind om det inte går en ko på isen och ropar hej!

snarken

« Svar #3 skrivet: 19 sep-06 kl 08:21 »
Hej igen! Ytterligare några saker jag kom att tänka på...

- Se upp för annonsförsäljare/telefonkatalogsplatsförsäljare. De kommer ångande så snart ett nytt företag dyker upp, är extremt gåpåiga och det de har att erbjuda är sällan värt priset. Kolla upp olika former av "gerillamarknadsföring" i stället.

- Var inte för snäll i din prissättning/din värdering av inlämnat gods. Det du skriver om "tyvärr inte riktigt rakt över" oroar mig lite. Jag var själv länge alldeles för generös, vilket resulterade i att jag hade för mycket pengar uppbundna i för lite varor. Efter ett tag får man upp känslan: hur mycket man kan ge för ett föremål handlar i delvis om hur länge det kommer att ta att sälja, men kom ihåg att för varje extremt lättsålt föremål du sätter fram försvinner chansen att kunden som köper det ska använda sina pengar på något du legat med länge. Även om det kan vara frestande att ge 100 kr för något du VET att du kan sälja för 200 inom en vecka, tänk på dina omkostnader och överväg möjligheten att du faktiskt ändå bara har råd att ge exempelvis 70... alternativs att du bör ta ut 230 och vänta lite längre på försäljningen.

Det var några saker till, men jag måste gå till en föreläsning. "To be continued"?  :)

Tigerironlady

« Svar #4 skrivet: 26 sep-06 kl 11:45 »

Kolla upp olika former av "gerillamarknadsföring" i stället.

- Var inte för snäll i din prissättning/din värdering av inlämnat gods. Det du skriver om "tyvärr inte riktigt rakt över" oroar mig lite. Jag var själv länge alldeles för generös, vilket resulterade i att jag hade för mycket pengar uppbundna i för lite varor. Efter ett tag får man upp känslan: hur mycket man kan ge för ett föremål handlar i delvis om hur länge det kommer att ta att sälja,
Det var några saker till, men jag måste gå till en föreläsning. "To be continued"?  :)

Jättetack även för dessa tips.

Har du exempel på gerillakrigföring? *skrattar och menar gerillamarknadsföring*

Hm, du sätter nog fingret på min akilleshäl. Det känns nästan oseriöst att inte ge tillbaka kunden lika mycket som jag beräknar att kunna sälja det för, men jag är rädd att jag får bli lite tuffare i det här avseendet annars lär jag ju inte hålla i längden... *suckar* lokalhyra, moms etc måste ju in, det inser jag med.

Har du något tips på hur du har tänkt, hur mycket du ger tillbaka till kunden i förhållande på vad du har kunnat ta ut för varan?

Jag ser fram emot en fortsättning. Och tackar varmt för dina goda råd och att du delar med dig av din erfarenhet!

leifhh

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 sep-06 kl 09:29 »
Just kassaapparat är nog det enda jag inte har för avsikt att spara på, utan jag tror att både installation, servicemöjligheter och bra kontakt med säljaren som har rekommenderat en ganska hygglig, inte jättedyr apparat med de funktioner som jag behöver underlättar betydligt när det gäller tex bokföring. Snart verkar det som att det finns nya krav på redovisning och funktioner på kassaapparater om jag inte är helt ute och seglar? Så där jag har tänkt bekvämt för att spara tid.

Man kan ju köra en vanlig PC med kassa-, fakturerings- och bokföringsprogram istället för en vanlig "kassaapparat". Programvara kan du hitta gratis (shareware) via exempelvis www.programcentrum.se. Dessa program brukar vara så små att en äldre (och mindre stöldbegärlig) dator duger. Varför inte en laptop som står fastlåst dagtid och låses in i separat utrymme nattetid? Då kommer du nog undan med en kostnad på några få tusenlappar....

Håll nere de kostnader du kan så mycket du kan.... Det är min erfarenhet från att tidigare ha varit delägare i ett handelsbolag.

Gerillamarknadsföring... Räknas kontakter med journalister för att få täckning i lokalmedia dit? Framför allt sommartid och med ett skriftligt underlag till (den sommarvikarierande) journalisten/reportern i fråga brukar det vara ganska lätt att få täckning av det man är intresserad av....
« Senast ändrad: 29 sep-06 kl 09:32 av leifhh »

snarken

« Svar #6 skrivet: 01 okt-06 kl 19:32 »
Värdering är svårt… Jag betalade ALDRIG mer än ca 75 % av varans mervärde, det vill säga försäljningspris minus inköpspris. På så sätt kompenserar du för momsen. Många saker är det bra att ha ett ”högsta enhetspris” på, till exempel inte ge mer än 10 kr för barnböcker oavsett hur nya, eftersom du lätt kan fara på en loppmarknad och köpa mängder av barnböcker för 5 – 10 kr styck. Samma sak gäller för videofilmer, där folks uppfattning om värde kan vara mycket förvirrad. Såg en person som försökte sälja Disney-VHS på Blocket för 100 kr st. Verkligt värde…  10 - 20 kr. OBS dock att dina varor ÄR värda mer än de på loppmarknaden. De kräver inte att man trängs, sätter av tid en lördag, tar bilen till nästa stad etcetera, samt du kommer snart att ha ett bättre utbud och enklare tillgänglighet. Du ska helst inte heller ge mer i inlöp än personerna får för varan på en loppmarknad: du erbjuder pengar i handen, det är en tjänst i sig. De behöver inte boka bord, åka dit, stå flera timmar en lördag etc. etc…

En sak att tänka på är att vissa varor kan ha ett högre återbesöksvärde än vinstvärde: om du exempelvis garanterar återköp av barnvideofilmer för 5 kr och säljer dem för 10 skapar du stadigt återvändande kunder, fast din ekonomiska vinst är löjligt liten.

Gerillamarknadsföring… Som leifhh nämner, se till att få den (närmast obligatoriska) ”Nytt företag på orten”-artikeln. Men förbered dig innan och tänk på vad du vill gå ut med. Prata inte för mycket - ju mindre du säger, desto mindre irrelevant information hamnar i tidningen. Förbered dig också på att detta inte kommer att ge så mycket kunder som du tror, en tidningsartikel är rätt opersonlig och det är sällan annonsliknande information som adress med mera slipper förbi reportern.

Andra gerillaförslag…
Affischera överallt där det är tillåtet och överallt där det inte är bokstavligen jätteförbjudet. Skapa en uppseendeväckande, stilren och informativ form för affischerna och HÅLL DIG TILL DEN.

Tänk på att namnet på din butik gärna ska återspegla vad du gör och/eller vara uppseendeväckande. ”Lilla affärern”, ”Butiken på hörnet”, ”Annas plejs”… Inte bra ur marknadsföringssyfte.

Kopiera upp flygblad, fyra på ett A4 och skär itu. Be att få lämna buntar på öppen förskola, barnavårdscentralen, bibliotekets barnavdelning. Framhåll att du vill göra det enklare och billigare för barnfamiljer. Beskriv dig (blygsamt, märk väl) mer som en filantrop än en företagare.

Erbjud ansiktsmålning i samarbete med någon lokal hamburgerkedja som normalt inte har detta (till skillnad från de stora). Dela ut ballonger och flygblad.

Skaffa/tillverka en djurkostym eller liknande och dela ut godis och flygblad på stan. En annons i lokaltidningen, ca 700 kr och i princip osynlig. 700 kr, cirka 14 kilo godis och MÄNGDER av människor med en positiv association och ett personligt möte.

Köp billiga men sympatiska mjukdjur på loppis. Knyt en lapp runt halsen: ”Jag vill hem till NAMNET PÅ DIN AFFÄR om ni lämnar tillbaka mig får ni 10% rabatt på ett köptillfälle och en godispåse (eller annan premie).” Placera ut på parkbänkar, lekplatser, i busskurer…

Skapa billiga mervärden. Ha mjukdjurssjukhus och laga dem gratis, erbjud ”nallepensionat” åt barn som reser bort (en docksäng i ett hörn blir bra) ställ ut någon bekants Barbiesamling och affischera på biblioteket, köp billiga halsband på loppis och erbjud ”gör det själv” hörna åt barnen där de får göra sitt eget halsband på en snodd av bestämd längd. Erbjud gratis kursverksamhet för barn i stil med ”skapa i trolldeg”, ”marmorering för nybörjare” etcetera en lördag i månaden.

Nu tog det slut på spontana idéer, så det får bli allt (för den här gången?)… Hoppas något faller på läppen, eller ger inspiration. Brainstorma själv med bekanta och OBS: pröva idéer på någon snäll men ärlig vän innan du sätter dem i verket… Och kom ihåg: viljan att ”skämma ut sig” är en viktigt framgångsfaktor!  ;)

Tigerironlady

« Svar #7 skrivet: 06 okt-06 kl 18:22 »
Ahhh!! Tack för alla ideer... du får mig att inse att mina planer med tex tomtefar och ansiktsmålning på julskyltningen inte är så dumt. Jag har själv åkt land och västa sverige runt som ansiktsmålare så min tanke var att lära upp ett par tjejjer och ta dem som hjälp... har även ägnat mig allmänt åt olika butiksevent och vid jippon etcetera så något borde jag komma på i den vägen. Min stackars snart sjuttonåriga son skulle nog vara skitcool i tomtedräkt ;) men han vet inte om det ännu... *asg*

Tack, tack, tack och åter tack!! Det gav verkligen massvis av ideer och skäl att brainstorma loss!!!

Tigerironlady

« Svar #8 skrivet: 06 okt-06 kl 18:22 »
... grejjen med nallarna... var iNTE dum alls!!!!!!!! *pannan i veck*

Dela detta:

* Inloggade just nu

316 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser