Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppen går baklänges  (läst 6140 gånger)

cocosbusen

• Bohuslän
Tuppen går baklänges
« skrivet: 01 sep-11 kl 23:52 »
Hej hej!

Har en tupp med lite mystiska symptom...

För ett par veckor sedan var han lite "vinglig" och svag. Misstänkte Mareks men eftersom problemen försvann på någon dag och han inte hade några mer symptom släppte jag det. Vinglet varade i en dag.
Fyra, fem dagar efter detta var han plötsligt väldigt väldigt trött. *Han stod mycket för sig själv under dagen och nickade till då och då. Lämnade gruppen för att gå in och sova tidigt på kvällen...dessa bekymmer varade också i en dag.

Nu idag har jag sett ännu en sak på honom...nu går han baklänges och liksom drar näbben/halsen i marken. Inte hela tiden, men jag observerade det vid några tillfällen. I övrigt är han pigg...

Bajsen är fin, han har inga kryp i fjäderdräkten, äter och dricker, ingen förstorad kräva, ögonen ser pigga ut - vad sjutton är det med honom?

Tilläggas bör också att inga andra i hönsgruppen visar några liknande eller andra symptom.

Nån som vet?  :-\

nico75

• Gäst
SV: Tuppen går baklänges
« Svar #1 skrivet: 02 sep-11 kl 01:07 »
bevare mig väl. har han fått baklänges sjukan  ;D 

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 02 sep-11 kl 08:11 »
Flera av han symptom skulle kunna bero på vitaminbrist även om det kan var massa  andra saker också.

Jag skulle börja med att ge honom extra multivitamin i rätt höga doser under ett par dagars tid.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

cocosbusen

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 02 sep-11 kl 09:39 »
Har funderat på vitaminbrist också... Hur ger jag multivitaminen?
I deras vanliga vattenautomat?

gernsö

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 02 sep-11 kl 10:30 »
både i deras gemensamma vatten och sen i spruta ner i halsen på honom, så han får hög dos direkt och snabbt
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

nettan08

• NettansCorner
« Svar #5 skrivet: 09 sep-11 kl 22:02 »
Hej.
Jag hade en tuppkyckling en gång som betedde sig exakt lika. Det började vid 4 veckors ålder. Han gjorde även kullerbyttor.
Han fick mycket e-vitamin, som jag tror på, och det växte faktiskt bort, men obehagligt var det, Jag tror det kallas snurrsjukan.

Nettan
Ha en bra dag.
Hälsningar Nettan med alla djuren.

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #6 skrivet: 13 sep-11 kl 23:06 »
symtomen låter som den sk. snurrsjukan - på latin heter det torticollis
Den kan bero på E-vitamin + selenbrist

Om alla får tillskott skulle jag nog välja att ta bort den individ som uppenbart inte kan tillgodogöra sig detta, so m alltså har en svaghet. Den blir inget bra avelsdjur att föra rasen framåt
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Ronny

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 13 sep-11 kl 23:51 »
Vad jag känner till har det aldrig getts något definitivt svar på vad dessa symtom beror på. Vi kan inte utesluta ärftlig disposition även om det skulle kunna avhjälpas med vitaminer. Jag hade definitivt lytt Kickis råd och inte tagit några risker med en sådan avelstupp utan bytt ut honom. Även om han kanske går att "bota" så kan man inte "bota" generna. Och varför ta risken att överföra något sådant till nästa hönsgeneration?
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

cocosbusen

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 14 sep-11 kl 09:03 »
Hej och tack!

Ja nu är vår älsklingstupp borta sedan någon vecka, det var liksom inget att tveka på i slutändan. Symptomen fortsatte, men  vad som hela tiden fick mig att tveka på avlivning var att det var ett "varannan-dag-problem". Ena dagen som vanligt, andra knepig. konstigt var det iaf. Gick liksom med böjda ben emellanåt också, platt på något vis... :`(

Konstigt. Hoppas ingen annan av mina höns får samma bekymmer...

Katja101

• Halland
« Svar #9 skrivet: 14 sep-11 kl 14:37 »
Hej!
Har en tupp med exakt samma symptom. Han kommer i eftermiddag få flytta till "hönshimlen".  :'(
Men frågan är ju smittar de här? Ingen av de andra visar några som helst symptom.

rummel

• Småland
« Svar #10 skrivet: 14 sep-11 kl 15:13 »
Vår tupp har just fått flyga till hönshimlen med liknande symptom. Hans fru blev tagen av räven sedan blev han liksom deppig och låg. Jag trodde att han dog av sorg men detta låter mer vetenskapligt ;)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 14 sep-11 kl 19:45 »
Men frågan är ju smittar de här? Ingen av de andra visar några som helst symptom.
E-vitaminbrist smittar inte  ;)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ronny

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 15 sep-11 kl 23:34 »
Hej!
Har en tupp med exakt samma symptom. Han kommer i eftermiddag få flytta till "hönshimlen".  :'(

Nu vill jag gardera mig och inte tvärsäkert säga att det är fullt så enkelt som vitaminbrist. Men, smittar? Nej det kan jag nog våga säga att det inte gör. Däremot kan det vara så att vissa individer har en ärftlig disposition som gör att de inte har normal förmåga att ta åt sig ett visst ämne tex e-vitamin. Detta grundar jag på att det alltid tycks drabba enstaka individer.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

297 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser