Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur få hönan ur redet?  (läst 2970 gånger)

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
Hur få hönan ur redet?
« skrivet: 02 sep-11 kl 16:17 »
Vet inte om ni forstår frågan min  :-[
Jag har en araucana som ligger i redet och surar. Av olika årsaker vil jag at hon skal vänta med ruvning til våren.
Nu har jag löftat henne ur redet och släppt henne ut varje dag, men hon ligger strax i redet igen (en dag stängde jag även lukan några timmar...) Jag plocker bort evt ägg från dom andra, men hon ligger utan ägg också  :-\

Tips till hur jag kan få en normal värphöna igjen? (Hon hadde just startat värpa innan hon begynte å ruva.)
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Misonten

• Västergötland
SV: Hur få hönan ur redet?
« Svar #1 skrivet: 02 sep-11 kl 16:49 »
Jag har 3 hönor som gör precis lika dant? 2 silkes 1 mille fleur.
Plockar också ut dem varje morgon men dom går strax in igen. Ligger utan ägg.
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

mammazan

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 03 sep-11 kl 19:33 »
Mina kindahönor vill ruva hela tiden, men om jag tar tag i det snabbt nog, alltså alldeles när de börjar visa ruvlust så brukar det funka att "kyla ner" dem. Jag lyfter dem ur redet flera gånger varje dag, stänger ut dem i hönsgården på dagen och lyfter upp dem på pinnen på kvällen. Försöka duger! ;)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 03 sep-11 kl 20:18 »
Mina kindahönor vill ruva hela tiden, men om jag tar tag i det snabbt nog, alltså alldeles när de börjar visa ruvlust så brukar det funka att "kyla ner" dem. Jag lyfter dem ur redet flera gånger varje dag, stänger ut dem i hönsgården på dagen och lyfter upp dem på pinnen på kvällen. Försöka duger! ;)

;D ;D ;D ;D HOHO_HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA ;D ;D

Inget sånt fungerar på Gullhönan här. La henne i en hink och spolade vatten på henne till slut. Efter att ha ruvat nästan oavbrutet sen 1:a Maj, varav 2 veckor utan ägg med behandling av alla ovanstående kurer så fick hon ett par ägg. Det blev en kyckling så nu är hon lycklig igen.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #4 skrivet: 03 sep-11 kl 20:22 »
Ja, det absolut enklaste och minst traumatiska för hönan är att ge henne några ägg så att hon får sina efterlängtade kycklingar. Det handlar ju om reproduktion och jag tycker att det är lite taskigt att försöka hindra såna instinkter. Det är nog bara att gilla läget och lita på sin höna.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #5 skrivet: 03 sep-11 kl 21:06 »
Sist jag hadde ruvhöna var inte äggen befruktat. Hanen var kanske inte så modig efter att dvärghönorna hans flyttat  :P

Men nu ser jag at han forsöker göra sin jobb, så araucanaen har fått några ägg och en bur for seg själva. Så får man håpa att äggen inte är tomma..
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #6 skrivet: 14 sep-11 kl 19:08 »
Bara tomma ägg nu  :-\  Tuppen måste vara "chicken" som vi seier i Norge  ;)

Men hönan har fått det som hon ville. I dag åkte jag och köpte 6 stk maskinkläckte kycklingar -en vecka gamla- och stoppade under hennes vingar.
Alt ser bra ut  :-*

Kycklingarna är av typen Isa Warren. Ska vara snälla och lugna värphöns (om inte alla är tuppar  :P:D

Bunnykit

• Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 14 sep-11 kl 20:51 »
Kommer hon verkligen att acceptera så gamla kycklingar? Som man bara stoppar in liksom? :o

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #8 skrivet: 14 sep-11 kl 20:59 »
Kommer hon verkligen att acceptera så gamla kycklingar? Som man bara stoppar in liksom? :o
Det ser sånn ut. Nu ligger hon där med vingarna bredda över kycklingarna. Jag tror kycklingarna gillar att ha fått en riktig mamma också  ;D

Nu blir det spännande att se om hon tar dom med "på leting efter mat" i morgon, och om hon samlar dom ihop under vingarna igjen. Har läst at araucana är dårliga mödre, men här ser det bra ut nu iallafall  :D

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 14 sep-11 kl 21:03 »
Jag har gett en höna tre veckors kycklingar och det gick jättebra. Håller tummarna för att det fungerar.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #10 skrivet: 15 sep-11 kl 19:59 »
Hönan som inte ville ur redet..

Kycklingarna undrar whats going on  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser