Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Små elaka gulsvarta ena  (läst 2518 gånger)

larsanderss

• Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
Små elaka gulsvarta ena
« skrivet: 02 sep-11 kl 20:38 »
Jag har suttit timtals och tittat på mina bin detta första året jag haft några att titta på......... Ibland dyker det upp nån liten elak jävel som ser ut som en geting ungefär men är betydligt mindre än en vanlig. De överfaller bina i luften och dödar dem efter bästa förmåga o flyger efter en stund iväg med valda delar....... Jag har tittat i mina insektsböcker men har inte kunnat hitta nåt lämpligt att skylla överfallen på utan bara blivit alldeles trött och gulsvartrandig i hela ögonen..

Finns det någon som har nåt bra förslag på vad för en det är som kommer och tar sig ett skrovmål på mina bins bekostnad ??

Lars A

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Små elaka gulsvarta ena
« Svar #1 skrivet: 02 sep-11 kl 20:55 »
Det låter som en geting , de är ett rov djur och äter kött  :o

Till skillnad från våra snälla lurviga söta bin  o:)

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #2 skrivet: 02 sep-11 kl 20:56 »

larsanderss

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 02 sep-11 kl 21:53 »
Vesslegeting skulle jag kalla den om det är en geting......... den är snabb som en sån ungefär....... Känner egentligen bara till bål- och vanliga getingar, denna är alldeles lik en vanlig geting till form och färg men mindre och mer rörlig i luften..............

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 04 sep-11 kl 09:58 »
Här har du en trolig misstänkt  (:)

Silvermunstekel crabro cribrarius längd 10-16mm

Stekeln har fått sitt namn av den silver eller guldglänsande hårbeklädnaden på munnen.

Den har ett egendomligt sköldformat bihang på frambenen.

Den lever av flugor som den fångar iflykten. I boet, som grävs i sandig mark lagrar den flugorna åt larverna.

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

larsanderss

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 05 sep-11 kl 00:54 »
Tackar.... den skall jag kolla upp.........

Dela detta:

* Inloggade just nu

259 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser