Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lagar och regler ang hyra ut stuga?  (läst 1787 gånger)

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
lagar och regler ang hyra ut stuga?
« skrivet: 03 sep-11 kl 15:13 »
Hej, jag och min man har just flyttat till farfars "gamla" hus och på gården står en liten stuga som jag nån gång i framtiden kanske vill hyra ut
delvis för att det är ganska ensamt här, delvis för att få tillbaka posten, delvis för vi tänkte att en del av hyran skulle vara att hjälpa till på gården och delvis att jag tycker det är dumt att den bara ska stå och förfalla (vilket den kommer att göra annars för vi kommer inte ha råd att fixa upp den)

vad finns det för regler om tex skatt och skicket på stugan
för jag måste erkänna att skicket inte är det bästa (måste nog renovera stugan ganska mkt så det är väl det som skulle bli det stora i hyran)
som det är nu så kommer möss ganska lätt in och enligt min "mögelhund" till svärfar är det mögel där, ingen annan har dock märkt det (om det är det kommer det bli för dyrt att rusta upp?)

detta är som sagt i framtiden och kanske aldrig men det skulle vara kul att veta hur mkt man skulle vara tvungen att göra för att kunna hyra ut den.
dvs om det ens är värt att tänka på

Katharina K

• Västergötland
SV: lagar och regler ang hyra ut stuga?
« Svar #1 skrivet: 04 sep-11 kl 21:53 »
Vi hyr ut en stuga på gården. Det finns jättetydliga regler på Skatteverket http://www.skatteverket.se/privat/skatter/fastigheterbostad/uthyrningavbostad.4.233f91f71260075abe8800033479.html
Skicket på bostaden är väl upp till den som hyr den, men jag skulle inte hyra ut om det fanns mögel. Detta kan du be Anticimex kolla skulle jag tro. Iaf hade jag tagit kontakt med dom först. I övrigt tror jag inte det är något hinder för att hyra ut en enkel bostad, det finns ju många som vill leva enkelt och rel. billigt, priset får bli därefter då förståss.

Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser