Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myskankor - val av bostad?  (läst 2317 gånger)

asta

Myskankor - val av bostad?
« skrivet: 04 sep-11 kl 15:05 »
Vi ska skaffa höns, men så vill jag ha myskankor också då vi börjar få mördarsniglar hemma och tänkte att ankorna kunde assistera mig i mördandet av mördarsniglar.
Men vill ankorna bo hos hönsen? Eller kan de bo i "vindskydd? Försvinner de om de såsmåningom får gå lösa på gården?

Vi har ett gammalt torp som hönsen ska bo i. De får bo i "skafferiet" som är drygt 3 kvm stort. Om vi gör en utgång från skafferiet kan hönsen (och ev. ankor) komma ut i ett 20 kvm stort f.d. garage. Garaget är inte helt tätt i taket överallt och om det är väldigt mycket nederbörd kan det rinna in vatten på betonggolvet. Det är mao inte lämplig hönsbostad, men skulle ankor hellre vilja bo där än i skafferiet? Det går ju utan problem att göra ett vind- och vattentätt hörne i garaget. Utanför garaget blir det en inhägnad hönsgård på 25 kvm där höns (+ ankor) kan gå när vi inte är hemma. Är vi hemma hade vi tänkt öppna grinden till hönsgården så att de kan gå fritt på gården. Vi har t.ex. en damm i närheten av hönsgården där ankorna skulle kunna bada.
Kan de trivas så? Får de plats i skafferiet ihop med höns? 3 kvm är ju inte jättestort. Hur stor dörr behöver myskankor ha för att få plats att gå in och ut?

flax

• Halland
SV: Myskankor - val av bostad?
« Svar #1 skrivet: 04 sep-11 kl 21:53 »
Om du kan erbjuda ankorna ett rovdjurssäkrat natthärbärge så trivs dom nog bättre där än i den lilla hönsgården. Att det inte är helt tätt spelar inte så stor roll, men visst bör de ha en varm och torr vrå, samt ett torrt rede att lägga sina ägg i.

De gillar att ströva omkring i närheten av gården. Mina är fritt ute från morgon till kväll. De kommer alltid hem vid skymning.

Mina bor för tillfället med hönsen, inga problem med det, så länge de får ha sina vattenbaljor utomhus, men som sagt, ditt hönshus verkar vara för litet.

Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

flax

• Halland
« Svar #2 skrivet: 04 sep-11 kl 21:56 »
Jag menar altså den ytan på 3 kvm, ej garaget! Det är ju tillräckligt stort för ett helt gäng ankor! Mina myskisar kan lätt komma in och ut genom hönsluckan på ca 40 x 60, men vi har nästan alltid den vanliga dörren öppen!

Bara ett vidskydd ute kan du inte ha, då blir dom garanterat rovdjursmat.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 04 sep-11 kl 22:21 »
Ha ankorna i garaget o hönsen i skafferiet ,,sen kan du ju ha lucka så höns kan gå ut via ankornas väg om du vill .
Mina myskisar går lösa på gården o förvinner inte , lätta att valla in om jag ska åka bort oxå .
Då är hönsen svårare att valla in så dom får gå i hägn o utegårdar .

Myskisarna badar i alla vattenpölar dom hittar fast dom har en bra pool med rent vatten *S*
Ankor fryser inte , dom behöver bara ett rovdjurssäkert vindskydd kan man säja .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

asta

« Svar #4 skrivet: 04 sep-11 kl 23:35 »
Aha, vad bra! Då kan vi ju ha dem i garaget. Vi har två stora potatisbingar som går att göra om till ett hus. Hönsgård med garage ska vara rovdjurssäkrat. Garaget kan inga odjur ta sig in i och hönsgården ligger i vinkeln mellan torpet och garaget. De två sidor av hönsgården som ska vara nätade ska dels nätet grävas ner och dels har vi byggt en 60 cm hög stenmur på utsidan om nätet. Nättak ska också upp. Skulle det komma rovfågel är det också lätt för höns och ankor att springa in under garagets tak.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 04 sep-11 kl 23:45 »
Blir ju toppen!
Mina myskisar bor i en hästbox , jag bara öppnar o ställer upp dörren på förmidagen efter dom lagt ägg o sen stänger i skymningen då har dom redan gått in .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Anne fra Norge

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 05 sep-11 kl 10:41 »
Jeg har også skaffet myskankor og pekingankor. Jeg visste at de griset veldig, men at det var til de grader visste jeg ikke ;D. Hva i all verden bruker dere til strø? Jeg har også mine i en hesteboks i stallen, men jeg syns det fungerer dårlig. Nå høytrykk spyler jeg omtrent en gang i uka og det hadde jeg ikke akkurat tenkt meg. Vondt lukter det også. Bortsett fra det så er myskankorna helt herlige. Pekingene virker mye dummere ::) på en måte, også så utrolig klønete.

asta

« Svar #7 skrivet: 05 sep-11 kl 20:54 »
Vi hade blå och gul anka när jag var liten. Har för mig att vi hade torv i ankhuset. Mat och vatten fick de utomhus just för att de grisade så. De hade en gammal jolle som damm och den gick att välta när vattnet skulle bytas.

För mina kommande ankor hade jag tänkt ha halm i potatisbingen som de ska bo i. Sen får de grisa som de vill på betonggolvet i garaget och i hönsgården. Antar att det inte lukat lika hemskt heller om de kan gå fritt på gården? Det blir ju inte så koncentrerat då.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 05 sep-11 kl 22:51 »
Så här bor mina ankor :

asta

« Svar #9 skrivet: 06 sep-11 kl 14:53 »
En annan ankfråga som jag just kom på: Hur stora rovfåglar ger sig på ankor? Vi har en del stora, bruna saker här (såna som låter Maju om de skriker). Kan de ge sig på ankorna om de går ute på gården? Hönsgården ska ha nättak, men det är ju tänkt att de ska kunna få gå lösa ute när vi är hemma och kan vakta på dem.
Sist vi hade höns (brahma) var hönsgårdstaket inte nätat, men vi hade aldrig några flygattacker. Däremot kom mamma räv med sina ungar en mörk natt och rövade bort allihop  :(

flax

• Halland
« Svar #10 skrivet: 07 sep-11 kl 21:45 »
Vet ej om rovfåglar tar vuxna myskankor. Har aldrig varit med om det. Däremot har jag varit med om att bli av med en vuxen myskdrake nattetid till någon form av rovdjur. Aldrig mer får dom sova ute! :'(

Vi saknar fortfarande Alfons, även om hans bror Bosse, med stor värdighet axlat rollen som kung på gården.

Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser