Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalla ägg - är det kört?  (läst 2447 gånger)

Dajen

• Uppland
Kalla ägg - är det kört?
« skrivet: 04 sep-11 kl 19:55 »
Jag har inte haft höns så länge och blev överlycklig när en av mina fina hönor lade sig att ruva för 21 dagar sedan... Hon var väldigt bestämd och cool med sitt ruvande direkt; accepterade att jag flyttade henne och äggen först till en låda, efter ytterligare några dagar till en kaninbur inköpt för att ha som barnkammare... Hon har legat stadigt och troget, platt som en pannkaka, utan att ens resa sig för att äta och dricka. Jag har matat henne där hon ligger och åtminstone fram till halvtid såg det ut som om hon definitivt inte tänkte ge upp ruvningen.
För tio dagar sedan reste jag bort, då övertog sambon ansvaret, och han reagerade bara efter någon dag på att hon välte ut matskålar och trampade omkring lite oroligt i buren. Men å andra sidan låg hon duktigt och ruvade ofta också. Igår kväll fick han för sig att lyfta på henne där hon låg, och då hittade han inga ägg. Det visade sig att hon spridit ut dem åt alla håll och "grävt ner dem" under halmen. Han lät henne bara vara, tänkte att hon vet väl bäst själv vad hon gör... När jag kom hem idag, dag 21, låg äggen fortfarande under halmen, spridda långt från varandra, hönan låg ovanpå men äggen var kalla. Hon låg inte heller sådär "ruv-platt" och började genast gå upp och visa tecken på att vilja gå ut när jag kom. Sambon knäckte ett ägg och däri låg en död kyckling, "stor" och till synes "färdig". Ska jag anta att de andra också dött och att äggen bara är att kasta, eller finns det hopp även om äggen kändes helt kalla? Hon verkar ju inte särskilt sugen på att verkligen lägga sig på dem ändå, men ska jag hålla henne i buren ett tag till och hoppas?

Dumma hönsmamma, jag trodde att hon skulle greja det eftersom hon haft en kull tidigare...är det vanligt att de bara lägger ner på slutet?

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
SV: Kalla ägg - är det kört?
« Svar #1 skrivet: 04 sep-11 kl 20:18 »
När hönan vart orolig och trampade runt.....som du beskrev det.......hade nog hönapöna velat gå ut och pudra näsan :-[...med tanke på att hon legat platt innan.

Kanske kände sig instängd............

Vem vet kanske tröttnat helt enkelt.

Lyssna på äggen......om du hör sprak och knaster........annars kan det tyvärr vara kört :-\

Hoppas att du hör lite pip och sprak......

Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

gernsö

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 04 sep-11 kl 20:36 »
hur länge är det från sambon såg att hon spridit ut äggen, vad är temperaturen i det rummet hon är i.  kan det finnas råttor, möss, de kan stressa hönan så hon går ifrån äggen. eller har hon ohyra. de kan öka snabbt när hon ligger och ruvar och kan även göra att hon flyr......
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Dajen

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 04 sep-11 kl 20:46 »
De utspridda äggen upptäcktes igår kväll, sambon upplevde dock inte att de var kalla då. Jag har samlat ihop dem och bäddat mysigt åt henne nu nästan ett dygn senare...Och hon verkar ha ledsnat nu, ligger liksom halvt bredvid äggen bara, trots att jag släppte ut henne med de andra ett tag i em.
Tippar på ca 15 grader i temp, lite varmare under dagen och möjligen kallare under natten. Kan säkert finnas möss i hönshuset men hon bor i fin bur på ganska höga ben, med finmaskigt nät. Märker ingen ohyra.

Min ursprungsplan var att låta henne ruva inne bland de andra, så att hon kunde gå ut och in i gården som hon ville, men det sprack när andra hönor började värpa i hennes rede... ::) Men ni som sätter surhönor i egna burar under ruvtiden - släpper ni ut dem då och då, alltså. Hon har ju bara haft någon kvadratmeter att röra sig på, så jag hade definitivt ledsnat om jag varit hon...men jag trodde att ruvinstinkten var så stark att de inte brydde sig så mycket. Bättre tur nästa gång, får man hoppas... :-\

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 05 sep-11 kl 12:22 »
Ta in äggen o lägg dom under en lampa .
Vänta några timmar o gör sen flyttestet , öjummet vatten i en bunka lägg i ägget o titta om det rör på sej .
Mne jag hade nog gett äggen några dagar under värme , det kan ju ha överlevt nån ändå .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Luff

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 06 sep-11 kl 22:56 »
Mina ruvhönor ha egen gammal hästbox dvs 7 kvm - så dom rastar sig och äter. Tyvärr hade jag ju denna gång inte stängt boxen så andra hönor hade hälsat på vilket gör att jag har lite samma problem som du just nu. Men 7 pycklisar fick jag.
//Luff

Dela detta:

* Inloggade just nu

430 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser