För att få riktigt tätt måste det till en lite fals så du måste kanske spika dit en liten list om det inte finns fals.
Jag brukar tänka att det bara behövs max ett öppningsbart fönster per rum. De andra klistrar jag igen.
Ull är det traditionella. Ull angrips lätt av nån larv, vad den nu heter, och behöver sprutas med nåt gift. I Sverige är inte det giftet tillåtet varför de ulllisten som säljs på Gysinge Byggnadsvård inte är gjord av ull från sverige. Det finns även linlist, även där är linet ej från sverige men innehåller inget gift. Den listen är enligt min mening inte allt lika bra. Stum, inte lika isolerande och ej vattenavstötande. Den list som rekomenderas av fönsterhanverkarna i Ystad är nån av silicon men själv tycker jag den inte heller är så rolig. Dock förstör den nog ändå inte.
Måste säga att det här med gift och så är det jag hörde när jag försköte ge mig in på marknade och det var ett bra tag sen. saker kan ha ändrats väsentligt sen dess. Gysinge hade dock `järngrepp`på ull-list-maknaden och företaget i Småland som gjorde den vågade inte/vägrade sälja till mej.
Något för småskalig ullproduktion att ta upp; isolerande och tätande ull-produkter till olika byggnadskonstruktioner?/Y