Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mögel i foderlådan  (läst 10475 gånger)

Sanntos

• Gäst
SV: Mögel i foderlådan
« Svar #20 skrivet: 18 sep-11 kl 15:44 »
Mögel-Bort heter det

Lindell

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 18 sep-11 kl 16:18 »
EPS är ett cellplastsystem och skiten samlas mellan cellerna i dess fogar. Det går inte bort ens med klorin, bara att måla över om lådan är obehandlad.
När den har behandlats t ex målats så kan man torka rent med vanligt diskmedel och jummet vatten.

Curt

« Svar #22 skrivet: 18 sep-11 kl 17:07 »
En akrylatfärg innehåller konserveringsmedel för att förhindra att färgen ruttnar i burken. Är den avsedd för utomhusbruk innehåller den dessutom medel för att hindra påväxt av tex svamp. Målar man insidan av en foderlåda med akrylatfärg, är det nog en god idé att skölja ett tiotal gånger med ljummet vatten innan man häller foder till bina i den. Själv använder jag foderlådor av trä med botten av masonit. Dessa är behandlade med lösningsmedelsfri epoxi.

Lindell

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 18 sep-11 kl 17:35 »
Allt material jag har som plastramar, EPS lådor, foderlådor etc får stå ute och vädra av i veckor innan de används.
En del tak och lådor har stått omålat i vinter, färgen fäster nästan bäst på dem.
Det räcker med att låta lådan vädra ut 1-2 månader efter (sprut)målning och att man använder bra färg som härdar ordentligt.
Jag använder Beckers.
« Senast ändrad: 18 sep-11 kl 19:48 av Sten-Åke Lindell »

Bi alive

• Bohuslän
« Svar #24 skrivet: 18 sep-11 kl 19:36 »
En akrylatfärg innehåller konserveringsmedel för att förhindra att färgen ruttnar i burken. Är den avsedd för utomhusbruk innehåller den dessutom medel för att hindra påväxt av tex svamp. Målar man insidan av en foderlåda med akrylatfärg, är det nog en god idé att skölja ett tiotal gånger med ljummet vatten innan man häller foder till bina i den. Själv använder jag foderlådor av trä med botten av masonit. Dessa är behandlade med lösningsmedelsfri epoxi.
Mina foderlådor är också av trä vilken sort epoxi använder du? jag todde all epoxi var lösningsmedelbaserad.

Curt

« Svar #25 skrivet: 18 sep-11 kl 21:31 »
Mina foderlådor är också av trä vilken sort epoxi använder du? jag todde all epoxi var lösningsmedelbaserad.

Nils Malmgren AB har all sorts epoxi, här ett urval. Laminering 275 funkar perfekt. http://www.epoxibutiken.se/index.php?cPath=25&sort=2a&page=2
En tixotrop epoxi heter Silo 556, finns tyvärr inte i epoxibutiken, men det är bara ringa så fixar dom det.

klarre

• Södermanland
« Svar #26 skrivet: 18 sep-11 kl 22:08 »
Jag har byggt egna foderlådor denna säsong, samma konstruktion som en vanlig EPS foderlåda. Jag använder samma sarga konstruktion som jag gör till mina farrar lådor, med en playwood skiva i botten som jag har klarlackat 2 gånger. Foderlådor har fungerar väldigt bra denna säsong, dom tar enormt mycket, jag har bara hällt på 12 kg socker, och då är det en bra bit kvar till kanten. Jag både limmar med vanligt trä lim och spikar ihop lådan, jag hoppas att lådorna kommer hålla sig fräscha till nästa säsong. Jag tycker att det är viktigt att lådan tar mycket socker så man inte behöver fylla på så ofta.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #27 skrivet: 18 sep-11 kl 22:20 »
Om man bygger egna foder lådor i trä , varför inte behandla dem invändigt med het bi vax ?

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Curt

« Svar #28 skrivet: 19 sep-11 kl 09:37 »
Om man bygger egna foder lådor i trä , varför inte behandla dem invändigt med het bi vax ?
Mögel växer bra på vax.

Lindell

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 19 sep-11 kl 09:39 »
Paraffin borde vara ett bättre alternativ.

Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser