Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klisterremsor för fönstertätning  (läst 14767 gånger)

Tobbes matte

• Bohuslän
Klisterremsor för fönstertätning
« skrivet: 06 sep-11 kl 11:13 »
Jag har letat och letat i arkivet utan att hitta något så jag öppnar en ny tråd. (Kan det vara så enkelt att svaret är så självklart att det inte nämns här??)

Jag letar klisterremsor för att testa att täta våra fönster med (old style) men hittar bara ett företag som säljer, Gysinge. En snabb uträkning visar att det kommer att bli kostsamt att köpa rullar om 25m á 30 kr för att täta alla våra fönster varje år. Det är ju dock smällar man får ta... om det inte finns billigare någon annanstans. Mitt problem är dock att jag inte hittar någon annan som säljer klisterremsor, på nätet iaf.

Är det någon här inne som har tips på vart man kan hitta remsor? Inser ju att det antagligen inte är samma stapelvara som för 70 år sen men ändå.. är det verkligen bara ett företag i Sverige som säljer remsor?

lantisen

• Fyrbarnsmamma, shettisägare "bondmora-wannabe".
SV: Klisterremsor för fönstertätning
« Svar #1 skrivet: 06 sep-11 kl 11:51 »
Jag brukar köpa på vår lokala ICA-affär eller på färgaffären. Där har de både vadd och klisterremsor. Förra året fick jag nog tag på några gamla tyvärr för klistret var helt hopplöst  >:( . I år ska jag försöka kolla "färskheten" , kan vara så att de bara rensat ut gammalt ur lagret...

Lycka till!

Tobbes matte

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 07 sep-11 kl 17:46 »
Aha!! Det kan alltså vara så enkelt. :) Gött. Då ska jag kolla i lokalbutikerna.

Tack för snabbt svar.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #3 skrivet: 07 sep-11 kl 22:17 »
En bekant till mig fick tag från...(konstpaus) ta da: Skansen. Gissa om dom blev dyra!
Lågprisalternativet är maskeringstejp men det är inte nödvändigtvis så snyggt...
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #4 skrivet: 07 sep-11 kl 23:13 »
Men använd inte maskerings tejp! Antingen rycker det med sig färgen eller så är det omöjligt att få bort.

Även vår stora ICA Maxi har både vadd och klisterremsor. Färgaffären i Ljungskile har säkert om du bor nära den för de har lite "gammeldags" sortiment har jag hört.

Jag är lat och bekväm av mig. Jag tar inte ut innerbågarna på sommaren! Visst jag missar lite fågelkvitter men å andra sidan har jag ett jättesvalt hus hela sommare trots att termometern flämtar på utsidan. Har haft samma tejp i 5 år nu!  ;D ;D ;D
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

Alba

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 07 sep-11 kl 23:18 »
Har också köpt på Skansenbutiken. Dyrt, men vi har inte så många fönster. Har letat i alla lokalbutiker här, och inte hittat något... Stockholm med omnejd har väl blivit för modernt?!  ::)

Tips mottages tacksamt av mig också!

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

ylvak

• Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #6 skrivet: 07 sep-11 kl 23:23 »
Tror däremot inte det är så mycket billigare på ICA.......
Nacka Byggnadsvård, Byggfabriken och div byggnadsvårdbutiker runt om i landet har säkert.

Artinova hette gross-företaget som jag handlade av en gång i tiden.......

Alba

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 07 sep-11 kl 23:42 »
Har för mig att jag betalade 35 kr per rulle på Skansen förra året. En snabbsökning nu visar att Nacka Byggnadsvård tar 40 kr och Gysinge 30 kr, då tillkommer porto om man beställer från webbutiken.

Jag tycker remsorna är bra att jobba med och har ju bara 6 fönsterpar att täta, annars skulle jag kanske experimentera lite själv. Men man ska ju ha tid också! Det är lite lätt klister på en sidan av remsorna. Någon som vet vad för klister?

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

ylvak

• Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #8 skrivet: 07 sep-11 kl 23:46 »
Typ, samma som på frimärken? ???

Alba

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 07 sep-11 kl 23:55 »
Typ, samma som på frimärken? ???
Kanske det! Inte för att jag vet vad det var för lim. Något vattenlösligt uppenbarligen, men vad?  :-[

/ Alba

lusen2008

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 07 sep-11 kl 23:59 »
biltema har vi köpt på..

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 08 sep-11 kl 07:49 »
Vi köper på ICA Maxi. De har fönstervadd också. Om din lokala butik inte har kan du väl be dem ta hem?  Maxi här tog mellan 20 och 30 kronor sist jag köpte.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Kolvaktare

• Försöker överleva på en liten gård i Sörmland.
    • Södermanland
    • Från Stockholm till vägens slut
« Svar #12 skrivet: 19 sep-11 kl 01:47 »
Har också lämnat nästan alla fönster klistrade över sommaren. Bara tagit bort två rutor så jag kan sova med öppet fönster. Har två ramar med myggnät att sätta in istället. Dessutom fungerar det rätt hyfsat med vanligt tidningspapper - bara blöta upp remsor och lägga på. Löses upp med vatten när det ska bort. Fast det är förstås snyggare med vita remsor om de matchar fönstren.
Min blogg om livet på landet - www.fstvs.se - sedan 2011

mimsan

• Planterar gärna träd
    • Skåne
« Svar #13 skrivet: 19 sep-11 kl 16:56 »
Det är samma slags klisterremsor som man använder för uppspänning av akvarellpapper.
Det finns stora rullar att få tag i konstnärsmaterialaffärer.
Jag tror att det är gelatin som är klistret.
Alltför konsekvent är inte trovärdigt.

Hönsmamman

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 19 sep-11 kl 22:08 »
Nu måste jag passa på att fråga,hur gör ni med klisterremsorna.
Jag blöter med svamp på karmen /bågen sen trycker jag dit remsan med en annan svamp som är nästan torr.
Men jag är självlärd finns det något smidigare sätt.
På dom fönster som jag har renoverat sätter jag tätningslist istället.

Mvh anders

fräsen

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 19 sep-11 kl 22:20 »
Nu måste jag passa på att fråga,hur gör ni med klisterremsorna.
Jag blöter med svamp på karmen /bågen sen trycker jag dit remsan med en annan svamp som är nästan torr.
Men jag är självlärd finns det något smidigare sätt.
På dom fönster som jag har renoverat sätter jag tätningslist istället.

Mvh anders

jag lägger en svamp på ett fat med vatten och sen trycker jag ner remsan i svampen samtidigt som jag drar den genom svampen (gick det att fatta?? jag beskriver som en kratta ::))
iaf funkar det skit bra!!

och snart är det dags.. köper grejerna gör jag på ica eller färgaffären. Tyvär råkade jag oxå ut för dåliga remsor en gång, men det är bara o gå tillbaks o klaga!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #16 skrivet: 19 sep-11 kl 23:07 »
Doppar klisterremsan i en bunke med vatten. Låter den droppa av lite och sätter dit den. Torkar av den med trasa efter hand den sätts fast. Först mäter jag ut rätt längd förstås.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Hönsmamman

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 20 sep-11 kl 21:04 »
jag lägger en svamp på ett fat med vatten och sen trycker jag ner remsan i svampen samtidigt som jag drar den genom svampen (gick det att fatta?? jag beskriver som en kratta ::))
iaf funkar det skit bra!!

och snart är det dags.. köper grejerna gör jag på ica eller färgaffären. Tyvär råkade jag oxå ut för dåliga remsor en gång, men det är bara o gå tillbaks o klaga!
Ok jag provade att dra remsan genom en svamp när jag skulle sätta min första remsa,men jag inbillade mig att jag tog bort en del lim då.

Ska prova att doppa hela remsan nästa gång.
Var dag lär man sig nått!
mvh anders

sarbe453

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 20 sep-11 kl 21:22 »
Här i Linköping hade inte Ica Maxi, men Coop Forum hade  ;D
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Hagmarken

• Södermanland
    • Mitt Universum
« Svar #19 skrivet: 23 sep-11 kl 10:17 »
I Eskilstuna har jag sett Dixi klisterremsor på Coop och ICA. Förra året använde jag akvarellremsor som "mimsan" nämner. De är lite bredare än Dixi, gick bra att klistra fast och fyllde sin funktion men det tog mycket längre tid att ta bort dem på våren. De satt rätt ordentligt så mycket vatten krävdes för att blöta loss dem. Söligt!
Jag tycker det här är ett underbart forum där klisterremsor för innanfönster diskuteras!!!
Lever nu, blickar bakåt, tänker framåt!
http://mittuniversum.wordpress.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

145 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser