Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ännu en bakugn  (läst 8522 gånger)

Henrik Uddemar

• Gotland
SV: Ännu en bakugn
« Svar #20 skrivet: 29 nov-11 kl 21:38 »
Mycket spännande.
Kan vi få sista bilden tagen med blixt så vi ser hur det ser ut?
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #21 skrivet: 30 nov-11 kl 10:10 »
Helt fantastiskt projekt. Vilken karaktär den har, bra jobbat. Själv drömmer jag om att mura en rörspis :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #22 skrivet: 30 nov-11 kl 11:12 »
Har suttit en natt i en fåtölj med zinkförgiftning och inte en droppe mjölk hemma. Om jag orkat hade jag nog tagit livet av mej. Så djevfla sjuk!
Om jag varit på G att mura något liknande hade det blivit helt i tegel, inte minsta lilla stålpinne, kilformade stenar till valv................. Men det är väl bara vi som varit med om att mura glasugnar som tänker i sånna banor  8)

Men de där järnluckorna var innihävitta snygga, de gör mig inte så lite avis  :-[
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

LellePrinter

« Svar #23 skrivet: 30 nov-11 kl 20:39 »
Kul mycket feedback
Henrik, det står på min attgöralista att fota igen, tyvärr har jag lite dålig kamera så jag måste rigga en lampa. Men det ska putsas och målas så det kommer se annorlunda ut, men det blir nån mer bild.
Snickarn
Det är mitt nästa projekt med en rörspis, har en pipa kvar i skorstenen. Tänkte bygga en lite större variant så man kan ha luckorna öppna ibland som en öppen spis.

ToA Det här med rör och sånt det beror på storleken, med tegelkanalerna skulle ugnen bli så mycket större. Hade tänkt mig tegel från början. Sen det här med zinken, rören går ju på utsidan av bakutrymmet så det borde inte vara några som helst problem. Men det är klart när jag höll på att svetsa så rök det ju en del. Bra att man inte lyckades dra i sig så mycket av röken då :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #24 skrivet: 30 nov-11 kl 22:08 »
Det går att göra hur små kanaler som helst i tegel och det tar inte mer plats. Enda kruxet är att man måste mura upp från början så att det blir rätt. Lite mer matematik och ritningar bara.

En annan sak; med rätt format på stenarna blir fogarna mindre. MYCKET mindre, och det är i fogarna det spricker. När vi murar eldfast, t. ex ett valv på en meter eller tre är det bara 2-5 millimeter fog. Fogarna bär inget, de bara tätar.
Med stag och strävor som lossas vid tempereringen kör vi ugnsatmosfären till över 1400 grader.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #25 skrivet: 30 nov-11 kl 23:36 »
Du råkar inte hålla till i närheten av Uppsala så att det vore möjligt att komma förbi och kika på en eventuell framtida rörspis?  :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

LellePrinter

« Svar #26 skrivet: 01 dec-11 kl 12:36 »
Håller till mellan Sthlm och Nynäshamn. Men det är några grejer emellan, så jag vet inte när det blir, men det kommer säkert synas här.
ToA, tack för feedback, kan komma till användning i nästa projekt, eller om sotarn inte godkänner och säger "gör om gör rätt!" :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

404 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser