Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Använda gelatin istället för pektin i marmelad  (läst 18795 gånger)

bjungan

• Östergötland
Använda gelatin istället för pektin i marmelad
« skrivet: 06 sep-11 kl 23:18 »
Är det någon som använt gelatin istället för pektin i marmelad/gele/sylt? Blir det någon smakskillnad?

tinna.m

• Skåne
SV: Använda gelatin istället för pektin i marmelad
« Svar #1 skrivet: 06 sep-11 kl 23:23 »
Fruktgelè på mandeltårta har man ibland gelatin i gelèn.Prova och säg vad du tycker. Gelatin smakar ju inte nåt, Däremot undrar jag över om hållbarheten blir densamma, men vet inte.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

bjungan

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 06 sep-11 kl 23:27 »
För längre hållbarhet skulle jag kunna tillsätta konserveringsmedel exempelvis natriumbensoat.

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 06 sep-11 kl 23:37 »
Jo, fast gelatin är protein, så det konserveras annorlunda än kolhydrater som i pektin. Som sagt, vet inte. Frysa istället? Då håller det sig ju. Prova..
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

vicky-g

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 02 okt-11 kl 17:17 »

Gelantin är ju diverse gott som bland annat svål från gris. Själv tycker jag det är lite osmakligt att ha gris i sylten. Men det kanske bara är jag.  :D Smaken lär ju inte påverkas. Men om det står ett tag kanske det härsknar. Vi lagrar ju inte animalier i månader i kylskåp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

125 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser