Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  1 eller 2 lådor  (läst 6872 gånger)

Hedsand

• Västergötland
1 eller 2 lådor
« skrivet: 07 sep-11 kl 18:41 »
till invintring.
Jag har gett dom bifor för  5 dagar sen men en stor boll bin hänger
utanför flustret oavsett väder just nu vräker regnet ner,
halva foder lådan är tömd.
Ska jag ge dom en låda till eller ska jag vänta.
Jimmy

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: 1 eller 2 lådor
« Svar #1 skrivet: 07 sep-11 kl 20:32 »
hmmm 1 låda dadant , 1 låda svea , en låda 3/4 langstroth , 1 låda langstroth , en låda låg normal , 8 , 10 , 11 , 13 ramar ??

det hela beror på vilket ramformat du använder , finns säker fler än jag har rabblat upp  ;)

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

tinna.m

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 07 sep-11 kl 20:34 »
De har ju inte gått i vinterklot än så de tar ju mer plats. Om du vill kan du sätta en tom låda under. Då har du gott om plats för flustergänget och säkrat vinterventilation och nedfall av döda bin får plats.
Var det mycket yngelceller/larver/ägg när du gav dem vinterfoder? De tycker kanske småttingarna ska kläckas innan barnkammaren blir skafferi. Var bor du/hur kallt har du haft det sista tiden? Värma fodret så de drar ner resten? Hur mycket fick dom?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Lindell

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 sep-11 kl 20:37 »
... plus vilket format på lådan .. det fattas alltid uppgifter för svar. Jag har tryckt ner mina på två hela 3/4 Lagstroth lådor men inte gett foder till alla än pga massor med täckt yngel. Ger foder till helgen på dessa samhällen.

Hedsand

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 07 sep-11 kl 21:35 »
Jag har låg normal.
Har vart ute och spännt fast en frigolitskiva som regn skydd på taket.
Kallt har det inte vart än 4 grader en morgon men varmt på dagarna.

tinna.m

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 07 sep-11 kl 21:38 »
Vet du om du har ägg och yngel kvar?
Har du en xtra under är det bara fördelar. Till våren tar du bort den när du tittar till dem 1:a gången.

Hedsand

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 07 sep-11 kl 21:45 »
Jo det finns både ägg och yngel.

tinna.m

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 07 sep-11 kl 21:50 »
Du kan ta in och värma spannen, ställ den i varmt vatten eller nåt, sätter du sen tillbaka den har de lättare att ta fodret. Hur mycket har de dratt ner?

Hedsand

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 07 sep-11 kl 22:03 »
Jag har foder låda och dom har dratt ner hälften
av 20 kg.
Kanske kan värma det genom att ställa i en hink med varm vatten.

tinna.m

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 07 sep-11 kl 22:10 »
Det här kan du få många olika svar på. Jag har ännu inte fodrat mina, just för ynglens skull. Hade det varit här tror jag att jag tatt in lådan och satt tillbaks när den värmt sig inne. 5 dagar är förstås inte så lång tid. Vänta nån dag och se?

Gideon i Roslagen

« Svar #10 skrivet: 07 sep-11 kl 22:36 »
Jag har en kollega som invintrar på 1 låda lågnormal. Men han tar bort allt yngel före invintringen. Han får som du en klunga utanför.
Men jag skulle göra så här. Sätt en låda under helst med utbyggda ramar. Låt bina ta den tid på sig som dom behöver för att få ner fodret.
Till våren väntar du tills bina täcker nästan alla ramarna i den övre lådan. Då skiftar du lådorna. Troligtvis så har du då lite yngel i den låda som du flyttar upp men det är helt OK.  När bina sedan täcker omkring 7 ramar så sätter du på den första skattlådan med en stigare i mitten.
Lycka till!! Gidde

Jano

• Halland
« Svar #11 skrivet: 08 sep-11 kl 21:43 »
Jag har en kollega som invintrar på 1 låda lågnormal. Men han tar bort allt yngel före invintringen. Han får som du en klunga utanför.
Men jag skulle göra så här. Sätt en låda under helst med utbyggda ramar. Låt bina ta den tid på sig som dom behöver för att få ner fodret.
Till våren väntar du tills bina täcker nästan alla ramarna i den övre lådan. Då skiftar du lådorna. Troligtvis så har du då lite yngel i den låda som du flyttar upp men det är helt OK.  När bina sedan täcker omkring 7 ramar så sätter du på den första skattlådan med en stigare i mitten.
Lycka till!! Gidde

Hur kommer bina att klara vintern  om de nu har en låda med mycket yngel och man sätter en låda under med tomma utbyggda ramar till att lagra vinterfodret i. De kommer att gå i klot i den övre lådan och får fodret under sig. Skulle det inte vara bättre att sätta den nya lådan över så att de får fodret där det ska vara.
 Det är Jano som undrar.

Hedsand

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 09 sep-11 kl 18:30 »
Det får väl visa sig till våren om jag gjort rätt eller inte.
Jag la på en låda till ovan på med utbygda ramar efter en timme har hälften letat sig in i alla fall.
Hoppas det går bra

Gep

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 09 sep-11 kl 19:54 »
Jag är rädd för att du kombinerat två råd till en udda lösning.
De har ju redan dragit ner hälften av fodret i undre lådan där även ynglet sitter. Mina bin bildar alltid vinterklotet runt de sista yngelramarna.
Nu riskerar du att få fodret utspritt i två lådor.
Jag skulle gjort någon av de här två varianterna om jag var du.
- Fyll på foderlådan igen. En full dos som antagligen hamnar däruppe dit de borde ta sig efterhand pga av bättre värme.
- Sortera ramarna efter infodringen. Sätt den yngsta yngelramen som nummer två upptill. (Första, foderram med pollen) Fyll övre lådan med de mest fyllda foderramarna. Sätt resten i undre lådan.

« Senast ändrad: 09 sep-11 kl 22:44 av Gep »

Lindell

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 10 sep-11 kl 05:59 »
Eller ha för vana att alltid ha två lådor till invintring och låta bina sköta allt själva och slippa en massa pilljobb. På med foderlådan och foder så är det klart.

Gideon i Roslagen

« Svar #15 skrivet: 10 sep-11 kl 23:20 »
En massa råd mer eller mindre bra. Låt oss konstatera verkligheten. Bina drar ner fodret. Men det är på inget sätt slut på deras arbete med det. Allt eftersom ynglet kryper ut så flyttas fodret upp till översta lådan av den enkla anledningen att binas instinkt säger att där är det säkrast om det till exempel blir röveri. Om du hade fodrar in bina med fullt med yngel i den översta lådan så sker alltså en omflyttning efterhand. Om du låtit dina bin sitta kvar på en låda så hade efter en viss tid flyttat om fodret och trängt ihop sig så att alla hade varit inne i lådan. Bina har klarat sig i miljontals år utan att en massa dumma människor har varit där och rotat.

Gep

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 11 sep-11 kl 19:02 »
Gideon, verkligheten är att bina i miljoner år slapp människor
som snodde deras vinterfoder. Rotningsbehov kan uppstå
pga av att vi redan strulat med något annat i binas liv.
Men jag gillar din metod, det som oroar mig lite är att det börjar
bli sent nu och när de väl gått i klot så är det nog slutflyttat.
Där fodret ligger då får det nog stanna kvar.
Mina bin är nedtryckta till en låda nu och får sin första foderballong.
Imorgon blir det Tedbladburkar mot varroa.
Men i slutet av veckan hade jag gärna satt på en låda med utbyggda
ramar ovanpå innan de får resten av fodret.
Kan man vara 99% säker på att klotet går upp i övre lådan där de
förhoppningsvis lagt allt foder ? De vill ju också lägga foder nära ynglen
så där är ett beteende som jobbar mot min önskan att foder och klot
ska hamna i övre lådan.
Tidigare år har jag fodrat in på en låda och gett vissa samhällen en tomlåda
undertill. I år får alla samhällena två lådor för det verkade ge ett bättre klimat.
Någon annan som har erfarenheter av att ställa en låda ovanpå inför en så
här sen infodring ?

Jano

• Halland
« Svar #17 skrivet: 14 sep-11 kl 11:18 »
Verkligheten är att bina i miljoner år slapp människor
som snodde deras vinterfoder.
Kan man vara 99% säker på att klotet går upp i övre lådan där de
förhoppningsvis lagt allt foder ?

Verklighetan är den att hade vi inte tagit deras vinterfoder hade de haft det i de övre lådorna. De vill ha fodret över sig för att kunna sakta men säkert förflytta sig uppåt under vintern utan risk att hamna vid sidan av sitt energiförråd. Är man rädd att de ska lägga fodret i yngellådan så  lägger man ett spärrgaller mellan lådorna under infodringen, men glöm inte att ta bort det  efteravslutad fodring.
 Sedan måste vi sluta att förmänskliga bina och tro att de vill ha det som vi i bostaden. Det är en jättestor skillnad på däggdjur och insekter.
 Mvh Jano

Gideon i Roslagen

« Svar #18 skrivet: 14 sep-11 kl 19:12 »
I början av min biodlarbana så körde jag bara på. Kollade aldrig var ynglet var. Det var bara på med foderhinken. Ibland så tog det längre tid att få ner fodret ibland så gick det fort. Men alla överlevde. Nu så rensar jag lite bland ramarna så då blir det lite mer vetenskap.

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #19 skrivet: 23 sep-11 kl 22:42 »
Jag invintra på en låda. "Kallbygge" före fodringsstart .
När de satt sig i klot, får de en lådat till under sig.
Nätbotten och extra mössa.
Funkar suveränt
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

278 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser