Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  spärra ner drottning och byta vax?  (läst 4154 gånger)

matti

• Södermanland
spärra ner drottning och byta vax?
« skrivet: 08 sep-11 kl 23:45 »
Jag behöver råd.

Hur gör ni ? Spärrar ni ner drottningen på en låda (LN) i juli eller låter ni hennel gå på 2-3 lådor (LN)?  (Stockholmstrakt.)

Om så, ska det vara efter tecken på att hon gått ner själv eller gör ni det även om hon går i låda 2 och stiftar?

Byter ni då vax omgående i låda 2 och 3 (om ni haft så stort yngelrum) eller låter ni bina samla honung i gamla yngelramar och byter ut vax efter skattning?

Undrar allmänt över det där med att byta ut gammalt vax i yngelrum. det är ju alltid ägg, yngel, pollen och/eller honung i. Dom är ju aldrig tomma. Ok sätt upp yngel ovanför spärrgaller och låt krypa... men då samlar dom honung däri som vissa hävdar skulle innehålla snusk; kokongrester och diverse. Ska man då slänga honungen för att kunna byta ramar?! Smakar det snusk om honung från gamla yngelramar? Ser å andra sidan att man skattar honungsramar från yngelrum ibland före invintring. Då finns ju risk för både snusk i honung och att ta gammalt vinterfoder? Hur gör man?

Provade tidigare att rispa honung i yngelrum (två lådor ln) rejält för att de skulle bära upp och täcka i skattlådan som var 60 % full med otäckt honung. Det funkade inte så bra. Vid slutskattning hade dom inte burit upp o täckt i låda 3 men hade mycket honung o endast två yngelramar i låda 2 under spärrgallret. Dom fick ändå ner 19 kg socker på två LN. Så nu har dom iallafall foder!! Kanske ställa en låda med utbyggda ramar eller mellanväggar underst?
« Senast ändrad: 08 sep-11 kl 23:59 av matti »

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: spärra ner drottning och byta vax?
« Svar #1 skrivet: 09 sep-11 kl 01:55 »
Undrar allmänt över det där med att byta ut gammalt vax i yngelrum. det är ju alltid ägg, yngel, pollen och/eller honung i. Dom är ju aldrig tomma. Ok sätt upp yngel ovanför spärrgaller och låt krypa... men då samlar dom honung däri som vissa hävdar skulle innehålla snusk; kokongrester och diverse. Ska man då slänga honungen för att kunna byta ramar?! Smakar det snusk om honung från gamla yngelramar? Ser å andra sidan att man skattar honungsramar från yngelrum ibland före invintring. Då finns ju risk för både snusk i honung och att ta gammalt vinterfoder? Hur gör man?Provade tidigare att rispa honung i yngelrum (två lådor ln) rejält för att de skulle bära upp och täcka i skattlådan som var 60 % full med otäckt honung. Det funkade inte så bra. Vid slutskattning hade dom inte burit upp o täckt i låda 3 men hade mycket honung o endast två yngelramar i låda 2 under spärrgallret. Dom fick ändå ner 19 kg socker på två LN. Så nu har dom iallafall foder!! Kanske ställa en låda med utbyggda ramar eller mellanväggar underst?

Om dina bin har det snuskigt i yngel kammaren så ska du byta ut dem mot ett renare bi sort !

De flesta bin med god härkomst är renliga av sig ! Du kanske ska ta en stund och studera och följa ett ny fött bi och observera när den sätter i gång och städar sitt cell !

Om det ändå blir snuskigt så kan de riva ner och bygga upp nytt igen.

Att rensa bort ful , eller dåliga ramar ger sig självt , ramar som är dominerad av drönar bygge , mögel , gammalt polen , eller på något annat sätt av viker från det bi odlaren önskar för att optimera och har ett friskt fungerande samhälle.

Under säsong så är det bara att fylla på med nya mellan väggar ramar då och då.

Att ta honung från yngel kammaren sent på säsongen finns det ingen risk för att det finns något vinter foder kvar. Det har de förbrukat under säsongen till att föda upp ynglen med.

Optimalt att skörda från yngel kammare är det inte , men det är ingen som dör av det , bierna äter av den honung  :o

Dock ska man inte skörda honung från ramar som har varit i kontakt med kemiska preparat !

Att rispa ramar går bra att få bierna att lyfta upp i skatt lådan , ännu fortare går det om du spränger yngel klotet , då är det i vägen och åker upp väldigt fort.

FAST DET ÄR SAMMA HONUNG SOM HAR VARIT I "DET SNUSKGA YNGEL KAMARE" blir den bättre för att den förflyttas till nya vax kakor ?!?

Att få dom att bygga ut en hel lada mellan väggar så sent på säsongen är nog lönnlöst , bättre att ha outbyggda mellan väggar på de yttersta ramar för att bättra på ventilationen under vintern

Om man har råkat ut för sporer och diverse sjukdomar så kan det vara lönt att skaka ner hela samhället på nya ramar ,kasta allt gammalt ,och mata på med socker så drar de snabbt ut nya fräscha friska vax kakor.

Egg och yngel kan man med fördel använda att för stärka ett svagare samhälle , och sedan kör samma process där.

Många gamla fula, fast friska ramar slutar sina dagar efter en sväng i slung rummet .

FRISKA BIN ÄR RENLIG AV SIG !

mvh edward :P

Ska vi gå in på den gemensamma mage och vilken väg allt nektar bearbetas innan det blir till honung ?
« Senast ändrad: 09 sep-11 kl 02:20 av Edward. »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #2 skrivet: 09 sep-11 kl 22:56 »
Ska vi gå in på den gemensamma mage och vilken väg allt nektar bearbetas innan det blir till honung ?
Ehm...
Jag känner till det i grova drag men kan du precisera lite  :)
Blev mycket nyfiken på själva processen! :D
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

Edward.

• Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 10 sep-11 kl 03:11 »
Alla vet att tyskarna köper gärna älg bajs på burk  ::)

Så det kanske är inte så konstigt att de kastar sig över blad lus honung  ::)

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

matti

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 10 sep-11 kl 08:16 »
Om dina bin har det snuskigt i yngel kammaren så ska du byta ut dem mot ett renare bi sort !

De flesta bin med god härkomst är renliga av sig ! Du kanske ska ta en stund och studera och följa ett ny fött bi och observera när den sätter i gång och städar sitt cell !

Jo nog är dom renliga av sig. Inga problem med det. Tänkte på en annan tråd när jag skrev om snusket, läs här: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=113664.msg1027857#msg1027857

Att ta honung från yngel kammaren sent på säsongen finns det ingen risk för att det finns något vinter foder kvar. Det har de förbrukat under säsongen till att föda upp ynglen med.

Ok, är du säker?

Att rispa ramar går bra att få bierna att lyfta upp i skatt lådan , ännu fortare går det om du spränger yngel klotet , då är det i vägen och åker upp väldigt fort.

Det gick inte här.. rispade noga i hela yngelrummet. Dom bar inte upp något vad jag kunde se.

FAST DET ÄR SAMMA HONUNG SOM HAR VARIT I "DET SNUSKGA YNGEL KAMARE" blir den bättre för att den förflyttas till nya vax kakor ?!?

Ja om snuskigheten förvärrades av slungning skulle man kunna tänka sig det.

Många gamla fula, fast friska ramar slutar sina dagar efter en sväng i slung rummet .

Det här verkar vissa tycka är lite sådär, se hänvisningen ovan.

FRISKA BIN ÄR RENLIG AV SIG !

Jo tack! Det är inte det... Vissa verkar hävda att det kan finnas snusk ändå. Katter är också renliga av sig när dom slickar sig i röven  :-X  ;D

Men av allt att döma verkar detta inte vara ett problem... Då är det bara att spärra ner drottning på låda ett i juli och slunga ramar från låda två när dom fyllt upp? Någon som skulle tycka det var en dålig ide?

Sedan kasera vaxet från låda två för att få rotation på vaxbytet i yngelrum. Invintra med en nykakad låda under drottningen och göra om samma sak nästa år. Så har man bytt vax helt i yngelrum.

Kanon, det var en enkel rationell metod jag var ute efter.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 10 sep-11 kl 13:34 »
Hej!
Varför ska du sätta de nya ramarna under drottning och yngel?
Jag sätter dem över yngelen, på så vis lägger bina vinterfodret överst och när alla yngel har krupit ur finns bina överst i värmen.

Beekeepern.
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

matti

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 10 sep-11 kl 18:48 »
Ja just det. Min tanke var att sätta en låda med tomma kakramar under för att även öka ventilation efter infodring på en låda. Men ditt tips ger ju smidigare hantering. Slipper man tänka på att ynglet ska krypa för att få ner socker... Men då måste man skifta en gång under våren för att få ner det nya vaxet och kunna få processen att funka. Finns problem eller något att tänka på därvidlag?

Tack beekeepern. Och tack Edward för utförliga tankar.   :)

Edward.

• Gästrikland
« Svar #7 skrivet: 10 sep-11 kl 20:26 »
Ja just det. Min tanke var att sätta en låda med tomma kakramar under för att även öka ventilation efter infodring på en låda. Men ditt tips ger ju smidigare hantering. Slipper man tänka på att ynglet ska krypa för att få ner socker... Men då måste man skifta en gång under våren för att få ner det nya vaxet och kunna få processen att funka. Finns problem eller något att tänka på därvidlag?

När man in vintrar så kan man med fördel passa på att sätta till NÅGRA nya mellan vägar , gärna direkt i anslutning till de öppning de drar ner fodret , ska ni se att det blir utbyggt  ;D

Var runt och tittat till och matade tjejerna idag , skördade Blad lus honung från flera yngel lådor.  ;D

Man kan undra vart den goda smaken kommer ifrån  ::) De "skitiga" yngel ramar eller är det från arslet av blad lusen  ::) ;D

Dom borrar in sug snabeln i träden och kapillär kraften trycker på så att det sprutar ur röven på dom = mjöldag =  socker arter = bierna tycker om = blad lus honung  ;D

:-X ;D :-X  skit gott  :-X ;D :-X

Man kan även ha nya vax mellan vägar längst ut på kanterna för att förbättra ventilationen

Det är värt att tilläga att om man vart efter och hela tiden byter ut fula ramar så ser det rätt hyfsat ut i kupan

Jano

• Halland
« Svar #8 skrivet: 10 sep-11 kl 21:36 »

Tack beekeepern. Och tack Edward för utförliga tankar.   :)

Om man vid tidig invintring låter bina ha sitt yngelrum ifred och bara byter skattlådan mot en låda tomma ljusa fina ramar så lägger bina sitt vinterfoder i dessa. När ynglet är kläckt och ev foder i nedre lådan är slut drar sig bina så sakta uppåt och när våren kommer sitter de i övre lådan. Den undre gamla yngellådan är då tom på både bin och foder och kan tas bort. Det är lågnormal jag har i min verksamhet men förfarandet borde funka på andra ramformat också.
 Mvh Jano

matti

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 11 sep-11 kl 13:21 »
Jano,
Nu ser jag hur jag enkelt kan byta vaxet i yngelrummet (två lådor) helt under en säsong. Tack!

Tar du undre gamla lådan vid första vårkontroll och bottenrensning eller är det beroende på?

Nyfiken på dina funderinger kring andra handhavanden här. Jag har också LN.

Spärrar du drottningen i låda 1 i juli så dom står på en låda yngelrum efter slutskattning? Isåfall; även om hon inte dragit sig ner själv eller ska det vara att hon själv gått ner som styr detta?

Kasserar du isåfall efter slungning vax som varit i yngelrummet (ramar från låda 2) eller beror det på om de blivit mörka? Du kanske rent av har 3 lådor till yngelrum ioförsig?

Det blir nog hur jag tänker göra om bina går som jag vill.

Mvh
Mats

Jano

• Halland
« Svar #10 skrivet: 11 sep-11 kl 22:13 »
Jano,
Nu ser jag hur jag enkelt kan byta vaxet i yngelrummet (två lådor) helt under en säsong. Tack!

Tar du undre gamla lådan vid första vårkontroll och bottenrensning eller är det beroende på?

Nyfiken på dina funderinger kring andra handhavanden här. Jag har också LN.

Spärrar du drottningen i låda 1 i juli så dom står på en låda yngelrum efter slutskattning? Isåfall; även om hon inte dragit sig ner själv eller ska det vara att hon själv gått ner som styr detta?

Kasserar du isåfall efter slungning vax som varit i yngelrummet (ramar från låda 2) eller beror det på om de blivit mörka? Du kanske rent av har 3 lådor till yngelrum ioförsig?

Det blir nog hur jag tänker göra om bina går som jag vill.

Mvh
Mats

Hej Mats.
Om du är intresserad av att veta hur jag bedriver min biodling kan du följa hela mitt biår på bisidan.se/blogg
Mvh. Jano
« Senast ändrad: 12 okt-11 kl 15:18 av Jano »

Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser