Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sår, var, svullnad, tjohej... (BILDER)  (läst 3431 gånger)

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
Sår, var, svullnad, tjohej... (BILDER)
« skrivet: 09 sep-11 kl 12:59 »
Såg igår kväll att vår Holländska Dvärg Lena var lite hängig. Kände kräva & rump men allt kändes ok. Hittade idag på mogonen en hård klump på ena benet, vid knät. Efter att ha löst upp lagret at ihopklibbade dun hittade vi det här:

Inga benbrott, hon är nedsatt men äter medan vi sitter och blötlägger det. Borde göra fruktansvärt ont men man vet ju hur fåglar är när det gäller att visa smärta, men att äta med god aptit om man har döont är väl ändå inte möjligt?  ??? Det värsta är att det gula verkar vara under skinnet? För vi har blötat och blötat men det ger sig inte! (har gjort det lite i kanterna dock, syns på bilderna) men man vågar inte skrubba för tänk om den där supertunna huden är emellan!  :(

Såret vätskar inte utan är torrt & fast, men det är en fast tallriksformad klump/svullnad under allt det gula. Varfylld tro? Vi får se om det går tillbaka. Någon som har erfarenhet av oddsen? Funderar samtidigt på att nacka för man vill inte att stackarn ska ha ont... Tips?

Hon mumsar uppblött bröd & kokt äggula för fullt.  :) Hon hittade lite smulor på bordet också som hon lyckades nå. (hon traskar inte omkring utan ligger still i handduken) Och ja hon är på ett köksbord, men vi rengör noggrannt sen.  ;)
« Senast ändrad: 09 sep-11 kl 13:03 av AnetteA »
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

shelale

• Västergötland
SV: Sår, var, svullnad, tjohej... (BILDER)
« Svar #1 skrivet: 09 sep-11 kl 14:44 »
Om det är en varböld så borde du väl ändå försöka peta ett litet hål i och trycka ut allt men det gör ont. men inte så man dör. Jag hade själv varbölder på mina ben eftersom jag inte tål myggbett. de blir jämt infekterade och jag får stora varbölder. ta en liten nål och sterilisera den med eld eller nåt annat men jag gör jämt med eld och peta lite försiktigt ett hål i den. tryck sen sakta och försiktigt ut resten och tvätta med steriliserat vatten. funkar bra för mig iallafall och jag dog inte! Värre var det när jag gick till doktorn första gången och han skärde upp varbölden med en skalpell och grävde och hadde sig inne i bölden. det gjorde fruktansvärt ont och ingen bedövning fick man eftersom det tydligen inte hjälper på infekterade områden. men prova det och se om det hjälper. det är inte så värst plågsamt.  Lycka till!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 09 sep-11 kl 18:15 »
Höns har fantastiskt läkkött och jag har sett fulare sår än så bli fina på en vecka!

Det är inte så att det gula är död vävnad? Det kan ibland se gulvitt ut innan de svartnar :-X Om det är en böld bör du punktera och klämma ut varet. Låt hålet vara öppet så att allt äcklet  kan rinna ut. Tvätta/spola med koksalt och låt såret vara torrt och luftigt.

Har du antibiotika salva kan du smörja med det men oftast gör koksalt sköljning i kombination med torrt och luftigt tillräckliga under.

Jag tror att din höna har goda chanser att bli frisk och kry igen  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #3 skrivet: 09 sep-11 kl 21:29 »
Punkterade både på det gula fältet och i kanten på "tallriken" (som är väldigt hård, inte svampig) men det kom bara rött fint blod, inget var eller klarvätska, alltid ett bra tecken. Såret är helt torrt och vätskar ingenting. Som du ser är det mörkare fläckar på det gula området så det kan väl vara död vävnad.  :-X Huvudsaken är att se till att någon infektion inte sprider sig i kroppen och att hon inte blir nedsatt av ngt annat och får vila en massa, antar jag.  :)

Hon blir bortskämd med massa kel & delikatesser, just nu har hon en smärre buffé i sin vilobur.  ;D Håller tummarna och säger passande nog "kom igen, Lena!" (hennes karl heter Håkan för övrigt)  ;)
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Alba

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 09 sep-11 kl 21:38 »
Studera området runt omkring för att se hur huden där ser ut, där den går från frisk vävnad till det gula området. Prova lite försiktigt med en pincett för att se om det faktiskt är hud kvar över det gula. Som sagt kan död vävnad och stelnat var se ut ungefär som på bilden. Det kan sitta som en kaka som man får pilla bort. Men ta det försiktigt. Känn på benet runt om hur svullet och varmt det känns, med tanke på infektion.

Ni har tvättat fint och sårområdet ser öppet och bra ut för övrigt=lätt att hålla koll på. Fortsätt ge henne god mat, se till hennes allmäntillstånd och håll såret rent och torrt så tror jag också det går bra.

/ Alba

Ah, du hann före :D! Men jag suddar inte det jag skrev, utan skriver lite till. Det låter som att det håller på att läka. Jag håller med, håll koll på henne, att hon äter och mår bra och ge henne en massa gott. Fåglar är ju bra på att maskera en skada, trots att de så klart har ont. Jag har sett många vilda fåglar som fångats med nästan läkta skador, men till slut har de ändå blivit försvagade förmodligen pga att de inte orkat skaffa tillräckligt med mat, orkat äta tillräckligt eller kunnat stå sig i konkurrensen med andra och då blivit för medtagna. God omvårdnad gör ofta susen!  :-*

Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #5 skrivet: 09 sep-11 kl 22:16 »
Har inte hittat något egentligt sår i min mening, det röda man ser har tidigare varit täckt av det gula. Det är lite av en kant vid det gula så det skall nog gå att få bort, var på med pincett men det sitter som berget. Fick som sagt bort en del genom att blöta men låter det i princip vara just nu eftersom det är helt torrt och att punktering i svullnaden inte gav annat än vad jag ville se, blod!  ;D

Det är konstigt hur lätt skadan är att missa, man känner den inte då den är täckt av både vinge och "bröstbefjädringen". Samtidigt känner man sig lite dum som inte hittade det förrän man såg att hönan var hängig men man kan inte göra helkroppskontroll av varje höna vareviga morgon.  ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser