Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bara Silkes tupparna som får slör?  (läst 4609 gånger)

Stickeristickera

• Västergötland
bara Silkes tupparna som får slör?
« skrivet: 31 aug-11 kl 20:42 »
Jag är helt ny på höns och så även silkeshöns. Men har läst mig till att det bara är tupparna som får slör. Så av mina tre silkes tror jag att två är tuppar och en höna. De har dessutom varit väldigt olika varandra från allra första början. De är nu ~ 10v och jag har kanske kunnat se antydan till slör i 2-3 v (Har ingen bra bild att visa med)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: bara Silkes tupparna som får slör?
« Svar #1 skrivet: 31 aug-11 kl 20:47 »
Om man har silke med skägg får varken tuppar eller hönor slör  ;) Har man silke utan skägg får både tuppar och hönor slör men hönornas kommer senare och är mindre.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 01 sep-11 kl 11:14 »
En del hönor får dock slör och kam både i riklig mängd och tidigt.

Det här är en höna:

Och det här är en annan höna, exakt samma ålder som den ovan:

Så det kan variera rätt kraftigt mellan olika individer. =)

Och jag hade sagt att den med kam och slör var en tupp om det är en ungfågel ;) Återigen ett bevis på att Silke är svåra att könsbestämma!

Är dom i princip vuxna skulle jag säga att den med kam och slör är könsmogen och har börjat värpa och den utan inte är könsmogen ännu.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 01 sep-11 kl 11:27 »
Jag trodde också att den översta var en tupp.. ända tills hon började lägga ägg. Svårt att fortsätta anse henne som en tupp då. ;)
Och de är som sagt lika gamla, har precis börjat lägga ägg båda två.

Ja, det är hopplöst lurigt att könsbestämma silkes, ibland känns det nästan som att en tärning hade gjort ett lika bra jobb som en själv.. Och då har jag ändå haft dvärgsilke i 14 år nu.
En del individer är tydliga, en del är otydliga och en del ser tydliga ut men blir ändå felgissade. :D
Det är precis så. En av mina finaste hönor heter fortfarande "Lilla Tuppen"  ;) Det var tur att jag sparade två tuppar för annars hade jag varit tupplös i våras.... Lilla Tuppen såg mega tuppig ut som ung men har under vintern som gick transformerats till en rundbullig höna och ruvar just  nu på sin andra kull för i år... Ja har också haft silke i över 10 år och går trots det med jämna mellanrum på pumpen när det kommer till att  könssortera ungdjur ::) :P :-\

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
« Svar #4 skrivet: 01 sep-11 kl 12:34 »
Aha, med andra ord kanske Sixten är en höna och Henrietta är en Herkules som h*n hetat ända tills Sixten fick slör och inte h*n. Fick hem en fin hedemoraungtupp och skulle jag se på hur de mötte Nuppe så är Henrietta tuppen bland silkeshönsen. När börjar de lägga ägg, eller gala? De kläcktes ungefär 20e maj så de är 15v nu.
Njorun's Kaniner & Hantverk   www.njorun.se

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 01 sep-11 kl 12:51 »
Vilken rolig tråd. Mina e nu exakt 18veckor och bor fortfarande i en egen "bur". Dom e så jäkla skitsmå att jag vågar inte blanda ihop dem med de andra hönsen. Men ibland gör jag det och då går det bra. Hmm... Kanske dax att sluta ge dem kycklingfoder?? :) Ger dom en blandning men jag tycker den andra maten har så stora bitar och som sagt....dom e så små. 9st e det och jag tror det e 2 tuppar, dom enda som har lite bakåtslickat hår.. Men å andra sidan e det en som e mycke större än alla andra men den har en stor fin rund toffs. Bara två har antydan till blåa kinder och inte en enda har varken kam eller slör.
Men skitsöta e dom och varje gång jag tar upp en vill jag bara pussa på dom tills jag kommer på att dom e höns. :) Så när kan man höra dom gala 1a ggn?? Och när börjar de lägga ägg?? Ska jag ordna ett rede inne hos dem? Trodde de skulle ha problem här med värmen dock måste jag säga att det verkar vara kaxiga tåliga små bollar!

PetraL

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 01 sep-11 kl 18:48 »
Vilken rolig tråd. Mina e nu exakt 18veckor och bor fortfarande i en egen "bur". Dom e så jäkla skitsmå att jag vågar inte blanda ihop dem med de andra hönsen. Men ibland gör jag det och då går det bra. Hmm... Kanske dax att sluta ge dem kycklingfoder?? :) Ger dom en blandning men jag tycker den andra maten har så stora bitar och som sagt....dom e så små. 9st e det och jag tror det e 2 tuppar, dom enda som har lite bakåtslickat hår.. Men å andra sidan e det en som e mycke större än alla andra men den har en stor fin rund toffs. Bara två har antydan till blåa kinder och inte en enda har varken kam eller slör.
Men skitsöta e dom och varje gång jag tar upp en vill jag bara pussa på dom tills jag kommer på att dom e höns. :) Så när kan man höra dom gala 1a ggn?? Och när börjar de lägga ägg?? Ska jag ordna ett rede inne hos dem? Trodde de skulle ha problem här med värmen dock måste jag säga att det verkar vara kaxiga tåliga små bollar!

Jag tror absolut att du kan släppa ut dem, jag tycker att det känns som om det nästan går lättare när dem är mindre och ev tuppar inte har tuppat till sig så mycket.. Jag har fem silke som är ca 16 veckor, dem  går med bl a Faveroller och Brahmor, inga problem alls, dem har gått tillsammans i minst 7-8 veckor nu. På foderpåsen tror jag det står hur länge man KAN ge kycklingfoder, men dem kan äta allfoder/säd mycket tidigare än så. Värpfoder ska man börja med vid tidigast 16 veckor så dem kan ju äta det med.
Jag har också hört att dem är tuffa och klarar kyla riktigt bra, men du bor väl i grekland va ?? (har för mig attt jag läst det i någon tråd :D ) Har ingen aning om hur dem klarar värme, det får någon mer erfaren svara på =)

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 01 sep-11 kl 20:00 »
Aha.. Thanx!! Men frågan återstår om när de börjar lägga ägg. Kan utan att vara expert meddela att de klarat upp emot 42grader utan att ha klagat. :)

Daisy

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 07 sep-11 kl 10:52 »
Aha.. Thanx!! Men frågan återstår om när de börjar lägga ägg. Kan utan att vara expert meddela att de klarat upp emot 42grader utan att ha klagat. :)
Min lilla dvärgsilkes från Azoo-Lina började värpa när hon var 23 veckor. 11 ägg hann hon lägga innan hon la sig för att ruva. Så om en vecka kommer förhoppningsvis hennes
(Isbar)kycklingar. :)
Jag har 3 barn, man, 2 katter och höns av raserna Orpington, Isbar och Hedemora

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 07 sep-11 kl 22:09 »
Min lilla dvärgsilkes från Azoo-Lina började värpa när hon var 23 veckor. 11 ägg hann hon lägga innan hon la sig för att ruva. Så om en vecka kommer förhoppningsvis hennes
(Isbar)kycklingar. :)
;D Du får berätta för henne att det står på internet att Silkeshöns sällan ruvar....  ::) Allt som står på internet är ju sant, eller hur 8) Hoppas att hon blir en duktig mamma när äggen kläcker  :-*

Daisy

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 07 sep-11 kl 22:30 »
Det verkar inte som om hon hann gå ut på nätet och läsa det... ::)

Hon kommer nog bli en grym mamma. Hon morrar så fort man kommer i närheten. Hon valde att lägga sig i ett uterede under vaktelburarna. Så hon är omöjlig att se när det skymmer lite, pga att hon är kolsvart. Men som sagt man hör henne... ;)
Jag har 3 barn, man, 2 katter och höns av raserna Orpington, Isbar och Hedemora

galdur

• -
« Svar #11 skrivet: 12 sep-11 kl 11:05 »
Hmmm Azoo-Lina vad är det med dina dvärgsilke???? Här i tråden ska en bli Isbarmamma och så har vi ju min lilla dam som blev en brahmakyckling fast hon var vuxen! ;D ::)
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 12 sep-11 kl 14:48 »
Hmmm Azoo-Lina vad är det med dina dvärgsilke???? Här i tråden ska en bli Isbarmamma och så har vi ju min lilla dam som blev en brahmakyckling fast hon var vuxen! ;D ::)
Hmmm, jaaaa ::) ::) ::) Man kan ju inte lyckas med allt  :P Kanske får lägga om min avelsstrategi till nästa år  8)  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

310 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser