Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Haltande får!  (läst 2718 gånger)

Liljelids

• Spännade liv med massor av djur!
    • Västergötland
Haltande får!
« skrivet: 11 sep-11 kl 12:44 »
Vi har köpt ett gång nya tackor och en bagge jätte fina finullare.
En tacka haltade direkt och sedan har ett par till börjat, Baggen var värst ett par dagar efter ankomst, jag trodde benet var av. Vi tog dit veterinär men lyckades inte få ihop fåren då såg då att bagggen stödde lite på benet. Vi fick Metacam. På kvällen fick vi in dom i fårhuset och gick igenom alla en efter en. Det vi såg var att trampdynorna bakom klövarna var svullna varma och ömmade. Har pratat med den förra ägaren som tyckte vi skulle ringa Fårhälsan vilket var ett klokt råd dom har inte sett någon som haltat.  Ska sägas att det verkar ge sig efter ett tag Baggen stödjer mycket bättre nu men är rätt loj. Vi har lite bergsknallar på betet och det är inte kraftigt våra tackor har gått där vid lammavskiljningen. Det är konstigt men säkert inget farligt skulle var intressant och veta om någon har stött på problemet.
Vi Jan och Susanne har en liten gårdsverksamhet utanför Nossebro med hästar, finullsfår, höns. våra två trotjänande hundar samt katten Iris!

Annie o Kalle

• Getmjölksbönderna
    • Bohuslän
    • www.bergadalen.se
SV: Haltande får!
« Svar #1 skrivet: 11 sep-11 kl 20:13 »
Jag har ingen aning om vad det igentligen skulle kunna vara, men det som slog mig direkt då jag läste erat inlägg, var att de nyss blivit verkade och kanske ömfotade? Ni hade nyss köpt dom? Då kanske ni hade fotbadat dom innan ni släppte dom på betet? kan det vara det? Zinksulfatbadet menar jag. Men kan inte tänka mig att det skulle haft inverkan. Men ömfotade kan hända om de nyligen blivit verkade och kanske en aning ömma eller verkade för hårt?
Annie och Gert

Liljelids

• Spännade liv med massor av djur!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 11 sep-11 kl 20:23 »
Det är troligt att det är så dom är nyverkade, vi har köpt av duktiga fårägare som ska minska besättningen så allt är bra från säljaren.  Vi får se vad som händer men är det fler teorier är jag intresserad av att läsa.
Vi Jan och Susanne har en liten gårdsverksamhet utanför Nossebro med hästar, finullsfår, höns. våra två trotjänande hundar samt katten Iris!

Annie o Kalle

• Getmjölksbönderna
    • Bohuslän
    • www.bergadalen.se
« Svar #3 skrivet: 12 sep-11 kl 11:36 »
Ja, en långsökt teori, för det är ju bara spekulation från min sida, kan vara som jag upplevt med våra getter och även med någon hund eller häst. Då våra getter kom till oss blev en del lite deprimerade av flytt. Speciellt de äldre getterna. Någon började halta och blev snart bra, någon började dia sig själv för att sen lägga av helt med dumheterna. En annan stog och hängde för sig själv medan någon fick för sig att äta trä på väggarna. Allt detta upphörde efter någon månad. Jag har hjälpt någon annan med en häst som plötsligt började halta. Men vi kom på att den var uttråkad...Hundar har ju en stor förmåga att låtsas vara sjuka för att få uppmärksamhet...inte vet jag om får skulle kunna ha en sådan tendens att göra något liknande. Men djur har en synnerligen bra förmåga till att visa oss hur de vill ha det och tvärs om...Våra getter i alla fall kan visa sådana tendenser, men jag har aldrig sett detta hos våra får...kanske långsökt, men man vet aldrig!
Annie och Gert

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #4 skrivet: 12 sep-11 kl 19:23 »
Foderomställningen och den stress som flytten gett upphov till kan utlösa motsvarigheten till gikt hos människa särskilt om de fått mycket kraftfoder eller plötsligt inget alls. Även att vattnet kanske smakar annorlunda och därmed gör dem ovilliga att dricka kan spela in! Alltid tillgång till friskt och rent vatten, saltsten och lämpligt minneralfoder förutsätter jag att de får.
H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser