Men enligt källor som jag hittat så finns det en vaktel som heter typ "Jumbo giant" som har samma vikt som de "franska".
"Jumbo giant looks just like the Japanese (Coturnix) quail but it’s bigger, and it’s mainly kept for table use. The Jumbo giant egg laying activity is not as frequent as their smaller relatives but their eggs are larger and just as delicious and healthy. As to their meat quality, once you try it, you would probably not want to taste a chicken ever again."
och varför får man inte upp någon bild på en vaktel om man söker på "france giant quail" eller liknande??
Kärt barn har många namn

Att du inte får träffar beror på att alla olika varianter jumbo faransk, fläsk osv är Coturnix Japonica i olika avlade former. I tysk litteratur(åtminstone 2 böcker som jag har kollat i) kallas de stora vaktlarna som är för köttproduktion Fleischwachtel. Bland uppfödare kallas de för Mastwachtel eller Französisch Mast Wachtel.
Jämför med höns... En tamhöna (Gallus gallus domesticus) är en höna oavsett om det är en Serama eller en Orpington.
Skillnaden är att Vaktlar inte har någon tradition som utställningsdjur så det finns ingen skriven standard. Folk hittar på namn på färger som dom får fram och kallar sina större vaktlar för jätte, jumbo eller liknande. Köper man stora vaktlar från Frankrike så är det Fransk Jättevaktel
Mina är fläskiga och goda och kommer från Skåne... Jag skulle kanske börja sälja dem som Skånsk Delikatessvaktel. Det låter ju tillräckligt originellt och spännande, dessutom en lokal variant;)