Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny frökedja, byta fröer  (läst 182438 gånger)

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #100 skrivet: 03 jan-12 kl 12:54 »
Paketet är lämnat direkt i handen på brevbäraren så förhoppningsvis framme på nästa adress i morgon.

tinna.m

• Skåne
« Svar #101 skrivet: 05 jan-12 kl 19:27 »
Paket i lådan!  :D :D :D
Det kommer att gå till Lena i Fjollträsk, men timmen är sen, så det är där på måndag.
L i F är sist, sen ska paketet till Christinaki's mamma.
Gott Nytt alla frötosingar!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #102 skrivet: 05 jan-12 kl 23:17 »
Vad rooooligt  ;D min tur att få paket i nästa vecka.

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #103 skrivet: 05 jan-12 kl 23:58 »
Ooo hoooo! Snart back in Greece again!! Åå så spännande!!! Här kan jag ju väldigt snart börja så sommar grönsaker igen!! Idag sådde vi potatis by the way... :) Har sina fördelar det här med sydliga breddgrader. Gott nytt år alla!!!

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #104 skrivet: 06 jan-12 kl 08:19 »
Ooo hoooo! Snart back in Greece again!! Åå så spännande!!! Här kan jag ju väldigt snart börja så sommar grönsaker igen!! Idag sådde vi potatis by the way... :) Har sina fördelar det här med sydliga breddgrader. Gott nytt år alla!!!

Å här fick vi 50 cm snö i förrgår. Totalt 85 cm snö nu. Inte långt kvar till juni då man kan sätta potatis :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

KAJ

« Svar #105 skrivet: 10 jan-12 kl 14:24 »
Äntligen börjar även jag få vårkänslor, har nämligen sorterat fröerna o konstaterat att där finns nog plats för fler! Så jag vill vara med i kedjan! PM:ar Christianiki direkt!

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #106 skrivet: 10 jan-12 kl 21:39 »
Varv ett är runt! Det tjocka! frökuvertet har nått mig och jag postar det vidare till Christinaki's mamma imorgon.

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #107 skrivet: 10 jan-12 kl 21:47 »
Jippie!!!! Det betyder att jag kan börja så om en vecka!!! :)
Fast det e rätt kallt just nu.....men snart!! (e väl runt 7-13grader pluss för tillfället.....grymt kallt för Santorini).
Så... Har ni några önskemål på frön fr Grekland????
Nya och gamla fröälskare är välkomna!!! Ni har ca 10 dagar på er att höra av er tills paketet skickas härifrån!!! (paketen...det blir 2 listor. Om ni inte har ngt emot det så lägger jag nya deltagare först i listan och sen så som listan varit uppdelat på två....varannan till lista ett varannan till lista 2).

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #108 skrivet: 10 jan-12 kl 21:55 »
 :-X bara lite avis, så om en vecka,hum orättvist! (först måste det bli grävbart och då måste jag gräva en häpplans massa land innan det är dax att så.) Listuppdelningen låter bra i mina öron. Fast jag känner mig lite orolig för grekiska tullmyndigheter och kuvertet, din mamma bör nog försöka få till nått som inte ser fullt lika mycket ut som en vadderad bomb, som det jag lägger på i morgon.

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #109 skrivet: 10 jan-12 kl 22:13 »
Hahahhaa....mamma brukar skicka massa tjocka kuvert jämt. Med kexchoklad, tidningar, vaniljsocker, kläder, frön, juldekorationer. Ja, pluss att jag smuggla ägg som idag är 9 månder gamla små höns. :)
I värsta fall skickas paketet hem till mamma igen så får hon skicka till er. Men jag fick paketet förra omgången utan problem. Så håll tummarna. :)

djeen

• Ångermanland
« Svar #110 skrivet: 11 jan-12 kl 13:03 »
Jag vill gärna vara med! Jag har inte läst hela tråden så jag är inte 100% införstådd, men jag har fattat det som att det är ett paket med fröer där man lägger det man kan avvara och tar ur det man behöver och skickar vidare? En himla kul idé. Jag har precis gjort en "fröinventering" inför våren och har en hel del fröer jag inte kommer använda - både köpta och så lite chili och pumpa jag samlade själv förra året. Är "hemgjorda" fröer välkomna?

Det jag bland annat har som jag inte kommer använda själv i år är Kapkrusbär, Sötflockel (Stevia), Kinesisk bladselleri, Citronmeliss mm. Det jag söker är framförallt olika kul sorter av vintersquash, men annat också förstås.

Räcker det att skriva här så är jag anmäld, eller hur gör jag?

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #111 skrivet: 11 jan-12 kl 13:47 »
Hej djeen!!
Välkommen! Japp, du har hajjat rätt. Ett paket kommer med posten och man tar lite frön man gillar och lägger i lite frön man vill ge vidare. Instruktioner kommer med i paketet.
ALLA frön e välkomna och framför allt egna så länge de går att så!!
Skicka ett mail till mig med din adress så kommer ett paket nån dag i framtiden!!! :)

vicky-g

• Västmanland
« Svar #112 skrivet: 12 jan-12 kl 10:27 »
Om det egna frön så uppskattar jag om det står vilket år det är tagna, om de är öppet eller skyddat pollinerade och sen så mycket info som möjligt i form av namn, sorlek, färg o.s.v.

Har hänt dock inte här att jag fått frön som det t.ex. står "paprika" på.  ??? För en som bara vill odla en sort att lägga på mackan och struntar i färg, form och smak är det väll okej, men för mig som samlar på olika grönsaker blir ett sådant frö värdelöst.

Sen till en annan sak. Samlar på tomatsorter och har nu så många att jag inte vill säga det högt.  ;D Tänk om maken fick veta. (till saken hör att jag bara har en balkong att odla tomater på)
Jag har tagit frön från köpetomater och nu när jag satte mig och läste om dem så visar det sig att de troligen är från F1:or. Har läst, funderat och kommit fram till att eftersom jag har begränsat utrymme så skippar jag nog de fröna. Men innan jag kastar dem så undrar jag om någon är intresserad att provodla. Då kan jag slänga ner det i fröpaketet när det drar förbi här.

Väntar, väntar och längtar tills det dyker upp ett paket här.  ;D

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #113 skrivet: 12 jan-12 kl 11:13 »
Vicky! Det där var överkurs för mig. Vad menas med att fröna e F1or???

bonntösen

• Halland
« Svar #114 skrivet: 12 jan-12 kl 13:32 »
Undrar om mitt PM kommit fram???
Så sugen på frön...

Jippie!!!! Det betyder att jag kan börja så om en vecka!!! :)
Fast det e rätt kallt just nu.....men snart!! (e väl runt 7-13grader pluss för tillfället.....grymt kallt för Santorini).
Så... Har ni några önskemål på frön fr Grekland????
Nya och gamla fröälskare är välkomna!!! Ni har ca 10 dagar på er att höra av er tills paketet skickas härifrån!!! (paketen...det blir 2 listor. Om ni inte har ngt emot det så lägger jag nya deltagare först i listan och sen så som listan varit uppdelat på två....varannan till lista ett varannan till lista 2).
Ägare till två katter, åtta kaniner, sju hönor och en tupp.
Flickbebis född 16/1 2011.

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #115 skrivet: 12 jan-12 kl 13:54 »
Bonntösen! Japp, ditt mail kom fram men vi var så många på första listan så vi måste avsluta den först så att jag kan dela upp paketet och skicka iväg så snart som möjligt. Paketet bööör komma fram nästa vecka hos mig o jag skickar direkt vidare. Tålamod alla!!! :)

vicky-g

• Västmanland
« Svar #116 skrivet: 12 jan-12 kl 16:01 »
Vicky! Det där var överkurs för mig. Vad menas med att fröna e F1or???

Ska försöka förklara utan att röra till det.  ;D Tomaterna jag köpt har växt på F1 plantor. Fröna jag tar ut är F2. F1 får man fram genom att korsa 2 specifika föräldraplantor med varandra. Fröfirmor gör så för att tjäna pengar. Det är bara de som äger just de 2 genetiska moder-plantorna som får fram den exakta sorten. Man måste hela tiden köpa frön från dem om man vill odla sorten. F1 ger ofta jämnare plantor, större skörd, mindre variation o.s.v. När en F1:a bär frön (om den gör det en del är sterila) Såblir det inte samma korsning som var från början utan man har ingen aning om vad resultatet blir. Ofta kan det bli sämre, ibland märker man ingen skillnad och kanske kan det bli bättre. Genitik är inte det lättaste.  ::) Om man har plats kan man ju så och se vad det blir. Ta frön från de bästa plantorna och efter några år få en stabil sort. Eller ha tur och få något stabilt på en gång. Har sått frön från gudomligt goda pärltomater som jag inte vet sortnamnet på och de har varit stabila från början, fast jag vet inte om det var en F1:a eller inte. Men misstänker att de flesta frön man får från butik är från F1-:plantor.

Har alla förstått ??? Eller har jag rört till det  ??? Eller har jag helt fel  ;D Då får någon rätta mig. Läst lite genetik på djur, växter odlar jag mest som "hoppsan det funka".  :P

Och till sist JAG HAR INGET TÅLAMOD!   :o   ;D

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #117 skrivet: 12 jan-12 kl 17:59 »
Christinaki, du kan väl posta i tråden när din mamma fått kuvertet (det känns glurp om det skulle komma bort just när jag skickat). Föresten det var Tinna.M som fick min adress behöver du den också - man vill ju inte missa runda två!

tinna.m

• Skåne
« Svar #118 skrivet: 12 jan-12 kl 18:26 »
Jag är på i runda två!
Posten's förfrankerade gröna påsar är bra om det är under två kg. Blir oftast billigare än eget kuvert.
Jag tyckte det var mycket embalage inne i påsen. Många fröer som kröp ur sina förpackningar. Förslag/åsikter om "bäst" fröpaketering?
Jag tycker det mesta tar stor plats och inte håller tätt. Vad tycker ni var +/-?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #119 skrivet: 12 jan-12 kl 18:36 »
 Du måste gjort ett bra jobb med tejpen för det för det var enbart lite av piplöken, några paprikafrön som hade rymt när det kom till mig. (Jag tog bort en del embalage, efter att ha tejpat lite till. Vi får hoppas att det håller tätt) 

Dela detta:

* Inloggade just nu

232 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser