Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny frökedja, byta fröer  (läst 182442 gånger)

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #260 skrivet: 10 mar-12 kl 10:39 »
Kan bpaketet gå ett varv hos dom apaketlistan som är intresserad? Här är det som sagt långt innan sesongen börjar :)
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #261 skrivet: 10 mar-12 kl 11:33 »
Ja, det var ju orginaltanken och så kommer det oxå bli bara det att B listan dröjer. Sen när båda listorna fått båda paketen så startar en ny runda och det är den som kommer få nya spelregler!

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #262 skrivet: 10 mar-12 kl 21:50 »
B paketet en vända i a listan..

Kan vi inte ha B paketet nu för en gångs skulle utan att  ni som har haft redan är giriga??

A paket till b rundan?

Snälla nej, Då sitter någon i listans början på 2 paket.

Här tinar marken och allt is är nästan borta, förodlingsgrjor är på plats och någon har förstörd listans framfart för alla oss bakom. Fy vad irriterande det känns.

Jag har ingen lust på sådant, det är ju inget roligt alls. Tvärtom är det jo nästan mera spännande att dra med en vän till fröaffären.   :'(  :'(  :'(
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

tinna.m

• Skåne
« Svar #263 skrivet: 10 mar-12 kl 21:54 »
Men Januschka, om du bor nära Vicky-G kan du väl haka på påsen där? Om det går för sig?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Januschka

• Västmanland
« Svar #264 skrivet: 10 mar-12 kl 22:00 »
tinna,

jag var med på listan från början och 2 platser bakom vicky och det känns onödigt att skicka paketet från henne till en och sedan upp hit igen om det ändå är så jättesent. Jag är bara ****förbannad just nu över  att det dröjer igen.

Att det kan vara så omöjligt att få igenom en sådan enkel sak utan krångel och förstöra för så många andra!!!  >:(

tinna.m

• Skåne
« Svar #265 skrivet: 10 mar-12 kl 22:12 »
En som är med på listan har fått paketet när h*n inte är hemma på ett bra tag. Nu blev det så här.
Kan du och vicky-g synka är det väl bra! Sparar några postdagar.
Tror vi får skicka smörgåspaket till Lotta Luvin så hon inte svälter ihjäl(sitter under brevlådan och väntar på frö'n).
Livet i fröabstinensens tidevarv är svår. Mitt erbjudande att köra "postbil" med paketet i mellanskåne står kvar. Då hade vi kunnat spara in flera dagar.
Jag tycker som ni, vad tycker ni?

vicky-g

• Västmanland
« Svar #266 skrivet: 11 mar-12 kl 07:25 »
Eftersom hornen har växt ut i pannan så ska jag hålla mig kort. Milt sagt så blir jag något upprörd när lätta saker inte bara flyter på utan att folk måste strula till det. Eller hur man ska uttrycka sig på ett snällt sätt.

Tycker själv att man max ska behöva ha paketet hemma i 3 dagar. Dag 1 får man det, dag 2 har man frö-orgie och dag 3 på lådan igen... max, gärna färre dagar om man kan. Självklart kan sjukdom och liknande komma i vägen, men om de flesta skickar efter 2-3 dagar så blir det inte någon katastrof om någon enstaka får förhinder. Nu verkar det som om alla på B-listan har suttit på fröna ovanligt länge.

Självklart kan jag åka till Januschka när jag fått fröna.

Här är snart all is borta. Landen ligger fria och vitlöken sticker upp. Inne gror div. grönsaker. Omplantering står på dagens schema. Gurkan blommar i köket. Det är verkligen vår och jag längtar efter fröpaketet. Se vad det finns för skoj, välja för att sedan sätta mig och göra slutplaneringen av landen. Undrar om man kan sätta spaden i jorden än?? Det ska bli en sparrisodling i år. Fast i dag ska jag städa balkongen, i morgon ska de riva bort väggarna. Var förvarar man x antal hinkar med jord? Den som lever får se.  ;D

bonntösen

• Halland
« Svar #267 skrivet: 12 mar-12 kl 10:17 »
Tycker det är jättetråkigt med B-listan! Känner mig lite skyldig som höll på det några dagar för mycket, men känner faktiskt att jag hade en väldigt bra anledning(magsjuka) och att jag faktiskt rapporterade om det.

Jag kommer längta ihjäl mig efter A-listans frön som då kommer komma sist till mig. Jag får trösta mig med att det förhoppningsvis är sprängfyllt med massa frön.

Här har förresten både santorini-tomat, ampeltomat och santorini-äggplanta börjat spira i den HÄRLIGA VÅRSOLEN!
Ägare till två katter, åtta kaniner, sju hönor och en tupp.
Flickbebis född 16/1 2011.

Januschka

• Västmanland
« Svar #268 skrivet: 12 mar-12 kl 11:08 »

Jag kommer längta ihjäl mig efter A-listans frön som då kommer komma sist till mig. Jag får trösta mig med att det förhoppningsvis är sprängfyllt med massa frön.

Här har förresten både santorini-tomat, ampeltomat och santorini-äggplanta börjat spira i den HÄRLIGA VÅRSOLEN!

En till som längtar efter mer och inte inser hur bra det har varit hittills. Att det aldrig räcker... 

Och verkligen snällt att skriva om allt som växer medan vi längtar på att se bara fröna! Känns bra att  någon har empati och inlevelseförmågan.

>:(

tinna.m

• Skåne
« Svar #269 skrivet: 12 mar-12 kl 11:37 »
Jag är förberedd; -Jord i sålådor, äggkartonger och avklippta mjölkpaket.
Årets inovation, -ljus & värmelåda till nysådda, utvärderad och väl godkänd. Består av wellpapplåda med bordslampa i, plastäggkartonger med jord,frön och stängt lock, dvs miniväxthus med lådan som isolering och lampan som ljus & värme. Gror och kommer igång finfint.
Sen har jag Postens Gröna Förfrankerade som väntar på påfyllnad och brevlåderesa.
Det gäller att ha nåt att pyssla med i väntans tider, kan ju inte bara gå och sucka.

bonntösen

• Halland
« Svar #270 skrivet: 12 mar-12 kl 13:51 »
En till som längtar efter mer och inte inser hur bra det har varit hittills. Att det aldrig räcker... 

Och verkligen snällt att skriva om allt som växer medan vi längtar på att se bara fröna! Känns bra att  någon har empati och inlevelseförmågan.

>:(

Ursäkta mig!
Försökte bara inge lite hopp här i tråden men ska sluta upp med det genast. :'(
Ägare till två katter, åtta kaniner, sju hönor och en tupp.
Flickbebis född 16/1 2011.

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #271 skrivet: 12 mar-12 kl 14:08 »
Med risk att få en hel arg frömobb med högafflar (grepar?) och facklor (ogräsbrännare?) efter mig:  ;)

Men guuuu, vad ni gnäller!  ::)

Livet blir så mycket enklare om man:
- tar ett djupt andetag
- inser att man inte kan påverka när påsen kommer
- inser att irritationen över det tar tid bara är dåligt för en själv (och inte på något sätt bidrar till att man själv eller någon annan får ett lyckligare liv)
- inser att de andra nog inte dröjer bara för att jävlas
- snörar på sig skorna och går ut och upptäcker världen och gör något helt annat.

Rätt som det är så plingar det till i brevlådan och då får man en glad överraskning.  ;D

tamate

• Jämtland
« Svar #272 skrivet: 12 mar-12 kl 15:16 »
Med risk att få en hel arg frömobb med högafflar (grepar?) och facklor (ogräsbrännare?) efter mig:  ;)

Men guuuu, vad ni gnäller!  ::)

Livet blir så mycket enklare om man:
- tar ett djupt andetag
- inser att man inte kan påverka när påsen kommer
- inser att irritationen över det tar tid bara är dåligt för en själv (och inte på något sätt bidrar till att man själv eller någon annan får ett lyckligare liv)
- inser att de andra nog inte dröjer bara för att jävlas
- snörar på sig skorna och går ut och upptäcker världen och gör något helt annat.

Rätt som det är så plingar det till i brevlådan och då får man en glad överraskning.  ;D

bra skrivet, om man vill ha fröna snabbt så finns det runåbergs och andra ställen att köpa dom =) det är mänskligt att det blir förseningar och det är olyckligt men det är så det är. jag tycker det är jättebra att både brevet har kommit igång igen och inte som förra året då paketet försvann spårlöst.

Här har i allfall paketet landat och flyttat igen, stoppade ner 11 sorters frö och så stoppade jag ner lite förslutningsbara påsar som jag tänkte man kan använda när man stoppar ner frön till paketet (alltså inte behålla själv =) ). jättesnällt att folk stoppar ner saker men dom hemmagjorda påsarna kan ibland vara lite trixiga att hålla på med och vissa hade jag eg velat ta frö men när det är tejpat åt flera håll så lät jag bli.

vart jättemånga frön här i allafall och även om det varit sol och varmt i någon v nu (förutom stormen inatt) så har vi lite över en dm med snö och risk för frost så planteringen får vänta =) men tack vare denna frökedjan och runåbergs så kommer vi ha en massa kul i trädgården att gå och mumsa på ännu en sommar =)
www.missneback.se

tamate

• Jämtland
« Svar #273 skrivet: 12 mar-12 kl 15:17 »
Ursäkta mig!
Försökte bara inge lite hopp här i tråden men ska sluta upp med det genast. :'(

nej sluta inte, bara för någon sitter och är sur så ta inte åt dig utan det är den personens problem.
jättekul att höra att fröna funkar fastän dom har rest en del =)
www.missneback.se

djeen

• Ångermanland
« Svar #274 skrivet: 12 mar-12 kl 16:37 »
Hej fröälskare!!! På måndag eller tisdag kommer paket A till sista person och förhoppningsvis på fredag kommer den till mig. Jag kommer att skicka det paketet DIREKT till sista personen i B listan! Så ni alla vet.
Ang paket B.
Jag har letat och mailat fram och tebax. Personen som har paktet just nu befinner sig långt hemmifrån och kommer inte hem förens 20 mars. Men vi har trixat och en granne ska skicka vidare på månad så på tisdag hoppas jag nästa person får paketet. Nämner inga namn just nu, det kommer komma fram ändå snart.
Till nästa omgång (då båda paketen gått sina varv.....) så blir det nya regler och bestämmelser.
Jag beklagar B listans otur och känner mig skyldig fast jag vet att jag inte e det. Men ett litet ljus e att A paketet kommer in i B listan snart!! Lovar!

Jag är imponerad av ditt engagemang i den här frökedjan och allt du gör som "frömamma"! Fantastiskt bra jobbat och ett så roligt initiativ!

djeen

• Ångermanland
« Svar #275 skrivet: 12 mar-12 kl 17:00 »
Jag har nu kommit hem från min resa och sitter och går igenom fröerna jag valde ut. Har en fråga till den som lade i fröer i kaffefilter:

Det stod på påsen "Squash Diamant F1". Jag undrar om det är köpta F1-fröer eller frö från F1-frukter? Jag undrar därför att jag kommer odla dem på olika sätt beroende på vad det är för frö.

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #276 skrivet: 14 mar-12 kl 09:45 »
LISTA B
Bonntösen
Lena WB
Nuts
K@rene
Marcuse
Jakobsson
Lotta Luvin
Vicky -G
4-ever
Januschka
Maimiti
Anemona
Tinna.m
Santorini

Vet inte var i kedjan vi är just nu, men om fröerna inte landar i min brevlåda idag, så hoppas jag att de dröjer en stund, alternativt att ni hoppar över mig om Jacobsson preciiiis står i begrepp att skriva mitt namn på paketet och skicka det. Ilar nämligen iväg norrut idag av (familje-)skäl som är tillräckligt starka för att jag ska riskera att dra på mig frökedjans vrede. Tillbaka hemma igen på måndag. Är det redan i min brevlåda så tar jag helt enkelt med mig det och skickar det från där jag är. Och om det inte är på väg till mig förrän mot slutet av veckan så är jag hemma igen i vettig tid för inte sinka kedjan.

Lev mjukt!
/Lotta

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #277 skrivet: 14 mar-12 kl 10:14 »
Ta hand om dig Lotta!! Oroa dig ej om paketet.... Ska försöka se till att Jakobsson skickar till Vicky och sen skickar Vicky till dig. Fick ett trevligt mail idag som nog kommer göra er alla glada. IDAG skickas paketet till Jakobsson!!! JUUUUBEL!!

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #278 skrivet: 14 mar-12 kl 11:38 »
Ta hand om dig Lotta!! Oroa dig ej om paketet.... Ska försöka se till att Jakobsson skickar till Vicky och sen skickar Vicky till dig. Fick ett trevligt mail idag som nog kommer göra er alla glada. IDAG skickas paketet till Jakobsson!!! JUUUUBEL!!

:-*

Jakobsson

« Svar #279 skrivet: 17 mar-12 kl 09:55 »
Hej alla.

Tyvärr har det hänt eländiga, miserabla & fruktansvärda händelser som gjort att jag inte kunnat,
klarat av att vara på alternativ, eller på datorn överhuvudtaget för den delen. Vissa av er vet,
andra inte. I alla fall så har vi nu äntligen kommit på plats, om än tillfälligt så även jag längtar efter fråpåsen.
För den har faktiskt inte kommit till mig. Det borde den jort om den skickades i onsdags ju...  :'(
I vilket fall så går jag ju hemma hela tiden nu så när det kommer gör jag en koll & plockar åt mig sen läger jag på
det på lådan igen samma dag.
Dessutom ska jag flörta lite med en granne, samt min farmor om lite fröer så jag kan stoppa ner nya i påsen
oxå. Dom jag hade sparat sen förra frökedjan finns tyvärr inte mera pga av omständigheterna som drabbat oss.  :'(

Hej igen allihopa, ska försöka ha lite mera koll framöver vad som händer i denna tråden. Övriga forumen här på
alternativ orkar jag för tillfället inte med av olika skäl.

Kram på er!

Dela detta:

* Inloggade just nu

229 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser