Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny frökedja, byta fröer  (läst 182428 gånger)

vicky-g

• Västmanland
SV: Ny frökedja, byta fröer
« Svar #300 skrivet: 21 mar-12 kl 20:02 »
Kvällen blev lite ljusare! Skönt att det är på banan igen. Ett steg närmare fröfrossa. Kan behövas eftersom jag helt tappat lusten att så.

Gillar inte bråkiga hantverkare som håller mig vaken. Sen att de ändrar planerna hela tiden gör mig "#%/%¤#¤&(%¤! Nu har de fått för sig att de måste gå in med huvudnyckel för att nå balkongen. För det första har jag hund, den ena modell vakthund med mycket hår på bröstet och för det andra sover jag på förmiddagarna. Får hoppas att de kommer ihåg det annars lär jag vakna till ett himla oväsen.

Men något positivt har hänt. Upptäckte att potatisen kommit upp 2 dm... trodde den var stendöd eftersom det tog så lång tid.

Jakobsson

« Svar #301 skrivet: 21 mar-12 kl 20:27 »
Nu har jag kollat igenom påsen! :)
Det fanns en hel del gottigt, jag plockade på mig lite frön från Santorini, både
cherrytomat, äggplanta, rödbeta. Men det finns flera kvar som jag låter gå
vidare. Sen hittade jag lila paprika, den var ju bara tvungen att pröva! Samt
rädisa. Stoppade ner spenat, ett par sorters tomater. Det är tyvärr det enda
jag lyckats köpa nu i allt elände.

Jag bytte ut påsen det kom i för den var ganska välanvänd + att den var proppsmockfull.
Nu ligger allt i en mailingbag + att jag skicka med en extra för senare byte ifall det behövs.
Den är lätt att ta bort frimärken som är använda från + att det är lätt att tejpa på en lapp med
nästas adress ovanpå den andra. Om varje i tur klipper upp den snyggt i klisterändan är den ju
lätt att tejpa ihop igen. :)

Nu är den adresserad LottaLuvin!  :D

vicky-g

• Västmanland
« Svar #302 skrivet: 22 mar-12 kl 08:48 »
Det här är bara så perfekt. Vi har haft fullsmockat med aktiviteter vareviga kväll i flera veckor. Näst vecka är helt tom i kalendern vilket gör att jag kan åka vilken dag som helst till Januschka med il-leverans av fröpåse.

För nu måste ju bara påsen komma till mig nästa vecka.

Och om någon undrar så blev jag väckt efter ca 30 min sömn kl 7.30 av hantverkare trots att jag bett dem komma efter 11. Så idag är det bäst att inte gå ivägen för mig känner mig lite  >:D

Fast ordet tomater gör att jag nästan hoppar av glädje. Mera tomater, tomater tomater vill jag ha. Bäst att köra ner huvudet bland fröna för att se vad jag ska skicka vidare. Köpte ju lite nytt i början av året... Mot fröna vi gå...

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #303 skrivet: 22 mar-12 kl 09:24 »
:) Jag blir så glad av alla era inlägg.
By the way.... kan ngn snälla ta ett flyg hit och hjälpa mig med planeringen av vart och hur och när jag ska odla. Plssss.... kan locka med 20 grader sol och hemlagad mat och hemmagjord vin och vad ni än vill ha!!! :)

K@rene

• Ønsker kontakt med alt.bönder i Väst-Värmland.
    • Värmland
« Svar #304 skrivet: 22 mar-12 kl 09:29 »
Nå er jeg tilbake og håper at posen kommer innom meg igjen....  :)

Var på Santorini for mange år siden - fint!
Gård i V-Värmland - 5 katter och 6 tuppar&höns - skog och mark - reser mellan världen och landet

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #305 skrivet: 22 mar-12 kl 14:00 »
Oh oh oh ooooh.. snart är den hääääär!  :D
'vankar och vankar under brevlådan, och har lyckliga små utbrott'

Va fin Sherwoodskogen ska bli med allt som växer! 'ser det framför sig'

Jakobsson

« Svar #306 skrivet: 22 mar-12 kl 15:25 »
Oh oh oh ooooh.. snart är den hääääär!  :D
'vankar och vankar under brevlådan, och har lyckliga små utbrott'

Va fin Sherwoodskogen ska bli med allt som växer! 'ser det framför sig'

Japp, snart e den hos dig! För den har åkt härifrån mig idag :)

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #307 skrivet: 23 mar-12 kl 22:24 »
Nu har den åkt vidare.

Anemona

• Grönavågare i sta'n, singel
    • Skåne
« Svar #308 skrivet: 28 mar-12 kl 09:30 »
Vart är paketet nu??  ::)
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #309 skrivet: 28 mar-12 kl 09:56 »
Hos Vicky!!

tinna.m

• Skåne
« Svar #310 skrivet: 28 mar-12 kl 09:58 »
Vart är paketet nu??  ::)
Vicky och Januska frötittar ihop= kortare frökedja. Om du kollar med 4-ever kan ni kanke titta i paketet tillsammans, för ni bor rätt nära. Maimiti (var det väl?) får sen, och jag skickar till Santorini!  :D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Anemona

• Skåne
« Svar #311 skrivet: 28 mar-12 kl 12:03 »
Vicky och Januska frötittar ihop= kortare frökedja. Om du kollar med 4-ever kan ni kanke titta i paketet tillsammans, för ni bor rätt nära. Maimiti (var det väl?) får sen, och jag skickar till Santorini!  :D

Ja, om 4ever vill ta sig in till sta´n så går det bra för min del, har själv svårt att ta mig någonstans.  :P
Gillar: ekologiskt - kreativitet - självhushållning - samverkan - byteshandel/ second hand

Anemona

• Skåne
« Svar #312 skrivet: 28 mar-12 kl 12:12 »
Christinaki, har skickat två PM till dig!!

MittUtopia

• Skåne
« Svar #313 skrivet: 28 mar-12 kl 12:36 »
Är det för sent att joina vänner?!
Jag har ju såååå mycket fröer över av olika tomater, frilandsgurka, physalis, persilja (slät och krus) borlotto bönor, lila dvärg bönor, basilika, purjolök, paprika och chili (köpta i år och håller nästa år också...)
-Ditt liv är summan av alla dina val-

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #314 skrivet: 28 mar-12 kl 12:49 »
Skicka ett mail med din adress till mig så kommer ett paket inom en snar framtid (förhoppningsvis) :)!

Anemona

• Skåne
« Svar #315 skrivet: 28 mar-12 kl 12:53 »

Vi får nog ta det med vanlig postgång, då både jag och 4-ever inte har möjlighet att träffas för närvarande, det får bli en annan gång..

vicky-g

• Västmanland
« Svar #316 skrivet: 29 mar-12 kl 15:21 »
Har överlämnat till Januschka. Fick ta till posten p.g.a. sjukdom, men hon borde fått det i igår och skulle sen skicka vidare till 4-ever.

Hittade lite smått och gott. Fyllde på med lite. Hade en del frön som redan fanns i överflöd så de struntade jag att lägga i den här gången. Fast i efterhand kom jag på att jag har ju mer frön som kunde gå med, men det kommer väll fler rundor snart om jag har tur.  ;D Fröabstinensen är lätt stillad, men kommer väll blossa upp om ett tag igen. Mycke vill ha mer stämmer verkligen in.  :P

Här hemma växer en vit äggplanta(Santorini) från frön jag fick förra året. Snart 1 dm hög och verkar trivas. Får se om det blir någon frukt. Har inte odlat det förut. Sen kämpar vitlöken på ute i bäddarna och en del av persiljan har överlevt vintern. En gurka har fått flytta ut på balkongen tillsammans med en hink potatisar. Snart kommer de och byter fönster så jag har tänkt att förså en hel del så att det bara är att flytta ut så fort de är färdiga.
Kronärtskockan som är ny för mig växer bra den också och en del tomatplantor börjar bli stora. Kruktomaterna Vilma blommar vilken dag som helst. Livet leker... det är vår!

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #317 skrivet: 29 mar-12 kl 20:21 »
Idag har jag trotsat förkylningen och (med väldigt mkt hjälp av Vackermannen) shoppat snobbjord så jag kan peta ner lite mer frön. Vad jag blir glad när det kikar upp nåt ur jorden!  :D

'dansar runt lite'

MittUtopia

• Skåne
« Svar #318 skrivet: 30 mar-12 kl 09:17 »
Finns det något intresse för enstaka blommor?
Har köpt Stor vit blomstertobak som ska få växa bland mitt ätbara för att locka bin, humlor och fjärilar...
Ska jag peta ner några frön när paketet kommer till mig?

Har sötflockel också. Som sötar 300 gånger mer än socker.
Intressant?

-Ditt liv är summan av alla dina val-

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #319 skrivet: 30 mar-12 kl 09:28 »
Alla frön e intressanta i vår frökedja det e det som gör det hela så kul!! Instruktioner etc etc kommer med paketet så du kommer förstå när du ser det. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

232 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser