Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sjuka löpanks ällingar 6 veckor..  (läst 3718 gånger)

petra 08

• Södermanland
sjuka löpanks ällingar 6 veckor..
« skrivet: 14 sep-11 kl 20:43 »
Har  4 bebisar på 6 veckor, allt har gått jättebra men idag hittade jag en av dom liggandes på marken..
Den försökte lyfta huvudet men det ramlade åt sidan hela tiden..
Vattenbajs som rann konstant, bra andning..
Jag tog bort den men nu när jag var ute sg jag att nr 2 är på gång nu..
Lite vinglig i gången , rumpan åker ner i backen och lite allmänt påverkad.
Dom andra 2 är än så länge helt normala , och likaså dom 4 vuxna..
Kan ankor få Marek, har inte haft nått fall av det än ( inte bland kycklingarna heller), fast det stämmer väl inte in med vattniga avföringen.. Blir alldeles snurrig på detta..
MVh Petra
Lever med man och 2 barn och alla djur. Hund, katter, kaniner ,höns ,löpankor och vaktlar..

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: sjuka löpanks ällingar 6 veckor..
« Svar #1 skrivet: 14 sep-11 kl 20:52 »
Kan det vara coccidos ??
Isf ge snabbt filmjölk eller dyl o få tag på esbetree.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

petra 08

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 14 sep-11 kl 21:05 »
Ja, det var det andra jag tänkte på..
Men det har jag varit med om förr ( fast med höns), och det stämmer ju in med avföringen men inte resten..
jaja, 2:an är inne  nu och matas med filmjölk..
 Esbetree, ja vet inte ens om det är värt att försöka..
Min vanliga vet skrattade bara när jag ringde om sjuk höna, och distriktarn och jag satt tillsammans i ca 1 timme och försökte komma på vad det var, via internet och böcker och det slutade på 2100...
 Får avvakta och se hur den mår imorgon..
Tack för svaret!
/Petra
Lever med man och 2 barn och alla djur. Hund, katter, kaniner ,höns ,löpankor och vaktlar..

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 14 sep-11 kl 21:13 »
Vart exakt bor du ? Det kan ju finnas nån nära dej som har lite ..
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

petra 08

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 14 sep-11 kl 22:00 »
 Jag bor utanför Nynäshamn..
Ja, det skulle vara nåt..

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 14 sep-11 kl 22:26 »
Om det är så att benen ger vika är det nog en bristsjukdom
Du åker och köper en hink fårmineraler med koppar i på Granngården. Blanda ut mineralerna i t.ex. allfoder så kommer dom på benen snart. Blanda i fodret dagligen i en vecka och sedan en gång i veckan

Just med växande ankungar kan det här komma fast dom går fritt ute.

Hoppas det ordnar sej!

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #6 skrivet: 15 sep-11 kl 07:40 »
Om det är så att benen ger vika är det nog en bristsjukdom
Du åker och köper en hink fårmineraler med koppar i på Granngården. Blanda ut mineralerna i t.ex. allfoder så kommer dom på benen snart. Blanda i fodret dagligen i en vecka och sedan en gång i veckan

Just med växande ankungar kan det här komma fast dom går fritt ute.

Hoppas det ordnar sej!

/Lars

Är det här något som kan rekommenderas till både ankor och höns? Jag har redan fårminerakerna hemma och har funderat på hur och vad jeg skulle kunna ge till fåglarna. De går fritt ute varje dag men under vinterhalvåret skulle de nog behöva något lite extra. Hur mycket skall man ge?
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 15 sep-11 kl 16:23 »
Märker man att kanske speciellt växande djur blir just svaga i benen kan man ge dom extra mineraler. Annars kan man ge dom en giva en gång varannan månad eller så i fodret.

Har man det hela tiden i en speciell skål drar det till sej fukt och är inte begärligt. Du kan blanda ca. 1 dl. på 15-20 hönor.
Har man ankungar eller andra växande fjäderfän som benen ger vika på ger/blandar jag 1dl. till 1L allfoder dom första dagarna sedan minskar jag på mineralerna efter 4-5 dagen.

Här Jag bor är jord o vatten surt ph på, kanske det blir mer urlakat då på mineraler. Haft svaga ben på just vita blåankor förra året, i år har dom inte fått några mineraler alls "ankungarna" för jag vill se om det upprepar sej och ännu har det inte varit något.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.

Rottis

« Svar #8 skrivet: 16 sep-11 kl 16:07 »
Dom har inte varit ute då så att de blivit kalla och blöta med tanke på deras ålder så är dom ju ganska känsliga då.

Squig

• Västergötland
Ägare till bohuslän-dals svarthöna och svensk gul anka i genbank.

petra 08

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 18 sep-11 kl 10:03 »
Jo , dom är frigående på dagarna.
Tror inte det ska vara ett problem , dom är ju nästan lika stora som dom vuxna jag har.
Nr 2 mår iallafall bättre.
//Petra

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 18 sep-11 kl 17:13 »
Hej!

Provade du med mineraler?

/Lars

Dela detta:

* Inloggade just nu

716 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser