Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En äggbod föds..  (läst 4182 gånger)

Existens?

• Gäst
En äggbod föds..
« skrivet: 15 sep-11 kl 12:38 »
Ska försöka få upp en liten bod för att sälja ägg i. Den ska stå vid vägen och vara öppen jämt är det tänkt, självbetjäning.

Så igår kväll for jag iväg efter lite virke och började skruva lite, sen blev det mörkt.

Bild 1. 2 x 2,5 meter kan nog bli lagom stort..

Bild 2. Upp med några hörnstolpar, bygger det i 2 x 2 tum..då blir det en 45 mm skiva isolering i väggarna, det borde räcka i ett sånt litet hus.

Bild 3. dit med en övre ram också..det var så långt jag hann igår.

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
SV: En äggbod föds..
« Svar #1 skrivet: 15 sep-11 kl 12:40 »
Sjysst!!! Önskar jag kunde göra en sån jag med. Och sälja lite kapris etc... Men man måste väl ha tillstånd?

Existens?

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 sep-11 kl 12:43 »
Känner inte till reglerna för kaprisförsäljning i Grekland.. :)  Men för vanliga ägg till privatpersoner, så behövs inget tillstånd , nej.

Tantiz

• Södermanland
    • Lantis tantiz
« Svar #3 skrivet: 15 sep-11 kl 13:22 »
 ;)
*fniss
Även ogräs är grönt!!!!!

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 sep-11 kl 20:02 »
Så..en onödig förkylning kom ju såklart emellan.. mitt i projektet! Skit.

Men idag kom jag iaf igång med fortsättningen, och började då med golvet. Det blir en klassisk konstruktion med reglar och väv med glespanel underst. Isolera med kutterspån och sen troligen golvspånskiva som golv..får se vad såna kostar, annars blir det vanlig spånskiva.
Bild 1 visar då hur det ser ut underifrån..
Bild 2 har jag vänt på det hela och satt dit själva huset på.
Bild 3. Här började det dra ut på tiden så det skymde på lite.. Jag kunde inte bestämma mig för hur stor lutning jag skulle ha på taket, men efter lite kompromissande så blev det så här.. och sen gäller det ju att få det åtminstone ungefär mitt på huset... Takutsprången ska kapas... :) Taket bygger jag i 3-tum, så får det plats lite mer isolering där.
I morron får det bli att hämta lite mer material. Jag tänkte klä invändigt med osb-skivor, utvändigt har jag inte bestämt än, kanske blir det plywood och fuskläkt på.. fördelen med skivor är ju att det stagar upp huset så man slipper joxa med en massa strävor hit och dit.

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
« Svar #5 skrivet: 24 sep-11 kl 17:04 »
Jättefint! Det där kommer ju att bli toppen! Fler bilder!
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 okt-11 kl 19:39 »
Sakta men säkert går projektet framåt.. fattar inte att en sån liten grej ska behöva bli så omfattande.. Men man kommer på nya grejer man vill ha allteftersom..
En gubbe som var här på besök undrade stillsamt, :Börjar den inte bli tung nu? Ehh, tung?..Ja, kanske det ja..bäst att börja tänka på att bära bort den dit den ska vara kanske..

Bild 2. Tänkte ha pärlspont i taket inne, men kände att kostnaderna börjar springa iväg så det fick bli vanlig råspont. Så blir det bröstpanel på väggarna istället, med pärlspont.

Bild 1. Hittade en skaplig dörr på Blocket för 300 kr. Jag ska göra färdigt 'fronten' innan jag bär bort hela klabbet till sin plats, så får försäljningen komma igång medan jag fortsätter med de andra väggarna. Har börjat klä nere i ena hörnet med panel, blir liggande panel. Är lite knepigt att få denna gavel stabil i sidled eftersom det bara består av en dörr i stort sett, men får väl hoppas den rättar till sig när den kommer på fast underlag. Dörren måste ju gå lätt att öppna, så ingen tror det är låst..

Xoot

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 22 okt-11 kl 19:47 »
En tanke är att du använt på tok för klent virke till att hålla uppe hela taket.
Men det har du säkert redan löst eller planerat bygget för.

Önskar fler bilder! Vad gissar du vikten på? Hur ska du flytta den?
Har planer på en egen.

Existens?

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 okt-11 kl 20:12 »
Jag tror det ska hålla, det sitter ju skivor på insidan som går hela vägen upp, så dom håller ju en del. Iofs var ju tanken från början skiva även på utsidan, men så blir det ju inte nu då.. Så, visst, 2x3 tum kunde man ju kostat på sig. Själva takstolarna är ju 2x3 tum. Spännvidden är ju bara 2 meter, så jag hoppas det håller. Det blir plåt på taket, så ingen direkt vikt där.

Tja, det är svårt att gissa vikter, men jag tror inte den är uppe i mycket mer än 5-600 kg.. Men man rubbar den knappt där den står. Jag vill ju ha lite tyngd i också så den inte blåser bort direkt.
 Jag ska bära iväg den med frontlastaren på traktorn. Knepet blir ju sen att få ner den exakt på sina plintar. Men då får man väl ta hit en speaker från Discovery som förhöjer spänningen lite och andlöst berättar om det mycket svåra uppdraget som nu väntar och att man förlorar 1000 kr i timmen om den inte kommer exakt rätt... :)

Xoot

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 22 okt-11 kl 20:58 »
Blir säkert bra! Har du tänkt något på isolering, sälja ägg på vintern från boden? Så du slipper frysta ägg menar jag.

Existens?

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 22 okt-11 kl 21:04 »
Ja, det blir ju 5 cm runt om hela, 75 mm i taket. har försökt göra den helt tät med plast inne och väv ute, så jag hoppas det ska duga, det är ju ingen stor volym så ett litet element bör räcka för att hålla 7-10 grader.
Det blir nog värre på sommaren, men då får man väl ha in ett kylskåp, eller sätta dit ett kylaggregat till hela. Jag räknar ju med att sälja lite annat än ägg där också.

Xoot

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 22 okt-11 kl 21:11 »
En tanke som slog mig eftersom vi har ämnet uppe.
Låt säga att du inte isolerar och har minusgrader både ute och inne i boden.

Du väljer samtidigt att använda dig av ett KYLskåp på vanlig normaltemp.
Har vanliga kylskåp den förmåga att kyla under minusgrader men erhålla kyla i form av plusgrader?

Trådkap men du får ignorera mig om jag svävade iväg.  :)

Existens?

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 22 okt-11 kl 21:17 »
Nej, det har jag svårt att se, de kan ju bara kyla och när tempen går ner så stängs dom av, sen så småningom fryser dom, men det tar ju en stund för dom är ju hyfsat isolerade och rätt små.
Ett bekymmer jag ser är just storleken på ett kylskåp, det blir inte mycket ägg som får plats där, och svårt att dela upp på olika sortiment.. Så jag hoppas jag till våren har råd med ett aggregat som kyler hela boden. Det behöver ju bara ner till 12-14 grader.

Vitis

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 23 okt-11 kl 14:29 »
En tanke som slog mig eftersom vi har ämnet uppe.
Låt säga att du inte isolerar och har minusgrader både ute och inne i boden.

Du väljer samtidigt att använda dig av ett KYLskåp på vanlig normaltemp.
Har vanliga kylskåp den förmåga att kyla under minusgrader men erhålla kyla i form av plusgrader?

Trådkap men du får ignorera mig om jag svävade iväg.  :)

Kylen slår av när omgivningstemperaturen sjunker under kylens inställda temp. Har man en kombinerad kyl/frys med bara en kompressor så stängs även frysen av när temperaturen går under kylens inställda temp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser