Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torka fuktig sand?  (läst 4509 gånger)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Torka fuktig sand?
« skrivet: 15 sep-11 kl 19:29 »
Har ett släp med sand som blivit fuktigt trots presenning över.

Ska ha det på golvet i hönshuset för det är toppenbra som golvskydd. Bara att kratta till det då och då. Hönsen är mycket förtjusta i det. Nu håller jag på att kärra ut det gamla å ska ha in det nya. ca. 750 kg tror jag. 8-10 skottkärror kanske?

Men hur torkar man fuktig sand? Går det att göra på något vettigt sätt?

(Enda gången jag torkat sand var i en stor plåtburk på vedspisen när jag skulle torka hela svampar till ett landskap.)

Tickelitack

• Södermanland
SV: Torka fuktig sand?
« Svar #1 skrivet: 15 sep-11 kl 19:42 »
Möjligen med en avfuktare. Byggplasttält över släpet (lufttätt) alternativt utbrett tex på ett garagegolv,  in med en avfuktare några dygn.

Rödskägg

• Småland
« Svar #2 skrivet: 15 sep-11 kl 19:50 »
Är det torrt för övrigt i hönshuset lär sanden torka på golvet.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

getalina

• Halland
« Svar #3 skrivet: 15 sep-11 kl 20:57 »
Toppen, avfuktare har jag, står i källaren. Hade jag inte ens tänkt på.

Det regnar hela tiden så det är nog bäst att lägga det i hönshuset som har betonggolv. å lägger jag det i en toppig hög så rör ju hönsen om i högen, sprätter ut den och flyttar rundor på det.

Nu får jag bara hitta på ett sätt att hissa upp fuktaren så inte hönorna sprätter sand i den eller skiter på den.

_ingemar_

« Svar #4 skrivet: 15 sep-11 kl 22:10 »
gör en korg som avfuktaren får plats i häng den i rep eller nå annat, om du har slang anslutning till avfuktaren glöm inte den.

getalina

• Halland
« Svar #5 skrivet: 15 sep-11 kl 22:52 »
Ok  :D  Vilka bra idéer ni kommer med.

Tror vi har en stor pärekorg någonstans, då kan man sno om rep om handtagen och pillra ut slangen genom flätningen å ner i en stor spann eller något sådant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

279 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser