Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plotslig dod - orsak?  (läst 1350 gånger)

Dajen

• Uppland
Plotslig dod - orsak?
« skrivet: 16 sep-11 kl 23:22 »
Till att borja med ber jag om ursakt for uteblivna prickar over vissa, vokaler - tangentbordet pa telefonen har flippat ur. I sondags kopte jag en kanonfin isbartupp pa bytardagen i Ramstalund. Frisk och kry har han verkat - tills imorse da han lag dod pa golvet i honshuset. Vad kan det bero pa? han var ute och spankulerade igar eftermiddag och sag helt normal ut. Kanske rorde sig nagot langsamt - men han hade inte riktigt hunnit komma upp i rang hos tanterna har hemma an sa han har varit lite avvaktande hela tiden. Pa kvallen nar jag stangde honshuset reflekterade jag over att han lagt sig pa golvet istallet for att hoppa upp pa pinnen, men han sag pigg och vaken ut sa jag tankte att det bara handlade om att han inte riktigt var tuff nog for att krava en plats pa pinnen. Dessutom hade han sallskap pa golvet av en nyinkopt hona, aven hon star lagt i rang. Men ingen av dem har fatt stryk eller skadats. Imorse lag han stel och stendod pa samma plats pa golvet. Vad kan ha hant? Ska man frukta smitta? Samma, eller liknande, sak har hant mig med en liten hona tidigare i sommar - aningens slo pa kvallen, pa morgonen stendod. i bada fallen ror det sig om unga djur och samtliga ovriga ar friska och beter sig normalt. Har ni erfarenheter? Teorier? 

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Plotslig dod - orsak?
« Svar #1 skrivet: 17 sep-11 kl 14:36 »
"plötslig död" på tillsynes friska individer kan orsakas av flera saker vanligt är:
1. Hjärtatack pga fel på hjärtat
 (mest tuppar 80% drabbas och man kan se blod som rinner ut från näbben)Genetisk predisposition finns.
2. Fettlever (orsakas av för LITE rätta fettsyror i fodret)
3. Pasteurellos (mest tuppar drabbas av bakterien)
4. Vattenbrist
5. Värmeslag
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dajen

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 18 sep-11 kl 20:54 »
Tack!

Vattenbrist och värmeslag kan jag utesluta. Kanske ett klent hjärta som inte klarade flyttstressen... :(

Hedning83

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 23 sep-11 kl 19:35 »
Precis samma sak har hänt i mitt hönshus, med två olika tuppar. Den första var bara ett år, kärnfrisk. Hittades död ute i hagen, ingen skada av något slag. 3 år senare dog en annan tupp, också bara ett år gammal. Stendöd på golvet, inga skador.
Hjärtattack är vad jag gissat, de hade benen utsträckta som i hastig kramp. Vet inte, men kanske unga tuppar tar i för mycket, galer och uppvaktar, så deras små hjärtan orkar inte med...

Dela detta:

* Inloggade just nu

334 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser