Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Diskmaskin som brölar vid uppvärmning  (läst 5323 gånger)

Snowy

• -
Diskmaskin som brölar vid uppvärmning
« skrivet: 18 sep-11 kl 18:16 »
Tror att alla vitvaror i mitt hus håller på att gå på sista valsen...iallafall jag har en diskmaskin som jag egentligen inte stör mig på, men folk på besök kommenterar hela tiden att något knas är det med den.
Den går tyst och fint, men när den kommer så långt fram i programmet att den ska värma upp vattnet- ( den är installerad på kallvattnet) så börjar den bröla i 1-2 minuter och vid sista uppvärmningen 30 sekunder. Jag har listat ut att det har med uppvärmningen att göra för vid endast avsköljningsprogram så sätter den inte igång med detta bröl.
Någon som vet om det är något enkelt att fixa själv. Annars får den bröla på tills den stannar totalt, för disken blir ren iallafall :)

torbjorn

• Medelpad
SV: Diskmaskin som brölar vid uppvärmning
« Svar #1 skrivet: 18 sep-11 kl 20:47 »
Det skulle kunna vara någon kontaktor eller relä för värmeelementet som brummar, t ex för att det har kommit något skräp mellan järnkärnorna, termostat som inte riktigt kan bestämma sig för att vara tillslagen, eller styrelektronik som krånglar.

Kapsyl

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 18 sep-11 kl 21:46 »
Trefas-prylar som tappar en fas kan ha ljud för sig. Den kanske tappat en fas.

_ingemar_

« Svar #3 skrivet: 18 sep-11 kl 22:23 »
de hushålls diskmaskiner jag har sett har en vanligt enfaskontakt

Snowy

• -
« Svar #4 skrivet: 19 sep-11 kl 08:51 »
Är det något jag kan kolla, åtgärda eller ska jag bara låta den bröla på ?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 19 sep-11 kl 22:49 »
Var uppmärksam på om det börjar lukta bränt (typ bränd plast eller bränd elektronik) om maskinen, i så fall är det nog bäst att inte fortsätta använda den utan att åtminstone ta reda på felorsaken.

Snowy

• -
« Svar #6 skrivet: 20 sep-11 kl 16:18 »
Var uppmärksam på om det börjar lukta bränt (typ bränd plast eller bränd elektronik) om maskinen, i så fall är det nog bäst att inte fortsätta använda den utan att åtminstone ta reda på felorsaken.
Det ska jag göra, men det finns inget enkelt jag kan kolla som ögat ser, som orsaken kan vara... annars får den bröla på ett litet tag till, så länge den fungerar så. Den är 10 år.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 20 sep-11 kl 19:58 »
Du skulle kunna försöka lyssna efter varifrån oljudet kommer - om det kommer från luckan där programverket sitter eller om det kommer från maskineriet nertill.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #8 skrivet: 21 sep-11 kl 14:46 »
Är det kontaktorn som brummar då kan man öppna maskinen där elektroniken sitter, dvs troligen i botten och oftast kan man ta bort en smal plåt under luckan. Sedan så blåser du in där ordentligt med tryckluft så kanske kontaktorn blir ren igen.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Dela detta:

* Inloggade just nu

260 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser