Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värper inte.  (läst 1466 gånger)

freeky

• Gäst
Värper inte.
« skrivet: 19 sep-11 kl 09:42 »
Jag har läst här i nån tråd att man kan se på hönsens kam,slöt och kloak om dom är aktiva värkars och jag tror jag har ett hum om vilka av mina hönor som inte värper.Jag tror inte att alla slutat värpa pga. ålder,jag tror att fördelningen är ungefär 2 för gamla och 4 relatvit unga.Frågan är om dom unga kommer igång igen eller är det kört?Och om dom kommer igång igen,ändras färgen på kammen eller förblir den blek och fnasig?
Sen verkar det som att en av mina silkeshönor vill riva,hon har legat sen i förrgår och är bra grinig så jag tänkte lägga under några hedemoraägg.Hur många är rimligt att lägga under?Jag kan väl kanske tycka att det är lite dumt att hon ska ruva nu inför vintern,men vi har både plats och resurser att hålla dom varma så vill hon så får hon gärna göra det.

freeky

• Gäst
SV: Värper inte.
« Svar #1 skrivet: 19 sep-11 kl 21:32 »
Ingen som vet om hönsen som inte värper nu kan komma igång igen?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 19 sep-11 kl 21:35 »
Ingen som vet om hönsen som inte värper nu kan komma igång igen?
Det är en ganska vanlig tid för höns att inte värpa nu. Höns som inte är kläckta i år ruggar som regel och har då värpuppehåll. Har man extra ljus till dem kommer de igång igen på 6-9 veckor. Har dom inget extraljus kommer de igång till våren.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 20 sep-11 kl 00:34 »
Dom som har knallröd kam är i värpläge dom med blekare värper inte.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

freeky

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 sep-11 kl 07:56 »
Okej,va skönt att höra,då kanske dom kommer igång till våren igen,vet inte om jag ska ha nåt extraljus för jag har ingen aning om hur det påverkar hönsen.Hur gör ni andra?Och hur är det med kammarna,blir den röd igen när dom kommer igång att värpa?

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #5 skrivet: 20 sep-11 kl 08:29 »
Okej,va skönt att höra,då kanske dom kommer igång till våren igen,vet inte om jag ska ha nåt extraljus för jag har ingen aning om hur det påverkar hönsen.Hur gör ni andra?
Har inte extraljus nu, men tänker kanske ha det i nya hönshuset. Har läst här att hönsen må ha minst 14 timmar ljus om man vil ha ägg.
Mina började värpa redan i januari utan extra ljus.
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 20 sep-11 kl 11:08 »
Okej,va skönt att höra,då kanske dom kommer igång till våren igen,vet inte om jag ska ha nåt extraljus för jag har ingen aning om hur det påverkar hönsen.Hur gör ni andra?Och hur är det med kammarna,blir den röd igen när dom kommer igång att värpa?

Låt dom rugga klart , du ser när det inte är så mkt fjädrar på golvet längre . Sen kan du ju ge dom lite extra ljus på morgonen o på em .
Jag gör det framförallt för att dom ska slippa sitta i mörker så många timmar . När dom har ljus så umgås dom , äter , pillar runt .
Och jag driver inte hårt med värpfoder o starka lampor utan det är lite lagon så att säja .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

719 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser