Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Övergöda??  (läst 4350 gånger)

Maybee

• Västergötland
Övergöda??
« skrivet: 19 sep-11 kl 10:19 »
Hej!
Här är en fundering från en alldeles grön biinnehavare: Finns det risk att man kan ge för mycket vinterfoder till sina bin? Vad händer i såna fall?

Har gett dem tre givor (Bifor) i  4liters-ballonger och, slurp, så har de dratt ner allt på nolltid. Törs jag utfodra mer? Bör jag i så fall ge 60 el 66% lösning?

Tackar ödmjukast för råd o tips!  :)

tinna.m

• Skåne
SV: Övergöda??
« Svar #1 skrivet: 19 sep-11 kl 10:28 »
Fortsätt mata. Att bi'na drar ner foder snabbt är bra. 16-20kg socker behövs över vintern. Det är sockermängden som avgör hur mycket de ska ha. Vattnet har du till att lösa sockret. De kan ju inte dra ner mer än de har plats på lagret. Är det avläggare eller fullstora samhällen du har?
Kul med bi'n.  :D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Maybee

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 19 sep-11 kl 10:48 »
Tack för svar Tinna!
OK - då fortsätter jag ge dem tills det verkar ta stopp helt enkelt.
Ja, riktigt spännande o skoj med bin! :D En hel vetenskap att försöka ta till sig bara.... ;-) Skaffade dessa avläggare i slutet på juli o har "byggt ut" dem med en låda till.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #3 skrivet: 19 sep-11 kl 12:41 »
Som Tinna skriver så behöver de nog en hel del mer än du gett dem hittills, men om de står på två LN-lådor är det lite onödigt att mata ända tills det tar stopp, så mycket foder gör de inte av med under en vinter så håll ändå lite koll på hur mycket du ger dem. Ger du för mycket så har de foderramar kvar till våren. Dessa foderramar behöver du då hålla koll på så att de inte hamnar i skattlådan, men håller du bara koll på dem till försommaren passar de bra att ge till nästa års avläggare.
« Senast ändrad: 19 sep-11 kl 12:43 av olof »

Maybee

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 19 sep-11 kl 13:44 »
Som Tinna skriver så behöver de nog en hel del mer än du gett dem hittills, men om de står på två LN-lådor är det lite onödigt att mata ända tills det tar stopp, så mycket foder gör de inte av med under en vinter så håll ändå lite koll på hur mycket du ger dem. Ger du för mycket så har de foderramar kvar till våren. Dessa foderramar behöver du då hålla koll på så att de inte hamnar i skattlådan, men håller du bara koll på dem till försommaren passar de bra att ge till nästa års avläggare.

OK, tack för tipset olof! Jag skriver upp hur mkt de får så då har jag lite koll...

olof

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 19 sep-11 kl 15:17 »
Om de däremot stått på en LN-låda hade det bara varit att mata på, en helt full sådan låda är rätt lagom för vintern.

matti

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 19 sep-11 kl 16:29 »
Bär dom upp sockerfoder till skattlådorna om dom har mycket kvar i yngelrum till våren?

olof

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 19 sep-11 kl 16:46 »
Förmodligen lite, men jag är tveksam om det är i en sådan omfattning att det är ett problem eftersom det bara skulle hända när det både råder bra drag samtidigt som det är platsbrist i yngelrummet och platsbristen når ramar som de inte åt rena under vintern istället för ramar som de själva nyligen fyllt med honung.

matti

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 19 sep-11 kl 16:53 »
okay! smart svar!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 20 sep-11 kl 09:50 »
Annars är det väl smart att göra som Olof skrev tidigare, dvs låta dem dra ner mycket sockerlösning och sedan använda överskottet till avläggare till våren. Om man tar bort de ramar man bedömer att de inte behöver tidigt på våren, så är ju risken liten att man råkar slunga sockerlösning.

Själv har jag inte haft bin så länge, och håller på att öka antalet samhällen. Har under hela året i år lidit av att jag inte har utbyggda ramar eller ramar med foder i, i tillräcklig mängd. Så om jag lyckas med det har jag tänkt låta bina bygga ut och fylla så många ramar de förmår nu under hösten. Är det någon som har tankar eller tips angående detta?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #10 skrivet: 20 sep-11 kl 10:56 »
Kör på , ser till att det är lätt att hålla kupan varm , de o utbyggda ramar kan du med fördel ha i anslutning till där de hämtar foder , bredvid eller under  ;D

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sanntos

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 20 sep-11 kl 12:50 »
... har jag tänkt låta bina bygga ut och fylla så många ramar de förmår nu under hösten. Är det någon som har tankar eller tips angående detta?

Wictor har skrivit om det tidigare, jag har inte ännu prövat det själv

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 27 sep-11 kl 12:29 »
Hej

Om du droppar i ett par droppar med karamellfärg i sockervattnet (t.ex. röd, grön eller blå) så är det lätt till våren att se skillnad på ramar med foder och ramar det kommer honung i. Jag har aldrig sett honung som har någon av dessa färger.

Lycka till.
//Roger

Maybee

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 27 sep-11 kl 19:34 »

Om du droppar i ett par droppar med karamellfärg i sockervattnet (t.ex. röd, grön eller blå) så är det lätt till våren att se skillnad på ramar med foder och ramar det kommer honung i. Jag har aldrig sett honung som har någon av dessa färger.

Smart!! Har inte heller sett nån sådan honung :-) Tackar för tipset!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 27 sep-11 kl 20:08 »
Kan man vara helt säker på att färgen inte är skadlig för bina? Själv undviker jag alla färgämnen om jag kan, känns inte helt bra att ge det till bina.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lindell

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 27 sep-11 kl 20:19 »
Börjar bina flytta runt fodret blir allt bara fel med färg lite överallt. Det är relativt enkelt att hålla koll på foderramarna. De är överst i översta lådan.
Ge dem inte mera foder än de behöver. Ett litet samhälle behöver inte 20 kg socker.
Jag hade hellre blandat foder och gett på våren än att gå omvägen över överblivna foderramar.
En del extra jobb eller problem skapar man alltså själv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser