Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur stort vinterhus behövs??  (läst 2224 gånger)

mysk-åsbomamma

• Uppland
hur stort vinterhus behövs??
« skrivet: 19 sep-11 kl 10:38 »
Hej Jag undrar lite hur stort vinter hus som behövs till två myskankor? Tanken är att de ska ha ett mindre kryp in som är isolerat och att de ska vilja vara ute rätt mycke dagtid. Men vad är minimum? Räcker ett hus som är ca 1½m *1 m?  (Blir det mycke kallt och snöstorm en längre tid, har jag så de kan gå in i ett uthus med ytor att röra sej på.)
Det är gott om plats för dem att ligga där nu men de är bara ungdjur än. 

Myck nytt att klura på så här inför första vintern med ankor.

En annan fundering jag har är om rovfåglar kan ta myskankor? halv vuxna/ vuxna idivider?
Ska bygga vinter gård till hönsen med tak mot rovfågel. Men hur är det med ankorna???? de är ju större....
Vi har bara haft ngt enstaka besök av rovfågel och det brukar vara på hösten börja av vintern ca 1-2 gånger per år.

Tacksam för alla svar och tipps!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: hur stort vinterhus behövs??
« Svar #1 skrivet: 19 sep-11 kl 10:59 »
Mina är ute oavsett väder. Brukar skotta om det är mycket snö. Jag bor iofs i Skåne, men har oisolerade hus. Enligt reglerna får man ha 4 ankor per kvadratmeter vid tillgång till utevistelse. Det tycker jag faktiskt är ganska lagom, men mina är ute i princip alla ljusa timmar.

För regler se : http://www.jordbruksverket.se/download/18.6b0af7e81284865248a80002467/2010-015.pdf sid 44.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 19 sep-11 kl 11:20 »
Jag har en storvuxen mysktrio och ett oisolerat hus på 1,5m2. Vintertid strör jag tjockt med halm så att golvet blir "varmt". Mina är också ute i alla väder. Jag har dock ett frostfritt hönshus där jag kan ta in dom om nattemperaturen sjunker under -15
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 19 sep-11 kl 14:14 »
va bra då behöver jag inte bekymra mej för att det är för litet.
Ngn som vet ngt om rovfåglar???!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 19 sep-11 kl 14:34 »
Har du stora rovfåglar, havsörn eller kungsörn, så tar de tveklöst vuxna ankor. Mindre rovfåglar tar i allmänhet inte vuxna ankor, däremot ällingar. Om det finns gott om vegetation, buskar och småträd, så hjälper det till att skydda dina fåglar mot rovdjursattacker.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 19 sep-11 kl 14:49 »
Har inte så stora rovfåglar här det är ngn typ av hök. Inte så stora,som en åsbo höna ungefär...
På sommaren är det gott o träd och buskar som skydd, det är när bladen faller som det blir bättre insyn.
De har hittils bara tagit två ungtuppar (på 3 år) som liksom var över så det gjorde inte så mycket. Det är ju alltid tråkigt att bli av med ngt djur men hadde det varit bästa värphönan hade det varit värre.

Men då borde ankorna inte vara så hotade då...

Tack för era svar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser