Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns= Rått invasion  (läst 2972 gånger)

Ponnier

• Bemöt andra som du själv vill bli bemött!
    • Blekinge
Höns= Rått invasion
« skrivet: 19 sep-11 kl 18:15 »
Nu är det ett antal år sedan vi hade höns,men börjar smått fundera på att skaffa igen,fast endast 2-3 stycken hönor och 1 tupp så klart.
MEN när vi hade höns så hade vi rena invasionen av råttor.Stora feta äckliga som alltid sprang längs väggar och golv.Hur sjutton ska man undvika dessa otäcka varelser?  :-\
Du får det svar du förtjänar.

Xoot

• Gäst
SV: Höns= Rått invasion
« Svar #1 skrivet: 19 sep-11 kl 18:19 »
Råttgift i betboxar, slagfällor, levandefångstfällor och täta ibland i nya råtthål.  :)

Går att utrota lokalt. Men det är nog nu man ska börja eftersom många springer in i ladugårdar nu.
I vintras tog jag 8st råttor samtidigt i en levandefångst.

Skjuter med luftgevär om någon fångas levane.

Fast denna metoden behöver man upprepa varje år, men är man ihärdig så kan man utrota lokalt på en månad.

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #2 skrivet: 19 sep-11 kl 19:07 »
Det finns en tråd om detta du kanske hittar mer info där http://www.alternativ.nu/index.php?topic=84801.0

men som ovan sagt så tror ju jag att man få ta rått gift

Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 19 sep-11 kl 19:46 »
Om du inte har några råttor i dina utrymmen nu så är det ganska enkelt att undvika råttinvation.

1. Håll allt foder i täta tråg, hinkar eller tunnor.
2. Fodra hönsen såpass att de äter upp det varje dag. Om det är mat kvar i hos hönsen på kvällen. Stäng in det i råttsäkrat utrymme.

På detta sätt har inte råttorna något intresse av att vara hos hönsen ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #4 skrivet: 19 sep-11 kl 19:51 »
Jag har all mat väl instängd! Hittade en mus förra vintern och den avlivade hunden snabbt.

challe:)

• Småland
« Svar #5 skrivet: 19 sep-11 kl 19:58 »
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 19 sep-11 kl 20:11 »
Katter masser av katter  ;D våra 5 håller rent faktiskt trots massa höns o fodersilo på gården .
Katterna är feta o goa kan jag lova.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Råless

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 19 sep-11 kl 20:42 »
Just prexis. Katter måste vara oslagbara som råttfångare, självständiga men hyfsat sociala är dom också, rekommenderas.  :)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 19 sep-11 kl 20:43 »
Katter som varkligen kan jaga finns på katthem.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Broberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 sep-11 kl 21:13 »
Katter som varkligen kan jaga finns på katthem.

Ja, skulle aldrig skaffa katt från något annat ställe. "Besiktade och klara" brukar de också vara.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #10 skrivet: 19 sep-11 kl 21:21 »
Börja med några utekatter. De ska ha mat och trivas, ta väl hand om dem de är värda mycket. Jag ser inget problem i att ta hand om vuxna katter.

Vissa individer jagar, andra gör det inte så skaffa några stycken. Vi har 6 inne-utekatter varav 2 är mycket bra jägare, 3 är nyfikna men inte så duktiga, 1 är ointresserad av jakt. Det sitter i generna, detta är raskatter som började sina liv som innekatter men kommer ändå hem med allt som kommer i deras väg - man blir t.ex. förvånad att de kan få in en hare genom kattluckan.

Katten har haft en avgörande betydelse för att människan överhuvudtaget ska kunna vara bofast och trots fällor och gift har inte mycket ändrats i det avseendet.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 19 sep-11 kl 22:22 »
Ger man bara katterna mat första tiden på nytt ställe då lär dom sej stanna . Mina katter sover gärna inne hos hönsen på vintern när det är kallt o käkar upp alla möss o råttor som tar sej in . Dom får inget foder alls , bara jagar själva o flera av dom är tidigare innekatter .
Nu har jag en katt som sover i stalletvarje natt där många av mina fåglar bor .

Det är så mysigt med en varm mätt o belåten utekatt på en svinkall vintermorgon när jag öppnar hönshuset  ;D

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 19 sep-11 kl 22:31 »
Men kan man ha råttgift utlagt och samtidigt ha katter??? Om katten tar en mus eller råtta, blir katten dålig av giftet då? Eller hur funkar det???

Xoot

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 19 sep-11 kl 22:37 »
Men kan man ha råttgift utlagt och samtidigt ha katter??? Om katten tar en mus eller råtta, blir katten dålig av giftet då? Eller hur funkar det???

Råttgiftet som man får av anticimex idag är per kroppsvikt så egentligen borde en katt kunna äta en sådan råtta.
Men tycker inte att man borde chansa. Finns katter så bör man undvika giftet. Ja likaså om hundarna tar skadedjuren.

Daniel1983

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 19 sep-11 kl 22:44 »
Råttgiftet som man får av anticimex idag är per kroppsvikt så egentligen borde en katt kunna äta en sådan råtta.
Men tycker inte att man borde chansa. Finns katter så bör man undvika giftet. Ja likaså om hundarna tar skadedjuren.

Det var det jag tänkte. Dumt att chansa.

Xoot

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 19 sep-11 kl 22:59 »

Det var det jag tänkte. Dumt att chansa.

Då kanske du inte kan använda slagfällor heller?
Investera i levandefångstburar! Du kan ta flera stycken samtidigt i en sådan. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

164 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser