Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Loman och rugning  (läst 2859 gånger)

ninasekologiska

• Västergötland
Loman och rugning
« skrivet: 21 sep-11 kl 12:58 »
Jag har haft Lomanhöns i 3 år. Valgte denna ras för att unnvika rugning. Nu har en av dom lagt sig gott till på ägg...Har någon av er erfarenhet med Loman som inte jag har när det gäller rugning?

Xoot

• Gäst
SV: Loman och rugning
« Svar #1 skrivet: 21 sep-11 kl 13:34 »
Jag förstår faktiskt inte riktigt vad eller hur du menar.

Mina Lohman ruggar precis samma tider som övriga höns.
Är det ruggtiden, väntetiden eller kom-igång-tiden som du undrar över?

anders 67

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 21 sep-11 kl 13:38 »
Är nog ruvning som det handlar om  ;)
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Juppepinne

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 21 sep-11 kl 13:41 »
Antar att du menar ruvning? Eller har jag fel?
Lohman kan ruva men det är ingen egenskap man vill se hos denna hybrid eftersom det endast är för värpning de har tagits fram. Det förekommer väldigt sällan, men har de det bra så kan de vara villiga att lägga sig och ruva.
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

johe71

« Svar #4 skrivet: 21 sep-11 kl 15:21 »
Lohman kan ruva men det är ingen egenskap man vill se hos denna hybrid eftersom det endast är för värpning de har tagits fram.

samtidigt så är det väl få hönor oavsett ras som ruvar under sitt första år (eller har ja fått helt fel uppfattning från de höns som jag umgås med)?

Och eftersom värphybrider i kommersiell verksamhet nästan alltid slaktas ur efter första värpcykeln så är ju ruvlusten inget man direkt fokuserar på att avla bort då den ändå inte kommer att visa sig under tiden som hybriden lever...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 21 sep-11 kl 16:46 »
samtidigt så är det väl få hönor oavsett ras som ruvar under sitt första år (eller har ja fått helt fel uppfattning från de höns som jag umgås med)?

Det är nog något du fått av att dina höns för här lägger sig så gott som ALLTID de hönor som är av en ruvvillig ras sig på ägg under sitt första levnadsår. Dv kochina kan om man tillåter dem lägga sig strax efter de börjat värpa. Dvs. 5-6 månaders ålder. Likaså Chabona. Jag har en höna av blandras Chabo/Dv kochin som denna vår blev 2 år. Hon ruvade förra våren och i år är hon inne på sin 3:e kull. ;D

Värphybriden lohmann har vi haft under alla år och det är vid 3-4 tillfällen vi varit med om att de fått modersinstinkter (tagit hand om kycklingar) och 1-2 tillfällen en ruvat (men reste sig efter 1 vecka). Och våra lohmann har fått gått så länge de orkat (undantag 2st hönor jag slaktade för 2 veckor sedan men de hade hunnit blivit 5-6 år gamla de med). Dvs. blivit från 3-15 år gamla men vanligast runt 5-7 år.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

ninasekologiska

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 24 sep-11 kl 12:40 »
Tack så mycket, då kör vi. 

ninasekologiska

• Västergötland
Rugetid för Loman
« Svar #7 skrivet: 24 sep-11 kl 12:41 »
Hur många dagar ung ruver höns?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Rugetid för Loman
« Svar #8 skrivet: 24 sep-11 kl 12:53 »
21 dagar
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser