Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hökattack  (läst 5339 gånger)

RonjaRövardotter

• Jämtland
Hökattack
« skrivet: 21 sep-11 kl 17:00 »
Är nu mycket ledsen och upprörd för nu har troligen en duvhök tagit en av våra unghönor på ca 6 mån. Dottern öppnade dörren och såg en viltfärgad fågel flyga upp från en buske och sen hittade vi hönan liggandes med skador på rýgg samt en del av bringan bortsliten. Hur ska jag på bästa sätt skydda mina älsklingar i fortsättningen? Kommer duvhöken även att försöka ta sig igenom hönsnätstaket? Kan jag locka ditt den och försöka be nån jägare skjuta den? Känns så trist om hönsen inte får gå lös alls längre då det är det jag tycker är allra mysigast med dem´.
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).
Planerar för inköp av en cane corso 2013!

mt_knot

• Skåne
SV: Hökattack
« Svar #1 skrivet: 21 sep-11 kl 17:23 »
Duvhökar är fridlysta och extra jobbiga vid denna årstiden, dom flyttar lite på sig och stannar gärna där det finns mat, tex vid fasanuppfödningar och hönsgårdar. Det är inte bara att skjuta den hur som helst. Jag är osäker på dagens lagstiftning, men när jag jobbade som jaktelev för drygt 20 år sedan fick vi länstyrelsens tillstånd att fånga dom levande och släppa ett par mil söder ut. Jag har för mig att man fick skjuta i direkt anslutning till uppfödningen eller vid pågående angrepp, det gjorde iaf jägaren på godset. Men det kan ha varit olovligt!

Johan

Tännlappen

• -
« Svar #2 skrivet: 21 sep-11 kl 17:59 »
Till vår allas glädje är denna fina rovfågel fridlyst,har varit mycket illa ute tidigare men börjat återhämta sig som tur är. Som hobbyhönsägare får man räkna med att någon Höna blir uppäten,Hönan har levt fritt och gott. Har du nät över hönsgården bör dina Höns gå säkra.

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 21 sep-11 kl 19:17 »
Ja inte är det då till min stora glädje att hökjäveln ätit min höna. Visst, jag har nät över hönsgården men en av anledningarna till att jag vill ha höns är att de ska kunna gå lösa på vår stora gård när vi är hemma men det tycks visst vara slut med det, stackars små hönor :'(. Fick jag tag på fanskapet skulle jag banne mig vrida nacken av den!
Bor i paradiset med sambo, barn, katter, quarter, exmooreponny, shettis, gotlandskaniner, höns (hedemora, faverolle, dvkochins, appenzeller,  isbarkorsningar).

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #4 skrivet: 21 sep-11 kl 19:21 »
Han flög en sväng över här igår men skator och kråkor far runt och irriterar. Själv var jag ett par hundra meter bort och hönsen låg tysta under vinbärsbuskarna.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

mt_knot

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 21 sep-11 kl 21:45 »

Tännlappen

• -
« Svar #6 skrivet: 21 sep-11 kl 22:16 »
Ja inte är det då till min stora glädje att hökjäveln ätit min höna. Visst, jag har nät över hönsgården men en av anledningarna till att jag vill ha höns är att de ska kunna gå lösa på vår stora gård när vi är hemma men det tycks visst vara slut med det, stackars små hönor :'(. Fick jag tag på fanskapet skulle jag banne mig vrida nacken av den!
Är så att man blir lite arg i början men det är övergående ska du se. Friheten har sitt pris om man säger så. Gjorde alla hobbyhönsägare som man kan tänka i stundens hetta så blev tyvärr vår vackra rovfågel utrotad och det på grund av några hobbyhöns,helgalet får man säga. Man får skydda sina hönor så gott det går och låta dom vilda djuren vara ifred,vill man döda allt vilt omkring sig ska man inga Hönor ha tycker jag.

Tännlappen

• -
« Svar #7 skrivet: 21 sep-11 kl 22:18 »
........Glömde....en radio på är inte fel iallafall, inte helt fel......P1 är bra.

Xoot

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 21 sep-11 kl 22:24 »
Har provat många saker utan resultat. Någon som kan bekräfta lyckade lösningar?
Har fått ta lagen i egna händer två gånger detta året i brist på andra lösningar.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 sep-11 kl 22:33 »
Hönsgård med taknät är det som hjälper. Det sätter även stopp för skatorna.

Xoot

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 sep-11 kl 22:36 »
Hönsgård med taknät är det som hjälper. Det sätter även stopp för skatorna.

Sant.

Men för oss som byggde för liten hönsgård från början och lider av ha-begär när det gäller höns.
För oss så är det tråkigt när man brukar öppna dörren ut mot den gröna fina trädgården.  :D

Rosten

• Närke
« Svar #11 skrivet: 21 sep-11 kl 22:37 »
Dom mesta brukar stänga in hönorna i 4-6 dagar.
Då brukar höken tröttna att vänta och flyga någon annan stanns.
Så gör vi och det brukar funka bra.

Tydligen är det några fler som har problem just nu.
Vi har mest problem när ärtorna är mogna.
För då kommer det mycket duvor vilket gör att vi har massor av duvhökar just då.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=120015.msg1087484#msg1087484
« Senast ändrad: 21 sep-11 kl 22:40 av Rosten »

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 22 sep-11 kl 06:59 »
Nä visst är man extra förbaskad precis när det hänt och visst vill jag ha rovdjur i vårt fina land såsom både fåglar och vargar men det gjorde så ont i mig att se den lilla fina hönan ligga där och blivit levande äten. Usch. Jag är en sån person som fäster mig mycket vid mina djur och gör allt för arr de ska ha det bra vilket gör att jag har svårt att förlika mig med händelsen.

Jag har en stor hönsgård med tak men hönsen vill ju faktiskt ut, öppnar jag dörren så springer de ut så fort de kan  ;D och självklart vill jag att de ska kunna fortsätta ha den friheten.

Nej, nu får de vara inne ett tag och sedan blir det P1 som gäller! Undrar varför höken avskyr den kanalen? ;)

pålle

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 22 sep-11 kl 07:04 »
Nä visst är man extra förbaskad precis när det hänt och visst vill jag ha rovdjur i vårt fina land såsom både fåglar och vargar men det gjorde så ont i mig att se den lilla fina hönan ligga där och blivit levande äten. Usch. Jag är en sån person som fäster mig mycket vid mina djur och gör allt för arr de ska ha det bra vilket gör att jag har svårt att förlika mig med händelsen.

Jag har en stor hönsgård med tak men hönsen vill ju faktiskt ut, öppnar jag dörren så springer de ut så fort de kan  ;D och självklart vill jag att de ska kunna fortsätta ha den friheten.

Nej, nu får de vara inne ett tag och sedan blir det P1 som gäller! Undrar varför höken avskyr den kanalen? ;)
Lyssnar dom på vetandets värd då blir dom ju inte dummare :)

rackarns

• Närke
« Svar #14 skrivet: 22 sep-11 kl 16:05 »
Jag har mina instängda nu sedan 3 dagar tillbaks. Höken var här ett par dagar och dödade hönor för mig, även räven var här samtidigt.. Sedan var det lugnt en vecka, och så kom höken igen och tog 3 stycken. Så nu är de instängda tillsvidare. Eftersom jag planerar nya hönsgårdar så vill jag inte bygga dyrt på de som redan finns. Så jag tänkte antagligen köpa fruktnät och sätta i taket på gårdarna. Håller nog inte när snön kommer men då behöver jag dem antagligen inte längre ändå.

Någon som vet om det funkar att sätta snöten tvärs över? Eller det listar höken ut att komma imellan?

Tännlappen

• -
« Svar #15 skrivet: 22 sep-11 kl 17:01 »
Provat tvättlina,Höken kom imellan men lyckades inte ta någon Höna, nu finns det mycket växtlighet som ger ett gott skydd,mycket svårt att göra en avancerad attack.

Glänta

• LåtHjärtatBultaEmellanåt! Stoppa Resursslöseriet!
    • Västergötland
« Svar #16 skrivet: 22 sep-11 kl 17:51 »
mycket växtlighet som ger ett gott skydd,mycket svårt att göra en avancerad attack.
Precis vad jag funderade på innan jag kom ner till Tännlappens inlägg. Kanske plantera buskar, lämpliga att ta skydd under. Om än inte vare sig en snabb eller 100-procentig lösning.
« Senast ändrad: 24 sep-11 kl 11:51 av NaturBosse »
Vill ut från stan till skog o äng - men inte ensam. 178 cm förtidspens. singel. Älskar även att komma till nya insikter.
Vill ge livsrum åt varg, vitrygg, svart stork, asbaggar, dysterspindling, kärrskinn, dyveronika, vildbin och annat som berik
Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd

rackarns

• Närke
« Svar #17 skrivet: 23 sep-11 kl 21:37 »
Vi har en vid gran, eller någon form av buskig minigran, som en del av hönsen tar skydd under, kanonbra!Eftersom de itne äter barren och trädet är så tätt växer inget gräs under, så där sandbadar de också.
Men idag var jag och köpte skyddsnät och ska montera det över gårdarna imorgon. Kostade 6 kronor / kvm på  Bauhaus, känns överkomligt.

RonjaRövardotter

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 24 sep-11 kl 17:43 »
Vi har reden en mycket lummig trädgård med ca 20 träd och vansinnigt mycket buskar så hönsen har väldigt mycket att söka skydd under men det hjälpte ju föga. Nu får de vara instängda i hönsgården resten av säsongen  :(.

Tännlappen

• -
« Svar #19 skrivet: 25 sep-11 kl 00:15 »
Kan ju släppa ut Hönsen när du är ute och röjer i trädgården så får dom vara ute lite i det fria. För egen del börjar den lite farligare tiden när löven faller av träden,men som jag sagt tidigare i en tråd så har fler Hönor genom åren dött av ålderdom eller sjukdom än olika rovdjur ätit upp dom.  8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

192 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser