Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fodertråg  (läst 1433 gånger)

Kristofer

Fodertråg
« skrivet: 23 sep-11 kl 09:22 »
Vilket är ditt bästa tips för utfodring av kultingar?
Vad använder ni för fodertråg?
Jag föreställer mig att det vore bra med ett par meter avlångt som står stadigt på marken och som har något slags avskärmningar mellan matplatserna, men finns sådana att köpa?

Fredrik L

• Lever min dröm...
    • Skåne
SV: Fodertråg
« Svar #1 skrivet: 23 sep-11 kl 09:51 »
Har begränsad erfarenhet men delar gärna med mig av den. Har en sugga med tio kultingar. Har använt två olika tråg..

1. "Höganäs tråg" fastgjutna i cement. tungt och stabilt så grisarna välter det inte. men samtidigt ett svin att välta när man behöver tömma ut regnvatten eller skit som de bökat upp.
2.´Kluvet metall rör, ca 30 cm i diameter, med påsvetsade gavlar. Tre meter långt, stabilt men fortfarande hanterbart

Min erfarenhet är att nummer två är att fördra då de gärna bökar upp jord i det  samt efter en sådan här sommar så är det skönt med ett tråg som går att välta utan att man behöver förta sig.
Återskapar igenväxta beten och ogräsbemängda vallar & renoverar hus .

Existens?

• Gäst
SV: Fodertråg
« Svar #2 skrivet: 28 sep-11 kl 16:53 »
Om man vill att kultingarna ska ta sig bra, så behöver dom en avskild hörna där dom får äta ifred, annars tar ju de stora allting. Och då behöver inte trågen vara så ofantligt stabila, det tar ju ett tag innan de små kan välta dom. En automat är ju det allra bästa, helst fastsatt på stolpar, så den sitter fritt en bit upp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

286 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser