Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag vill bli biodlare!!!  (läst 1705 gånger)

Ling

• Jämtland
Jag vill bli biodlare!!!
« skrivet: 23 sep-11 kl 14:15 »
Jag är en tjej på 30-år, med ett genuint naturintresse och bor på landet med höns katter hästar och hundar! Jag skulle vilja bli biodlare för jag tycker att det verkar vara en så himla fascinerande syssla-Jag har nyss anmält mej till en studie-cirkel hos studieförbundet vuxen-skolan om just biodling !- Jag varken vet eller kan nått om biodling....Vad bör man tänka på nu så här i början? (av vad jag hoppas kommer att bli mitt roligaste intresse!)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Jag vill bli biodlare!!!
« Svar #1 skrivet: 23 sep-11 kl 14:29 »
Hej,

Vad roligt, välkommen i biodlargänget! Biodling är verkligen fascinerande och man lär sig hela tiden nya saker. Och blir fascinerad och förvånad över vad de hittar på... :D

Ett råd från mig, lyssna på mångas åsikter och läs, läs, läs. Och skaffa ett par samhällen i vår för att prova! Om någon säger: "Du måste göra så här för annars (dör bina, går det illa....)" så le artigt men tänk själv innan du sväljer alla "sanningar" med hull och hår.

Lycka till med ditt nya intresse!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #2 skrivet: 23 sep-11 kl 16:46 »
...Vad bör man tänka på nu så här i början?...
Att det kan vara för sent på säsongen att bli med bin i år och nästa möjlighet att få tag i bin kommer i slutet av april eller början av maj. Så håll ut! Det absolut viktigaste är att läsa på tillräckligt och ha någon mentor nästa sensommar så att du har flera bra samhällen som går in i nästa vinter. Största risken för nybörjare är just att deras bin inte klarar första vintern och det skrämmer bort en del att inte orka göra en omstart. Med rätt förberedelser är risken mycket mindre för utvintring.

Sedan är det tyvärr så att många studecirklar i biodling inte blir av pga för få deltagare, blir den inte av, ta kontakt med läraren i alla fall och be om hjälp att få tag i någon som kan vara mentor. Bästa sättet att lära sig är att samtidigt både ha egna bin och assistera någon annan som har bin. Näst bästa sättet att lära sig är att lära ut, dvs att vara mentorn själv...

Abigail

« Svar #3 skrivet: 23 sep-11 kl 18:39 »
Du kommer ju att gå kurs, det är en bra början. Ett tips är att läsa igenom alla gamla trådar här. Eftersom biodlare sällan är överens och det finns lite olika sätt att göra på så kommer många olika synsätt fram här så du behöver vara orolig för att det är ensidig information du hittar här.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 23 sep-11 kl 20:36 »
 ;D Klart du ska bli med bin !

Så nu kan du sluta slösa bort ditt liv med många år utan bin !

Kräv att du ska ha snälla skötsamma bin , beroende på hur vintern har varit så variera tillgång på bin på våren , kanske ska du beställa nu , om du vill skörda honung till nästa år.

Annars är det brukligt att man köper en avläggare = ett litet samhälle som du sköter om och ser till att den växer och blir in vintrings duglig = stor och stark.

Fördelen med det är att samhällen växer med dina bi odlings kunskaper och är lätt hanterlig .

Här har du en länk till Sveriges bi odlare föreningen , mycket nytta att hitta och läsa på http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/2/1/

En bra bok att läsa som följer biodlings året http://www.biodlarna.se/website1/1.0.1.0/230/1/?item=prod_prod-s1/60 låna på bibblan eller köpa

mvh edward :P

Ps om man frågar 3 bi odlare hur man ska göra får du 5 svar och alla är rätt , man kan bi odla på de sätt som passar dej  ;D
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Dela detta:

* Inloggade just nu

319 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser