OK , problemen kvarstår trots många trådar som stöttoch blött frågan. Nu till sammanfattning och handling.
Byggt en källare som det det skall på en trästomme på som dockas på huset, golv, väggar och tak skall isoleras.
Har några sopsäckar med ull redan men skall iväg och klippa får snart hos folk så jag får ohärsket och sorterad ull.
Så tänkte mig så här, stöpa sorterade ullen i badkar med ljummet vatten med litet tvättmedel, sedan torka, applisera borax i mängden 8-10 % (de ullskivetillverkarna som jag sett har ca 15-20 men det räcker med mindre om man bara är ute enbart efter malskydd)
sedan fylls facken i golvet och väggarna med lösull som hålls uppe med någon fiberskiva eller stabil papp. några bitar i skafferidelen skall kläs med överblivet plexiglas så man kan ha en ispektionsmöjlighet på färgförändringar och eventuella skadedjur litet hål med några proppar för litet fuktmätning och aromkoll

Problemena som kvarstår är:
- Är stöpningen i kar enligt ovan nämnd metod den optimala ?
- vart får man tag på borax billigast? har sett att de har på claseons träkära men de borde ha på lantmännen e dyl ?!?
- Hur skall man applicera boraxsaltet?
- hur tätt skall man packa ? (hur många tackor per m2?

)