Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  höns kyckling med skadat ben  (läst 4711 gånger)

strömshall

• Skåne
höns kyckling med skadat ben
« skrivet: 24 sep-11 kl 04:57 »
Har en kyckling som jag såg i söndags att hon haltar och har tänkt flera gånger om det är en stukning men värsta tänkbara är om det skulle va brutet som jag tycker det hade man sett men inne i leden kanske det är någon skada, vill ej hon ska lida heller men vill ej ta livet av henne om det inte är så farligt, hon stöder på sitt ben när hon går men sätter sig när hon ska äta och matlusten är det inget fel på och hon hänger med sin kull på 14 kycklingar föda i juni, hur gör man kanske det blir halta lotta av henne får kanske ge henne lite tid till....  ???
Bor i en stuga med sambo två katter och tjugofem höns och en tupp. gillar blomster har ganska stort intresse för pelargoner, svampplockning, fiske och djur förstås.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: höns kyckling med skadat ben
« Svar #1 skrivet: 24 sep-11 kl 08:51 »
Alla kan stuka och vricka sig, både folk och fä  ;) Det är ju inget skäl till avlivning så länge hon inte förlorar gnistan.

Mitt första råd är att ge henne lite tid och se om det blir bättre.

När det är unga djur som börjar halta ska man alltid ta i beaktande att det kan vara Marek. Som regel blir det då sämre och hur fort det går kan skilja väldigt mycket. Märker man att det går utför så att hönan får svårt att gå och resa sig bör man avliva innan hon blir liggande helt :(

När det gäller om urvida en halt höna kan ha ett bra liv så är det bara att vänta och se. Vissa hönor som har problem med benen klarar sig fint och har trots sin haltning besvärsfria liv. Andra funkar fram tills dom blir könsmogna och tuppen börjar para. Då är det tyvärr inte ovanligt att bensituationen blir värre  :(

Hur man ska göra med halta kycklingar finns det därför ingen klockren standardlösning på. Man får ta en dag i sänder och se hor hönan funkar i gruppen.

Har man för avsikt att avla så är det dock en god tummregel att inte ha en halt höna i avelsgruppen.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
SV: höns kyckling med skadat ben
« Svar #2 skrivet: 24 sep-11 kl 09:28 »
När min Steve var liten så stukade han ena benet rejält.
Jag åkte såklart in med honom varpå dom rönkade å allt. (för att se så inget var brutet)
Skulle ge honom smärtstillande i en vecka..

Han var väl en månad när de hände.
Idag är han ett år och inga men från den historien..=)

/Majsan
You want some..Come get some

Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser