Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kläcka vintertid  (läst 6510 gånger)

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
kläcka vintertid
« skrivet: 24 sep-11 kl 14:52 »
Är det vanligt att man kläcker fram kycklingar under vintern ???
Skulle gärna vilja veta för och nackdelar..

sonja på slätten

• Halland
SV: kläcka vintertid
« Svar #1 skrivet: 25 sep-11 kl 21:23 »
Jag kläcker aldrig vintertid. Det innebär för mycket extra arbete om man vill ge dem bästa möjliga förhållanden. Mina höns har varken värme eller belysning  under vintern. Små kycklingar behöver bådadera. Visst värmer mamman dem, men de måste ju i såfall tillbringa den mesta tiden under henne. Och de hinner inte äta tillräckligt under den korta ljusa tiden för att växa bra.
Nej, april, maj och juni är bäst, kanske mars också om någon höna har kommit igång tillräckligt tidigt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 25 sep-11 kl 21:28 »
Jag kläcker fram kycklingar på vintern i äggkläckare.
Jag tycker inte att det är nåt problem alls . dom får bra foder och har värme i sitt rum + värmelampa och så kan man odla fram lite kattgräs tex eller grodda lite gottis åt dom .

Jag vill ha bra avelsmaterial som börjar värpa på försommaren oxå och så vill ha ha unga hönor som börjar värpa på höstkanten o värper över vintern.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

AnGu

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 25 sep-11 kl 21:37 »
Jag kläcker aldrig vintertid. Det innebär för mycket extra arbete om man vill ge dem bästa möjliga förhållanden. Mina höns har varken värme eller belysning  under vintern. Små kycklingar behöver bådadera. Visst värmer mamman dem, men de måste ju i såfall tillbringa den mesta tiden under henne. Och de hinner inte äta tillräckligt under den korta ljusa tiden för att växa bra.
Nej, april, maj och juni är bäst, kanske mars också om någon höna har kommit igång tillräckligt tidigt.
Det är nog en fråga med delade meningar. Och då beror det väl på hur hönsen lever , Värme, ljus osv som du skriver. Har man den tillgången så är det ju lätt att kläcka under vintern. Men dess svårare utan.

AnGu

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 25 sep-11 kl 21:39 »
Jag kläcker fram kycklingar på vintern i äggkläckare.
Jag tycker inte att det är nåt problem alls . dom får bra foder och har värme i sitt rum + värmelampa och så kan man odla fram lite kattgräs tex eller grodda lite gottis åt dom .

Jag vill ha bra avelsmaterial som börjar värpa på försommaren oxå och så vill ha ha unga hönor som börjar värpa på höstkanten o värper över vintern.

Jag tycker lite som du i denna fråga , kläcker man sommarkycklingar så hinner dem ej börja värpa innan hösten/vintern. Men kläcker man i början på året så hinner dem bli "klara" till sommaren.
Men då ska man ju ha tillgång till värme och ljus såklart !

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 25 sep-11 kl 21:43 »
Ja, Travelerhorses, du beskrev precis det jag menade med extra arbete!
Själv följer jag helst minsta motståndets lag
Och jag får faktiskt alltid ägg från de äldsta unghönorna på hösten, gällde även  mina stora Sussex på den tiden jag hade dem.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 25 sep-11 kl 21:59 »
Fast jag har så mkt olika fåglar i stallet  ::) så det är inget extra arbete direkt *S*
Nu har jag haft kläck här i onsdags tex , dom kycklingarna har nu åkt ner i en stor hammokdynslåda i sadelkammaren , nu kläcktes det 4 till i morse , dom ska ner i kväll då dom har torkat osv osv .
Att ge mat o vatten + pyssel gör jag ju hos mina andra hönsgrupper i stallet ändå o pysslar . Jag vill ha ägg året om o då får man se till att ha ungdjur .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

AnGu

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 25 sep-11 kl 22:05 »
Men så egentligen finns det inga nackdelar , förutom extra arbete ?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 25 sep-11 kl 22:28 »
Näe inte vad jag kan se , inte om man jämför just maskinkläckningar.
På mitt förra ställe bodde kycklingarna i ett rum vi inte använde tills dom var två månader sen ut i hönshuset där dom hade en värmelampa i ett hörn som dom kunde gå under för säkerhets skull.

Nu har jag smidigare då mina hönsgrupper bor i hästboxar i stallet och  kycklingarna i sadelkammaren .
Jag skulle inte släppa ut småpycklisar utan mamma på sommaren ändå pga blåst regn o rovdjur .
Det skulle ju bara bli fina dagar med stenhård övervakning.
Det är gaska så lätt att så lite gräs i en kartong o låta dom picka runt i , alfalfa växer oxå snabbt o bra .

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 26 sep-11 kl 08:46 »
Jag har ett tillägg till att det bara är merarbetet som är nackdelen med att kläcka sent....

Jag upplever det som att kycklingar som kläcks sent på sommaren och tidigt under hösten lättare blir krassliga (lösa magar, förkylningar och liknande) när den råfuktiga höstkylan slår till. Dvs de kycklingar som på hösten inte riktigt har hunnit bli unghöns ännu.

De kycklingar som  jag kläcker i januari, februari drabbas liksom inte i samma utsträckning som om jag kläcker i augusti, september....

Just därför kläcker jag väldigt sällan så sent på sommaren utan börjar hellre tidigt på vårvintern.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

AnGu

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 26 sep-11 kl 12:37 »
Jag har ett tillägg till att det bara är merarbetet som är nackdelen med att kläcka sent....

Jag upplever det som att kycklingar som kläcks sent på sommaren och tidigt under hösten lättare blir krassliga (lösa magar, förkylningar och liknande) när den råfuktiga höstkylan slår till. Dvs de kycklingar som på hösten inte riktigt har hunnit bli unghöns ännu.

De kycklingar som  jag kläcker i januari, februari drabbas liksom inte i samma utsträckning som om jag kläcker i augusti, september....

Just därför kläcker jag väldigt sällan så sent på sommaren utan börjar hellre tidigt på vårvintern.

Låter som en bra idée ! Att kläcka efter jul istället för innan jul :)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 26 sep-11 kl 20:52 »
Jag har upplevt motsattsen , att när det var den varma årstiden så frodades coccidos.
Under den kalla årstiden kunde jag bestämma vilken temp det var i rummet där kycklingarna bodde  så den blev jämnare .
Har ej haft förkylda kycklingar alls.

Fast extra arbete är en definitionsfråga , jag tycker det är extra kul  ;D

Magnus73

• Västerbotten
« Svar #12 skrivet: 26 sep-11 kl 21:16 »
Startar kläckaren på torsdag får känna efter om det blir merjobb eller inte

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #13 skrivet: 26 sep-11 kl 21:20 »
Mina kycklingar började kläckas i onsdags , nu har jag kläck ungefär var tredje dag här hela vintern.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #14 skrivet: 26 sep-11 kl 21:52 »
hej,

jag kläcker året runt och har inte upplevt några nackdelar... mina djur får växer de första 8 veckor i en källarrum med tillskotts ljus och värme, innan de flyttar ut till lagårn med de stora djuren. På vintern blir det ibland någon minus grad då får de en grislampa att värma sig under. På våren säljer de unga djuren och får in pengar till hela årets mat.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

334 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser